Page 2 of 3
Posted: 25 Nov 2005 12:41
by pelsen
Ragnhild wrote:Har samme spørsmørsmålet, hva passer på min sykkel?
Har kjørt på et Cougar Sprint GPI1 bak, og det begynner å bli slitt og modent for utskifting. Merker at det kan slippe enkelte ganger når jeg legger sykkelen over, og lurer på om det kommer av at det nå er flatere enn det da det var nytt.
Kjøringa mi er jo ikke den friskeste, klarer meg med fartsgrensene (som oftest

) men tror jeg vil ha et dekk som ikke er så "hardt". Skal skifte støtdemperne bak i vinter, det vil sikkert også virke inn på kjøreegenskapene til sykkelen.
på en sånn gammel Kawa er det vel ikke 17" hjul, og det er bare i 17" det er et rikt utvalg i dekktyper, gummiblandinger osv.
Skal man ha sportsdekk i f.eks 18" er vel classic racing dekk de eneste tilgjengelige.
I mine øyne er det grepet på våt vei som er den viktigste egenskapen, på tørr vei er de fleste dekker bra nok til normal kjøring.
Posted: 25 Nov 2005 13:11
by Ragnhild
Ja, skal ta en runde og se hva jeg finner i 120/90-18. Wheelie på Tempe bruker å ha grei service. Mens Dekkmann har avtale med NMCU med rabatt til medlemmer så jeg får se hva jeg finner
Og hva er forskjellen på Classic Racing og Sport Touring?
Grep på våt veibane er jo et must i mine øyne. På tørr asfalt sitter jo det meste

Posted: 25 Nov 2005 13:25
by pelsen
classic racingdekk er bane-dekk, spesielt utviklet for classic racing. gammel type mønster og moderne racing-gummi. Ikke spesielt god slitestyrke og ikke godkjent for vei. De er laget i ganske små serier og prisen er deretter.
Poenget er at det ikke finnes så mange muligheter mellom vanlige touringdekk og de helt ekstreme racingdekkene i 18"
Posted: 25 Nov 2005 13:38
by Husaberg motard
Kjører kun på Metzeler og Michelin. Funker bra for meg! Betaler rundt 2500,- pr. dekk, jeg. Dekk er ikke noe man må spare på med tanke på sikkerhet og GREP

Posted: 25 Nov 2005 16:52
by KØLLA
Til Kawaen så bare må en ha dunlop TT100, alt annet blir feil. Kjører ikke klassiker med noe motelarv kan du skjønne.
Posted: 25 Nov 2005 17:29
by buchern
Ragnhild wrote:Ja, skal ta en runde og se hva jeg finner i 120/90-18. Wheelie på Tempe bruker å ha grei service. Mens Dekkmann har avtale med NMCU med rabatt til medlemmer så jeg får se hva jeg finner
Og hva er forskjellen på Classic Racing og Sport Touring?
Grep på våt veibane er jo et must i mine øyne. På tørr asfalt sitter jo det meste

Du sitter ja. Men har ikke erfart større sykkel med racing dekk i regn. Men du har godt grep da også. Spinner kun opp til litt over 100

Posted: 25 Nov 2005 19:35
by rerell
speedy gonzales 2 wrote:Da eg er en fattig student så har eg ikkje mer enn noen få tusen kr å bruke på ett dekk..kan kanskje strekke meg til 2500..
Vilken dimension ska du ha? Jag har ett par nya Pirelli Diablo liggandes i 180/55/17. Säg till om du är intresserad.
Posted: 29 Nov 2005 09:42
by Gixxerman
Utifra hva jeg har blitt fortalt(av deg keihin

) så trenger visst sykkelen jeg har tenkt til å kjøpe, nye dekk. Tror jeg i første omgang vil prøve meg på et medium dekk, altså hverken altfor mykt eller touring.
Noen bra forslag ?

Posted: 29 Nov 2005 11:30
by Keihin
Gixxerman wrote:Utifra hva jeg har blitt fortalt(av deg keihin

) så trenger visst sykkelen jeg har tenkt til å kjøpe, nye dekk. Tror jeg i første omgang vil prøve meg på et medium dekk, altså hverken altfor mykt eller touring.
Noen bra forslag ?

Jeg er for tiden Pirelli-fan, så da blir det Pirelli Diablo da =)
Ca. 250€ + frakt og dill fra
http://www.reifenversand.com/
Diablo er "supersport". De har også "Strada" som er sport touring. Jeg mener sånne dekk ikke har noe på en R sykkel å gjøre sålenge du ikke seriøst bare skal "posere" ned til Karl Johan på kaffe og tilbake.
Til dere som "ikke har råd" til å slite dekk; regn ut hvor mye noen måneder levetid utgjør i årlige kostnader, kontra hva en gjennomsnittlig velt koster. Du sparer ikke mange hundrelappene i året, så det tar fort en mannsalder å spare inn en velt. I tillegg kommer jo risikoen for at man ikke bare har sykkelen som må repareres etter velten...
Posted: 29 Nov 2005 11:57
by Gixxerman
Men etter hva jeg kan se så er det et som heter Diablo og et som heter Diablo Corsa. What's the difference ? Var inne på Pirelli.no men der står det inget om Diablo men bare Corsa versjonen.
Disse to da ?
Fremdekk
Bakdekk
Posted: 29 Nov 2005 13:30
by Keihin
Gixxerman wrote:Men etter hva jeg kan se så er det et som heter Diablo og et som heter Diablo Corsa. What's the difference ? Var inne på Pirelli.no men der står det inget om Diablo men bare Corsa versjonen.
Disse to da ?
Linkene funket dessverre ikke.
Corsa er "værre". Som i "dekk for bruk på både vei og bane". Se
http://www.pirellimoto.com/en_96/tires/ ... ABLO_CORSA
Så har du SuperCorsa over der igjen, som er tilnærmet rent banedekk. Fortsatt lovlig på gata dog.
Posted: 29 Nov 2005 14:41
by Gixxerman
Men på siden du anbefalte så finner jeg ikke 180 bakdekk i Diablo. Da blir det Diablo Corsa
http://www.reifenversand.com/shop_eng/q ... 92%2F93%29
Posted: 29 Nov 2005 17:48
by Speedy Gonzales
rerell wrote:speedy gonzales 2 wrote:Da eg er en fattig student så har eg ikkje mer enn noen få tusen kr å bruke på ett dekk..kan kanskje strekke meg til 2500..
Vilken dimension ska du ha? Jag har ett par nya Pirelli Diablo liggandes i 180/55/17. Säg till om du är intresserad.
Det eg har på sykkelen no er bare 160/60/17 mener eg..
så det blir nok for stort er eg redd for
Posted: 29 Nov 2005 17:51
by rerell
Eller så köper du Diablo bakdäck av mig.

Posted: 29 Nov 2005 17:52
by Keihin
Gixxerman wrote:Men på siden du anbefalte så finner jeg ikke 180 bakdekk i Diablo. Da blir det Diablo Corsa
Finner de jeg. 180/55 ZR 17 (73W) TL DIABLO Price: € 133,40
Order number: 09000000000001430000
Søk på dekkfabrikat og "Street tyres".