Page 2 of 2

Re: Aldersgrense på tung lappen endres?

Posted: 06 Jul 2007 22:39
by Tekumseh
Gixxerman wrote:
Honda_NSR wrote:Er det noen som tror at det hjelper å sette opp aldersgrensen?

Er man ikke ganske "moden" når man er 21 år? Er det virkelig så stor forskjell når man er 23 f. eks.?
Du vil skjønne det når du har enda noen år på baken. Det er feil å si at man er ganske moden når man er 21. Er snart 6år siden for meg, og jeg vil si de årene har vært gull verdt.
Og om 6 nye år vil man sikkert se dumt tilbake på hvor umoden man var som 27-åring :D

Re: Aldersgrense på tung lappen endres?

Posted: 06 Jul 2007 23:44
by freddy85
Jeg har nylig tatt lappen (for 1md siden) og lærern sa at det skulle endres til 23 år. Så det er ganske sikkert.. de som er under 23 og har lappen mister seff ikke denne.

Akkurat når dette skal innføres og slike ting veit jeg ikke.

Re: Aldersgrense på tung lappen endres?

Posted: 06 Jul 2007 23:50
by KL. A
Gixxerman wrote:
Honda_NSR wrote:Er det noen som tror at det hjelper å sette opp aldersgrensen?

Er man ikke ganske "moden" når man er 21 år? Er det virkelig så stor forskjell når man er 23 f. eks.?
Du vil skjønne det når du har enda noen år på baken. Det er feil å si at man er ganske moden når man er 21. Er snart 6år siden for meg, og jeg vil si de årene har vært gull verdt.
Word

Trodde aldri jeg skulle tenke slik når jeg var 20-21

Re: Aldersgrense på tung lappen endres?

Posted: 07 Jul 2007 01:42
by Tomar
Det er mange ung gutter der ute som kjører rundt i dag med ublomberte sykler.
Etter regel endringene er det jo fortsatt bare å fjerne en flipp og en flong, så har man en fullblods motorsykkel.
Og er man i stand til å bryte disse reglene, er det sikkert ikke så vanskelig for dem å bryte andre trafikkregler, som fartsgrenser heller!!

Jeg tror ikke det er løsningen på problemet å heve aldersgrensa, det må en annen taktikk til for å få folk til å kjøre mer fornuftig.
Dette dreier seg om å forandre holdninger til folk så de forstår alvoret og konsekvensene i hva dem gjør.

En mulighet er å legge dette inn i kjøre opplæringen, der det blir obligatorisk på lik linje med landeveis kjøring og bane kurs, f.eks. et opplegg der man har samtaler med trafikk skadde, og er sammen med dem en dag eller to.

Re: Aldersgrense på tung lappen endres?

Posted: 07 Jul 2007 09:38
by boxer wolf
Interessant tanke. Nå skal ikke jeg argumentere for den ene eller andre aldersgrensen, men jeg er redd for at et slikt opplegg ikke vil ha tilstrekkelig virkning.
Ungdommer i den aldren er i egne øyne ofte usårbare, og har liten tanke for konsekvenser. Å ha et møte med trafikkskadde vil nok være en vekker der og da, men minnet vil ofte falme fort og tanken "Det skjer ikke meg" er fremtredende.
Det at man kan modifisere sykkelen slik at ytelsen går opp er neppe et godt argument. De som bryter regelverket på denne måten er nok uansett i risikosonen. Det er de som ville strukket grensen dersom de hadde lov til å kjøre tung, men som avstår grunnet et regelverk, som blir "reddet" på denne måten.

Re: Aldersgrense på tung lappen endres?

Posted: 08 Jul 2007 12:50
by MaxTron
For å ta noe litt på sida av det tråden startet med, så er det jo litt typisk misforstått fra de som lager reglene dette med effektbegrensninger. Vist det stemmer at effekten for mellomtung skal gå opp til 50hk vil det jo garantert komme sportssykkler i mellomklassen med en vekt bare så vidt over 100kg og ett fartspotensiale på rundt 250km/t eller mer. Mens det samtidlig finnes customsykkler som har bare litt over 50hk og på grunn av vekt og andre ting bare går rundt 150km/t... Høres ut som helt vanlig politikerfornuft ikke sant :?

Re: Aldersgrense på tung lappen endres?

Posted: 08 Jul 2007 13:53
by inunf
Nja, 250 km/t høres ganske drøyt ut. En RGV 250 med 55 hk klarer 210 km/t. Tror nok at en moderne r-sykkel med 50 hk får omtrent like høy toppfart, er tross alt bedre å ha god akselerasjon opp til 150 km/t elns enn å ha en vannvittig toppfart kombinert med dårlig akselerasjon. Men ja, det er ikke noe problem å kjøre grisefort med bare 50 hk.