Page 2 of 5

Re: cbr 1000F nybegyner sykkel?

Posted: 28 Aug 2007 07:45
by mekkern
sjekk om sittestillingen er god for DEG... jeg er 185 og blir hengende litt på armene.. dette er ikke prob på korte turer men skal en kjøre langt ,40+mil om dagen kan det bli slitsomt... og ikke kjøp større sykkel enn du greier å reise opp, hvis du skulle være uheldig i et lyskryss eller lignende..kjipt å vente på hjelp.

Re: cbr 1000F nybegyner sykkel?

Posted: 28 Aug 2007 09:08
by emto
Jeg er i samme situasjon som katalm, har tenkt å kjøpe en shadow/intruder/virago men er helt grønn på sykkel.
Vel . . . jeg har prøvd en 450 kubikk på en parkeringsplass en gang, og greide ihvertfall og sette igang uten rykking og kjøre et par hundre meter uten å vingle. (Ikke akkurat verdens lengste erfaring med andre ord . . .) Gassen har jeg respekt for, og lider ikke av rykninger i høyrehånda heller så den biten er jeg ikke bekymret for. Det som bekymrer meg mer er tyngden på en stor sykkel, men jeg inbiller meg at når en kjører i litt mer enn gangfart så overtar fysikkens lover slik at sykkelen blir stødig, så kanskje det ikke er så mye å bekymre seg for allikevel?

Re: cbr 1000F nybegyner sykkel?

Posted: 28 Aug 2007 09:50
by mekkern
problemet er når du har UNDER gangfart...fks skal rygge deg ut fra garasjen/p-plass eller skal ha den på/av støtta... hvis den skulle tippe DA hare du et problem hvis du ikke greier å reise den opp...men det er vel ikke så mange som greier å få opp en goldwing sekser alene heller..men da er man avhengig av hjelp.. I japan fikk du ikke kjøre tyngre sykkel enn du greide å reise opp... :-#

Re: cbr 1000F nybegyner sykkel?

Posted: 28 Aug 2007 10:03
by hornet_honda
Kjøp deg heller en Honda CB Hornet 600 som jeg har til salgs;)

Re: cbr 1000F nybegyner sykkel?

Posted: 28 Aug 2007 13:12
by katalm
takker for mange gode svar! men hornet blir det nok ikke på meg,blir nok en cbr av et eller annet kaliber:)
en annen ting jeg kom til å lure på, hvordan holder disse syklene seg i pris?

Re: cbr 1000F nybegyner sykkel?

Posted: 28 Aug 2007 13:20
by maelling
katalm wrote:takker for mange gode svar! men hornet blir det nok ikke på meg,blir nok en cbr av et eller annet kaliber:)
en annen ting jeg kom til å lure på, hvordan holder disse syklene seg i pris?
MC er normalt ikke en gullkantet investering. Skal du maksimere økonomi, så kjøp en 5-6 år + 600 f.eks, gjerne cbr 600 efi som har gått kjempelite. Er en fin sykkel det forsåvidt. Den er litt lat i bunn som alle 600'er med fire sylindre, men er veldig fin allrounder. Kommer du opp i 10-12k rpm+++ kan det hende gliset ditt kommer frem.Finner du en som har gått under 10k km, f.eks, så har du en sykkel som sikkert går 100k km med mindre du går lei av den. Den ser racing ut, men er det i realiteten ikke. Honda er flinke til å lage slike sykler som ser ut som blodracing, men som er snill som en fole når du kjører dem. Husker også det fra 98 900RR'en min, der du finner ut at den nesten er en touring når du først har satt deg på den. Den sykkelen kunne jeg ønske jeg hadde i dag. Var egentlig en glimrende tursykkel, og hadde fint bunndrag, men mangler gassrespons i forhold til R1. Men i dag ser den litt "old" ut. Men vurderer du en 900 er dette et godt alternativ. Har også kjørt en nyere cbr 900 2002 modell med efi, men likte ikke helt motoren. Manglet motorbrems blant annet, merkelig sak. Den var noe mer potent, men synes den kjentes litt vel "klinisk" ut. Men mulig det er et honda efi fenomen. Har enda ikke hatt en sykkel med fuel injection :P

Det å kjøpe en ny sykkel, eller nyere, er ikke god økonomi. Finn f.eks en 2001 modell cbr 600 eller noe nyere(der de nye efi variantene startet ? ) som har gått nesten ikke noe, så har du en sykkel som er noenlunde "fresh". Virker ikke ut som kjørelengde betyr så mye for slike sykler når du senere skal selge. Det er raringer der ute som gjerne kjøper en sykkel gått 50-100k km til samme pris som andre sykler som har gått 20k km.

Jeg har vel omtrent aldri tapt noen ting på alle syklene jeg har hatt. Alle syklene jeg har hatt hadde gått rundt 5k km, og jeg kjørte 10-15 k med dem og solgte dem for det samme omtrent. R1'en tjente jeg faktisk penger på, men det er sjeldent. Men så har jeg aldri hatt en sykkel som er nyere enn 4 år. En nyere sykkel er ikke forenelig med god økonomi. De faller i verdi som en stein. En sykkel med noen år på baken faller nesten ikke noe, og du har uendelig med kilometer du kan bruke opp. Her går det an å være smart om økonomi er viktig for deg. Det er om å gjøre at første eier taper maksimalt på sykkelen(underforstått: du gjør et best mulig varp), og at den som kjøper sykkelen av deg gjør en dårligst mulig handel. Da kan det hende at du går i null hvis man ser bort i forsikring, men der er det lurt å ha spart opp masse bonus på forhånd fra barndomsår med en 125.

Re: cbr 1000F nybegyner sykkel?

Posted: 28 Aug 2007 14:33
by hornet_honda
katalm wrote:takker for mange gode svar! men hornet blir det nok ikke på meg,blir nok en cbr av et eller annet kaliber:)
en annen ting jeg kom til å lure på, hvordan holder disse syklene seg i pris?
Du vil heller ha en sykkel som er bygget for bane kjøring enn en som faktisk er GOD å kjøre på? :-k ;-)

Re: cbr 1000F nybegyner sykkel?

Posted: 29 Aug 2007 08:35
by katalm
veldig bra svar tHaWuLf.
Var å så på sykkelen i går, og fant ut at den passet meg ganske så bra, leietakeren til han som skulle selge sykkelen hadde en 02 cbr 600f som sto parkert rett ved siden av,og jeg prøve satt den også, var ikke tvil om hvilken som var best for meg ihvertfall! så da ble det en cbr 1000f på meg i går kveld:)
sattser på å få den hjem i løpet av helga, så nå mangler bare en hjelm og hansker så er jeg klar for lappn i vår:)

Re: cbr 1000F nybegyner sykkel?

Posted: 29 Aug 2007 16:18
by Phantom
Da må jeg få gratulere ;) Sleng ut noen bilder når du har hentet den da!

Re: cbr 1000F nybegyner sykkel?

Posted: 29 Aug 2007 16:31
by maelling
Gratulerer :D Jeg tror det blir en ganske tøff opplevelse å ta seg turer ut i garasjen for å se på sykkelen uten å kunne kjøre den(til lappen er i boks). På den andre siden finnes det ikke en bedre motivator til å ta lappen :D Husker da jeg ødela meg selv og albuen på en vestlandstur med en 125, og hadde R1'en stående i garasjen mens jeg trente opp armene igjen. Hadde ikke nubbesjans til å kjøre den(måtte trene opp albuen til å greie å strekke ut armen, men den stod fast i 90 grader en god stund :roll: ), men kunne bare starte den opp en gang i blant for å la den surre og gå litt. Men den som venter, venter på noe godt ;) Du har kanskje en liten strekke du kan få prøvd den ut litt :)

Re: cbr 1000F nybegyner sykkel?

Posted: 29 Aug 2007 17:01
by katalm
takk takk! bilder kommer henter den på søndag vis været tillater det. har en liten inkjørsel som kommer nok til å bli flittigt brukt:)
btw: har ikke sjekket forsikkring eller omregistreings kostnader enda,men tror dere det vil lønne seg å avskilte den frem til neste år?

Re: cbr 1000F nybegyner sykkel?

Posted: 29 Aug 2007 17:13
by maelling
katalm wrote:takk takk! bilder kommer henter den på søndag vis været tillater det. har en liten inkjørsel som kommer nok til å bli flittigt brukt:)
btw: har ikke sjekket forsikkring eller omregistreings kostnader enda,men tror dere det vil lønne seg å avskilte den frem til neste år?
Haha.. Min første moped var en TSX, og jeg hadde den lenge mens jeg enda var 15. Vi har en slags "rundkjøring" i hagen og inn/utkjørsel, og jeg hadde visst kjørt en 10 mil i hagen mens jeg var 15. Alle skjønner jeg er et motorhode, og har blitt mobbet for det siden :P Ikke noe vits å ha skilter på den så lenge den bare står, og dermed ei heller forsikring. Får bare håpe på at huset ditt ikke går opp i røyk(eller sykkelen blir stjålet fra garasjen, som noen her på forumet har opplevd), så går det meste fint. Det er vel en sånn 6 måneder(eller 1 år?) hvor det er gratis å levere inn skiltene hos BT(og få dem ut igjen) om jeg husker riktig.

Re: cbr 1000F nybegyner sykkel?

Posted: 01 Sep 2007 19:20
by quantumduck
boxer wolf wrote:Jeg tok selv førerkort på en Honda CB 500, ganske ordinær/kjedelig sykkel. Den første sykkelen jeg kjørte etter kjøreskolen var en BMW K1200RS m/130HK. Den var det ikke noe problem å mestre.
Omtrent min erfaring også. Men jeg merker jo at det sparker hardt... med den rette kombinasjonen av overmot, nyskjerrighet og uflaks kan det gå den veien høna sparker. En 600 kan gi litt marginer som en 1000 ikke gir. Men de marginene kan man gi seg selv også, det er tross alt føreren som bestemmer gasspådraget. Av og til lurer jeg på om en litt mindre hadde vært morsommere å kjøre, tyne den litt mer på svingete veier osv. På tur med oppakning og passasjer er det fint å ha litt ekstra i forbikjøringer. Det koster å ha sykkelen også, og stadig vekk har man lyst på div. utstyr, så man bør kjøpe den sykkelen man har lyst på og som man har råd til, og så bør man ta en ganske overfladisk realitycheck på at den passer sånn nogenlunde til antatt hovedbruksområde, det er nemlig utrolig hva man kan bruke drømmesykkelen til som fornuftsvalget ikke fikser i det heletatt, men helt off bør man ikke være :-)

Re: cbr 1000F nybegyner sykkel?

Posted: 01 Sep 2007 23:01
by Leo
Syns det høres ut som en grei førstesykkel jeg. Jeg er liten, lett og strømlinjeformet av vekst (168/60), men gikk for en Honda VTR Fire Storm som første sykkel. Noen ganger kunne den vært lettere å ha med å gjøre, men med dine fysiske mål burde du fint klare med en normalt stor touringsykkel :)

Kurant med en sykkel som ikke må ligge på 90% av max turtall for å gidde å røre på seg.

Re: cbr 1000F nybegyner sykkel?

Posted: 06 Sep 2007 23:16
by katalm
nå har jeg endeligt fått sykkelen i hus, veldig fornøyd så langt, hatt et par små turer på den,og begyner å bli litt varmere i trøya nå,er ikke så veldig stor sykkel når du sitter oppå den,når fint nedi med begge føtter , føles ikke så tung heller, selv om den veier over 220kg.har tatt av veske settet og montert de orginale blinklysa, så mye bedre ut.
var en tur og handlet meg hjelm også på tirsdag, det ble en shoei xr-1000.