Page 2 of 2

Re: Yamaha R1

Posted: 23 Jan 2008 08:17
by Keihin
RH racing wrote:går å lyster på en R1 med tiden... men hørt man bør holde seg unna 1998 og 1999 modellene pga girkassene. stemmer det? og er det noen andre modeller og feil man bør passe seg for?
Skiftegaflene ble oppdatert i 99, men dette skal ikke være noe stort problem på 98 heller. Det har nok mye sammenheng med type bruk, som på alle R sykler. Med "feil" sjåfør får samtlige sykler problemer med girkassa etterhvert. Ellers er det såvidt jeg husker ingen forskjeller på 98 og 99 annet enn klistremerkene.

Det var tilbakekalling på de originale bremseklossene og skruene som holdt sidestøtta på 99, men bortsett fra det skal de være skuddsikre. 00 modellen har 250 mindre oppdateringer, men oppleves veldig lik. Den har et noe høyere 1. gir, muligens pga søksmål fra amerikanere som gikk på ryggen kun ved å holde full gass i 1. gir :D

Ellers sies det en del rart i tråden, men at de først kom med injection i 2002 er vel allerede nevnt. Siste innlegg trenger egentlig ingen kommentar, da vedkommende har skrudd mer på Gixxer siste 2 år enn jeg har på min 99 R1 i 7 år ;-)

Re: Yamaha R1

Posted: 23 Jan 2008 18:51
by Gixxerman
Vedlikehold kommer med kilometerne vettu Keihin, og hvor mye har du kjørt =D> hihi

Re: Yamaha R1

Posted: 23 Jan 2008 19:18
by mekkern
blir vel litt mere mekking etter å ha hoppet på de nye fine fartshompene i veien hjem... ;-) :-#

Re: Yamaha R1

Posted: 23 Jan 2008 20:36
by Keihin
Gixxerman wrote:Vedlikehold kommer med kilometerne vettu Keihin, og hvor mye har du kjørt =D> hihi
Hehe, *busted*. Dog har jeg snart fått på 45.000 på denne sykkelen fra den ble kjøpt. Ikke verst med tanke på hva den har vært utsatt for i det siste. Satser på å komme sterkere tilbake snart...
mekkern wrote: blir vel litt mere mekking etter å ha hoppet på de nye fine fartshompene i veien hjem... ;-) :-#
Åja, nå vet jeg hvem du er ;)

Ikke start meg opp om disse dumpene, grrrrrr [-(

Re: Yamaha R1

Posted: 23 Jan 2008 20:46
by Gixxerman
Ville selv gått for -02 eller -03 R1. Liker godt den til han Stian :)

Re: Yamaha R1

Posted: 24 Jan 2008 10:42
by stian
:D Kan med hånden på hjertet anbefale R1 tenker da mest på 02-03 mod.. Enkel og skru på , og holder godt, kjørte 13000km i 2007 på den, tok 30k service på starten av året, og 40 nå til vinteren, bytta olje midtveis engang.. Å power er det mer en nok av, grunnen til at jeg nevnte neddreving er pga slitsomt turtall uansett gir under bykjøring i 50 sone ( og trenger man toppfarta? ), ned dreving vil øke turtallet litt og dermed flyte litt bedre... Men absolutt ikke et must..

Cheers

Re: Yamaha R1

Posted: 24 Jan 2008 16:00
by Phantom
R1 er uten tvil tøffe sykler. Har kjørt en 98 mod og en 01 og de har nok pulver til å dra fine wheelies iallefall ;) Kunne faktisk tenkt meg en selv, men da i 02 eller 03, for den opptrukne eksosen på 04 og nyere synes jeg ikkenoe om [-X

Re: Yamaha R1

Posted: 26 Jan 2008 01:36
by rsv1000factory
Hei! Ny mann på forumet :) , sitter på nattskift og leser innlegget om r1. Har prøvd et par og vil på det varmeste anbefale å kjøpe 00mod el nyere, motoren er så å si den samme (selv om de påstår 200+ modifikasjoner fra 99 mod) Sykkelen fra 2000 er mye bedre å kjøre, blandt annet pga annen utforming på tanken. Motoren fikk bedre smørekanaler mm, men har ikke hørt om større problemer på 98 og 99 mod. En bekjent åpnet nylig motoren på en 00 R1 som har gått 50000km hardt! Trengte ikke engang å justere ventiler!!
Er ikke så ekstrem å sitte på som mange vil ha det til. Jeg er ikke så høy, 176cm, men sitter meget komfortabelt på en 00 R1.
Men du får jo en Aprilia mille brukt for samme pris ;-)