Page 2 of 7

Re: BÃ¥t - Enda en fin ting med motor...

Posted: 23 Jan 2008 19:19
by Romy
Snakker om drømmer :)

Forresten, lurer på om ikke disse båtene er åpne :) Noen i allefall :roll:

Re: BÃ¥t - Enda en fin ting med motor...

Posted: 23 Jan 2008 19:30
by O_o
Hehe, drømmer må være lov 8).
Er de åpne er det sikkert god fartsfølelse.. Tror det kan føles som "en del trekk" når de kjører bortover vannet i 100 knop.

Re: BÃ¥t - Enda en fin ting med motor...

Posted: 24 Jan 2008 20:04
by Beetle
En båttråd er fint.
Er født og oppvokst med båtliv så det er umulig å la vær med en slik rekreasjonsmulighet.
Jeg har en 2007 mod. Askeladden Beetle med en 1,7 liters dieselmotor. Ombord har jeg kjøleskap, kokemuligheter , vask ,toalett og dusjmulighet på badeplatformen. Sengeplass for 2 1/2 inne og 2 ute under kalesjen.
Har også installert en fast VHF som også er koblet opp mot kartplotter slik at alle kan få opplysninger akkurat hvor jeg befinner meg automatisk ved et nødoppkall fra meg.
Båten er en kvalitetsbåt og har meget gode sjøegenskaper , noe som også desverre gjør en høy pris for en båt i denne klassen.
Jeg har kjørt båten ut mot havet i frisk ettermiddags bris ytterst i Sognesjøen , men båten føles veldig trygg.
Gleder meg forøvrig til båtmessen i Bergen 12-15 februar , har ikke planer om ny båt allerede men det er alltid gøy å kikke på det man ikke har råd til.
Her er et bilde av båten min oppankret ved en fin strand i Gulen.

Image

Re: BÃ¥t - Enda en fin ting med motor...

Posted: 25 Jan 2008 11:08
by O_o
Flott båt :smt026
Hvor mange HK har den, hvor fort går den, og hvor mye drivstoff bruker den?

Re: BÃ¥t - Enda en fin ting med motor...

Posted: 25 Jan 2008 12:32
by Beetle
O_o wrote:Flott båt :smt026
Hvor mange HK har den, hvor fort går den, og hvor mye drivstoff bruker den?
Takk!
Jeg har valgt en dieselmotor siden verditapet blir mindre og at man enn så lenge kan kjøre på avgiftsfri diesel.
Motoren yter 120 hk og er egentlig akkurat nok.
Bruker kanskje litt tid på å komme i plan med full båt , men de justerbare flapsene hjelper på.
Båten gir 31 knop som ikke er allverden , men faktisk så kjører jeg mest på marsjfart som er ca 26 knop og da ligger båten veldig deilig i sjøen og motoren bråker minst.
Hvis jag hadde valgt bensinalternativet hadde båten blitt riemeligere i innkjøp og hatt 220 hk med toppfart på 42 knop.
Men lommeboka hadde blitt fort tom ved turkjøring.
Nå kommer Mercruicer med en 2.0l diesel som passer samme drevet og har 170 hk , det hadde gjort seg :D

Re: BÃ¥t - Enda en fin ting med motor...

Posted: 25 Jan 2008 13:04
by O_o
Ja, har god forståelse for at du valgte diesel, koster mer i innkjøp, men sparer mye på drivstoffet når det er farget. Jeg synes egentlig rundt 25 knop er en passelig fart, jeg, men noen ganger er det jo kjekt å dra på forbi andre, :D men da blir jo drivstoffet ganske dyrt. Men 170 hk er nok bra, men så lenge du kommer i plan relativt greit så er det helt fint.

Er det ikke mer energi per liter for diesel enn bensin, eller?

Re: BÃ¥t - Enda en fin ting med motor...

Posted: 25 Jan 2008 13:25
by Beetle
O_o wrote:
Er det ikke mer energi per liter for diesel enn bensin, eller?
Jo det mener jeg blir riktig , man trenger ikke like mange Kw eller HK på en dieselmotor som på en bensinmotor for å oppnå like mye kraft Nm.
Det kan man jo se på biler også turbodiesel biler har et enormt drag men ikke like god aks 0-100 km/t og toppfart som tilsvarende bensinhester.

Re: BÃ¥t - Enda en fin ting med motor...

Posted: 25 Jan 2008 14:22
by Baron von Waffel
Jeg er ikke så sikker på om det er mer energi i diesel enn i bensin pr. liter. Men dieselmotorer utnytter energien i drivstoffet mye bedre enn bensinmotorer gjør. Dette er litt av grunnen til at dieselbiler trenger tilleggsvarmeapparater. Det er mindre energi til overs.

Re: BÃ¥t - Enda en fin ting med motor...

Posted: 25 Jan 2008 14:58
by Beetle
Baron von Waffel wrote:Jeg er ikke så sikker på om det er mer energi i diesel enn i bensin pr. liter. Men dieselmotorer utnytter energien i drivstoffet mye bedre enn bensinmotorer gjør. Dette er litt av grunnen til at dieselbiler trenger tilleggsvarmeapparater. Det er mindre energi til overs.
Jeg tenkte mer på kraft/moment (Nm) , men det er sikkert riktig som du sier :)

Re: BÃ¥t - Enda en fin ting med motor...

Posted: 25 Jan 2008 15:08
by Nybegynneren

Re: BÃ¥t - Enda en fin ting med motor...

Posted: 25 Jan 2008 15:22
by O_o
Baron von Waffel wrote:Jeg er ikke så sikker på om det er mer energi i diesel enn i bensin pr. liter. Men dieselmotorer utnytter energien i drivstoffet mye bedre enn bensinmotorer gjør. Dette er litt av grunnen til at dieselbiler trenger tilleggsvarmeapparater. Det er mindre energi til overs.
Var egentlig det jeg tenkte på; at motorene klarer å utnytte mer energi fra dieselen. Det er jo det som betyr noe for driftskostnaden.

Re: BÃ¥t - Enda en fin ting med motor...

Posted: 25 Jan 2008 15:27
by O_o
Nybegynneren wrote:Da er god båten bestilt \:D/ http://images.google.no/imgres?imgurl=h ... %26hl%3Dno
Den så jo morsom ut :smt039
Hvor stor er den?

Re: BÃ¥t - Enda en fin ting med motor...

Posted: 25 Jan 2008 15:45
by Baron von Waffel
Og hvem produserer og forhandler den?

Re: BÃ¥t - Enda en fin ting med motor...

Posted: 25 Jan 2008 15:51
by mekkern
faktisk inneholder diesel litt mer energi enn bensin.....dessuten forbruker dieselen litt mindre pr hk....spesielt som commonrail/elektronisk styrt...forskjellen mellom diesel og bensin på effekt har også blitt mindre når dieslene har turbo..

men med turbo på begge så er det mer hk å hente på bensinmotorene....ennå.....

Re: BÃ¥t - Enda en fin ting med motor...

Posted: 25 Jan 2008 16:11
by alexanderyi
O_o wrote:Hvor stor er den?
den som leiter, den finner \:D/

Lengde: 5,15 m
Bredde: 1,74 m
Baron von Waffel wrote:Og hvem produserer og forhandler den?
Fra årsskifte 2004-2005 har Glomma Båt vokst frem som en solid og fremtidsrettet bedrift. Skaar Båtbyggeri, Båtspesialisten, Modal Båtservice og ikke minst Stormway er noe av det som finnes i porteføljen til Glomma Båt AS. Skaar er båtbyggere i sjette generasjon og Stormway båtene er et utspring fra tidligere Hydrolift, så det dreier seg om dyktige medarbeider og gode produkter. .

Glomma Båt har avtaler med Gjensidige Forsikring om å håndteres deres saker i Østfold understreker Glomma Båt AS's seriøsitet og bredde når det gjelder reparasjoner, utbedring og service


Glomma Båt AS lokaler er nærmeste nabo til Glomma. Lokaliseringen er perfekt for alle som har med båt å gjøre.
Tilholdstedet ligger på historisk grunn. I mange år var det nemlig Sarpsborg Mekaniske Verksted som regjerte på området. Båtbygging har foregått her siden 1919.

Med Glomma Båt har en ny æra startet, og den nye virksomheten har de samme grunnverdier som den tidligere bedriften hadde; kvalitet, tradisjon og visjon er stikkordene. I tillegg til å ha et modellspekter som er tilpasset vår egen tid er det viktig å ta vare på tradisjoner og erfaringen fra tidligere generasjoner.

Vi må ha evne og vilje til omstilling, samtidig med å kunne være visjonære. Nye tider krever nye svar.

Velkommen til en båtprat med folk som vet hva de snakker om!