Page 2 of 3

Re: Kvadratisk stempel ?

Posted: 01 Apr 2008 16:01
by Lølle
FV wrote:Mazda lager jo motorer med trekantet stempel, så hvorfor ikke firkantet. Da hadde man fått en fullverdig FIRE-takter.
Wankel du tenker på?
NSU ga opp med god grunn :-)
Mazda:
Image

Re: Kvadratisk stempel ?

Posted: 01 Apr 2008 16:15
by mekkern
Wankelmotorene led av dårlige tetninger de også..dette er et ikkeproblem i dag...eneste minus i dag er litt væl tørst for prius/micra segmentet... men ytelser så det holder-på linje med 2Takter...Norton hadde mc med dette for noen år siden men dette slo ikke an hos forbrukerne og led en stille død...
ellers kan vi jo kalle et stempel kvadratisk hvis slaglengde er lik diameter...... ;-)

Re: Kvadratisk stempel ?

Posted: 01 Apr 2008 16:27
by FV
Jupp, var wankelen jeg hintet til. Wankel er jo opprinnelig en tysk oppfinnelse, men som mekkern sier; de hadde store problemer med å få den tett. Japsene klarte derimot dette. Man får jo mye effekt utav lite kubikk (RX-7 har vel klart nærmere 1000hk med sin 1,3 liters to-rotors wankel). Tøft konsept som har fasinert meg siden ungdomskoledagene.

Re: Kvadratisk stempel ?

Posted: 01 Apr 2008 20:58
by Eiriken
Lølle wrote:
FV wrote:Mazda lager jo motorer med trekantet stempel, så hvorfor ikke firkantet. Da hadde man fått en fullverdig FIRE-takter.
Wankel du tenker på?
NSU ga opp med god grunn :-)
Mazda:
Image

OT: flere enn meg som har lyst til å trykke på knappen? :lol:

Re: Kvadratisk stempel ?

Posted: 01 Apr 2008 21:16
by rerell
Suzuki tillverkade också en hoj med wankelmotor, 1974-76, som hette "RE5". Den blev tyvärr en flopp.

Image

EDIT: Och det fanns fler: http://www.mc24.no/article.php?articleI ... goryID=124

Re: Kvadratisk stempel ?

Posted: 01 Apr 2008 21:27
by rerell
mekkern wrote:Norton hadde mc med dette for noen år siden men dette slo ikke an hos forbrukerne og led en stille død...
Synd. Norton F1 var ju riktigt tuff...

Image


... för att inte tala om Norton NRV 588: 170hk, 130 kg!

Image

Re: Kvadratisk stempel ?

Posted: 01 Apr 2008 22:20
by Gixxerman
Aprilsnarr ja heh. Kanskje tidenes dårligste, men dog. :lol:

Re: Kvadratisk stempel ?

Posted: 01 Apr 2008 22:41
by Jarle
:smt041 hehe...

Re: Kvadratisk stempel ?

Posted: 01 Apr 2008 22:48
by Lølle
Gixxerman wrote:Aprilsnarr ja heh. Kanskje tidenes dårligste, men dog. :lol:
Hehe.. jeg tenkte ikke på aprilsnarr, tenkte bare at "pokker Gixxer, du vet da bedre enn det..?" :-)

Re: Kvadratisk stempel ?

Posted: 01 Apr 2008 22:51
by inunf
Ja, her må jeg nesten be om unnskyldning. Hadde ikke særlig høye tanker om deg i gårkveld :lol:

Re: Kvadratisk stempel ?

Posted: 01 Apr 2008 22:54
by moto
var nok mange som var kritiske til vankelmotoren men fungerer jo som et helvette det

Re: Kvadratisk stempel ?

Posted: 01 Apr 2008 23:02
by Gixxerman
Wankel er en spennende konstruksjon det ja :) Mazda har jo brukt dette en stund i noen modeller.

Re: Kvadratisk stempel ?

Posted: 02 Apr 2008 23:35
by Muffinman
Ah, husker når NR750 kom....V4 med ovale stempler og 8 ventiler pr. sylinder. En forkledt V8 skrev pressen, siden den ovale formen på stemplene tillot dobbelt så mange ventiler som runde stempler. Dermed fikk man fyllingsgrad som skulle tilsi en motor med fler sylindrer. Vekten var noe høyere enn man burde forvente av en supersportsykkel på den tiden, i overkant av 230 kg kjøreklar. Enkelte av designelementene minner mye om VFR750 ble lansert i ny utgave 1990. Honda hadde svært mye hodebry med å få stempelringene til å tette.

Sykkelen ble levert med 125 hk standard, men det kunne kjøpes originalt "trimsett" som ga noe mer.

Som andre skrev i tråden var prisen hinsides alt annet, og husk at en krone var verdt mer for 15-20 år siden enn den er i dag så det var snakk om store summer. Jeg vet ikke sikkert, men på treff rundtomkring ryktest det at det var solgt to sykler i Norge. Den ene hadde visst havnet på teknisk museum...kunne vært artig å fått bekreftet/avkreftet dette.

:)

Re: Kvadratisk stempel ?

Posted: 04 Apr 2008 00:26
by RH racing
FV wrote:Mazda lager jo motorer med trekantet stempel, så hvorfor ikke firkantet. Da hadde man fått en fullverdig FIRE-takter.
trekantstempler er vel ikke helt riktig, men trekantede trykkskiver.... Wankel er totalt forskjel fra en Rekke (R) motor da...

Wankel trykkskive:
Image

Wankel forbrennings kammer + trykkskive
Image

Re: Kvadratisk stempel ?

Posted: 04 Apr 2008 11:25
by FV
Ja, forbrenningskammer og trykkskiver vil vel være den rette betegnelsen her isteden for sylinder og stempel.