Hva kostet det deg å ta tung-lappen?

Prat om tung MC.
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Håvi wrote:hvor gammel må man være for å kjøre motorisert rullator.

kunne tenkt meg en med revehale og høyt styre.
Sjekk ut Rollator-bloggen :)

Håper at en eller annen pen ung mann legger ut en link herfra og dit :roll:
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Post by indianeren »

.. I'm back!

MC-lappen kostet meg 3000 kroner..
5 timer kjøring, inkludert langkjøring (2 timer) og en liten halvtime i kjøregård

Dette var i 1994(eller 1995?). Tror det ble nye regler året etterpå (sikkerhetspakke?), så det ble dyrere (flere timer).
Kjørte opp i snødrev i oktober.. i troms.

Å ha kjørt moped og lettvekter i noen år var en stor fordel, iallefall på kostnadsiden.

Var ikke ukjent med pushteknikk, kurveteknikk etc fra før, så kjøringen gikk greit.
Men vi burde hatt noen timer på bane...
Kjøregården var mest for å vise at man mestret å kjøre i sakte hastighet.. alltså basiskunnskaper på å kjøre tohjuling. Men litt for lite mht unnamanøvre, effektiv bremsing og kurveteknikk.
Håper at opplæringen har blitt bedre idag...for den var litt mangelfull tidligere.

Forsåvidt så hadde kjørelæreren (bil) min rett.. man må konstant jobbe med å forbedre kjøreevnene og trafikkforståelsen.
Helst frivillig, men fint om politiet kunne sørge for at dårlige og/eller egosentriske sjåfører ble tvunget til oppfriskningskurs.
Burde vært viktigere enn millimeterpresisjon på fartsovervåkingen.
User avatar
||SnoW||
Posts: 49
Joined: 26 Apr 2005 16:54
Location: Moss

Post by ||SnoW|| »

Jeg tokk tung mc i fjor og brukte 6000kr på lappen (hadde A1 fra før).
Astaroth
Posts: 96
Joined: 26 Apr 2005 09:31
Location: Oslo

Post by Astaroth »

Ragnhild61 wrote:Sjekk ut Rollator-bloggen :)

Håper at en eller annen pen ung mann legger ut en link herfra og dit :roll:
Rollator-bloggen!

Slipper å gjøre noe selv ja... :)
Image
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

Tror jeg betalte 2400,- i 94 da jeg kjørte opp. Tror jeg hadde 4 eller 5 timer..
User avatar
Try
Posts: 61
Joined: 26 Apr 2005 09:35
Contact:

Post by Try »

NoName wrote:Tror jeg betalte 2400,- i 94 da jeg kjørte opp. Tror jeg hadde 4 eller 5 timer..
Tror jeg betalte 300 - 400 totalt i 1978, men da meldte du deg bare
på Biltilsynet og tok teoriprøven, og etter noen dager fikk du beskjed
om når du kunne ta den praktiske prøven.
På denne tiden kunne man ta "lappen" uten å ta kjøretimer. :lol:
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Nannis wrote:Fra 1/1-2005 kom det nye regler for å ta sertifikat, uansett kjøretøy. Kjenner flere som driver å tar lappen nå, og prisen blir 15 000 - 20 000 Norske spesidaler.

Det som kan spares på er skoler med lavere time priser, "og FÅ" kjøretimer. Ellers er det faste "pakker" mann må igjennom.

Så hva andre har betalt for lappen før 1/1-2005 kan ikke sammenlignes med de prisene og reglene som nå er kommet.
Det er da vel ikke så mye dyerere, litt mer koster det jo, men noe mer enn en tusenlapp eller to ekstra? Driver og tar lappen nå, teorien koster ihvertfall det samme som i fjor.

AtW
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

ATWindsor wrote:Det er da vel ikke så mye dyerere, litt mer koster det jo, men noe mer enn en tusenlapp eller to ekstra? Driver og tar lappen nå, teorien koster ihvertfall det samme som i fjor.
Teorien er omtrent den samme, men det skal være litt individuell teoriopplæring, og praksisen er lagt om litt. Om man bruker en skole med litt "fleksibel" tolkning av reglene blir det ikke noe dyrere, men det er ikke nødvendigvis så lurt.
V4 fun
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Try wrote:
NoName wrote:Tror jeg betalte 2400,- i 94 da jeg kjørte opp. Tror jeg hadde 4 eller 5 timer..
Tror jeg betalte 300 - 400 totalt i 1978, men da meldte du deg bare
på Biltilsynet og tok teoriprøven, og etter noen dager fikk du beskjed
om når du kunne ta den praktiske prøven.
På denne tiden kunne man ta "lappen" uten å ta kjøretimer. :lol:
Nesten som folk som deler ut flyere på gata. Pleeeease ta én er du snill. Jeg har 500 jeg må kvitte meg med :smt118
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Astaroth wrote:
Ragnhild61 wrote:Sjekk ut Rollator-bloggen :)

Håper at en eller annen pen ung mann legger ut en link herfra og dit :roll:
Rollator-bloggen!

Slipper å gjøre noe selv ja... :)
Yepp, hva er det ellers vi har mannfolka til :roll:
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
KinG^KaoZ
Posts: 214
Joined: 27 Apr 2005 15:51
MC: VFR700F
Location: Haugesund

Post by KinG^KaoZ »

Når en på jobben tok lappen, så stakk en gjeng på 8 på biltilsynet, så fulgte de etter 1stk bil fra biltilsynet. Så kjørte bilen inn et sted det var ulovlig å kjøre. Alle som fulgte etter strøk og resten fikk lappen. tok rundt 20min 8)

Når jeg oppdaterer klasse A1 til A nå så MÅ jeg ha 2 kurs, sikkerhetskurs på bane og vei.

Det ene koster 3500 det andre 4000 ca. Så det blir ikke billig uansett.


Men jeg fikk fastpris på 7500 fordi jeg tok billappen på samme plass og litt sånt.

Så om jeg står imorgen blir det nøyaktig 8315kr for lappen. Billigere blir det ikke her i byn iallefall.

200kr for leie av bane
665kr for oppkjøring
7500kr på kjøreskolen.
User avatar
Furre
Posts: 518
Joined: 26 Apr 2005 12:40
MC: MV Agusta F4
Location: Oslo

Post by Furre »

Jalmar wrote:Er det en til her som er 39 år og bor på riktig side av Oslo ??? :D
Definer 'Riktig Side' av Oslo da :p
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Bor i Asker jeg. Riktig side av :smt078 Oslo...
coolfantaman
Posts: 118
Joined: 28 Apr 2005 23:54
Location: Egersund

Post by coolfantaman »

KinG^KaoZ wrote:Når en på jobben tok lappen, så stakk en gjeng på 8 på biltilsynet, så fulgte de etter 1stk bil fra biltilsynet. Så kjørte bilen inn et sted det var ulovlig å kjøre. Alle som fulgte etter strøk og resten fikk lappen. tok rundt 20min 8)

Når jeg oppdaterer klasse A1 til A nå så MÅ jeg ha 2 kurs, sikkerhetskurs på bane og vei.

Det ene koster 3500 det andre 4000 ca. Så det blir ikke billig uansett.


Men jeg fikk fastpris på 7500 fordi jeg tok billappen på samme plass og litt sånt.

Så om jeg står imorgen blir det nøyaktig 8315kr for lappen. Billigere blir det ikke her i byn iallefall.

200kr for leie av bane
665kr for oppkjøring
7500kr på kjøreskolen.
Hva med oss som bor på steder der det ikke finnes bane? slipper vi det da?
Honda - The Power Of Dreams

Kjører Honda Shadow 125 ccm
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Definisjon på riktig side av Oslo: Den siden som den som for øyeblikket forfatter et innlegg kommer fra. Pr. definisjon kan derfor Asker være en like riktig side av Oslo som f.eks. Lørenskog. (Diplomati i praksis.)

De hadde begynt forsiktig å stramme inn reglene når jeg tok lappen i 1984. Så i tillegg til tre timer med kjøregård og bremsing, måtte jeg ha landeveiskjøring og sikkerhetskontroll. (Peke på bremsehendelen f.eks.)

Tror hele sulamitten kom på ca. 2500,- kroner. :P
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Post Reply