Page 4 of 5
Re: cbr 1000F nybegyner sykkel?
Posted: 11 Sep 2007 10:44
by inunf
Heh, bra krangletråd dette, først hva som er bra for nybegynnere og så hvilken olje som er best! Kjør debatt
Gratulerer med kjøp av sykkel da! Ang olje så tror jeg du kan prøve med en skikkelig helsyntetisk olje fra et annerkjent merke. Hvis du finner ut at den bruker olje og lager lyder så kan du kjøre på biltema sin mineralolje.
Bildene du skal laste opp på forumet må være veldig små. Jeg har aldri fått til å lage bildene små nok. Bruk heller en eksern side som f. eks.
imageshack.
Re: cbr 1000F nybegyner sykkel?
Posted: 11 Sep 2007 11:08
by katalm
hehe,takk for det.
nå var det ikke jeg som begynnte å krangle,jeg startet bare tråden jeg,men er det ikke det som er vitsen med diskusjonsforum da?:) ,jeg lurte bare på om det var en grei sykkel å begynne med,siden jeg ikke har sittet på en motorsykkel før og skal ta lappen til våren,de som svarte på innlegget mitt, delte min oppfattning av det er føreren som bestemmer uansett ccm,vekt og nm. er farlige ting alle sammen, vis en ikke kjenner sine begrensninger. er ikke så mange mila jeg har kjørt enda (mangel på tørre veier og mye jobb) syns det går veldig bra så langt.
Re: cbr 1000F nybegyner sykkel?
Posted: 11 Sep 2007 22:31
by Baron von Waffel
Hvis du leter litt omkring på forumet vil du finne linker til verkstedhåndbøker etc. De skulle kunne svare på dine spørsmål om både service og mye annet.
Re: cbr 1000F nybegyner sykkel?
Posted: 12 Sep 2007 08:15
by katalm
har lett og søkt på hele nettet, manual til min finner jeg ikke:(
Re: cbr 1000F nybegyner sykkel?
Posted: 12 Sep 2007 17:08
by maelling
Rart det der. Jeg har rundt 650 MC-manualer, og har nesten til alle mc'er som finnes, men akkurat din sykkel har jeg ikke

Du får bare lete rundt. Er noe herk. Verkstedsmanualer er lite tilgjengelige, men sikkert å få kjøpt rundt om kring. Når det gjelder oljeskift osv er det bare å følge vanlige regler, og eventuelt se på hva andre mc'er til honda fra samme tid er spesifisert med.
Re: cbr 1000F nybegyner sykkel?
Posted: 12 Sep 2007 21:08
by Dominator
Jeg kjøpte original brukermanual til min sykkel på Ebay. Ikke akkurat noen verkstedhåndbok, men grei nok til mindre avansert vedlikehold ihvertfall.
Re: cbr 1000F nybegyner sykkel?
Posted: 12 Sep 2007 23:04
by Endre
tHaWuLf wrote:Rart det der. Jeg har rundt 650 MC-manualer, og har nesten til alle mc'er som finnes, men akkurat din sykkel har jeg ikke

Du får bare lete rundt. Er noe herk. Verkstedsmanualer er lite tilgjengelige, men sikkert å få kjøpt rundt om kring. Når det gjelder oljeskift osv er det bare å følge vanlige regler, og eventuelt se på hva andre mc'er til honda fra samme tid er spesifisert med.
På PC'n? Har du til Suzuki SV 650S 03-0x?
Re: cbr 1000F nybegyner sykkel?
Posted: 13 Sep 2007 00:49
by maelling
Har alt på pc'en ja. Har totalt 17 GB med manualer, deriblant noen bøker om MC - kjøring generelt og tips til racing og etc. Fyldig dekket opp til ca 2004 modeller på de fleste merker, men lite av det aller nyeste. Burde vel ikke gjøre reklame for dette. Blir vel nedringt snart
Har bare denne: "Suzuki_SV_650_service_manual_'99-'01" på 74 meg og 398 sider. For gammel ?
Re: cbr 1000F nybegyner sykkel?
Posted: 13 Sep 2007 11:30
by Endre
Hmm, veit ikke.. Er vel rimelig like de to sykklene.. Men har 99-02 forgassere??
Re: cbr 1000F nybegyner sykkel?
Posted: 13 Sep 2007 15:25
by maelling
Endre wrote:Hmm, veit ikke.. Er vel rimelig like de to sykklene.. Men har 99-02 forgassere??
Denne tråden har gått helt på viddene: Men, ja. Ser ut som det er 2 stk mikuni BDSR39 på 99-02. Tipper mye ellers likevel er likt.
Re: cbr 1000F nybegyner sykkel?
Posted: 13 Sep 2007 16:31
by Endre
Sant sant.. Får holde oss on topic her..
Re: cbr 1000F nybegyner sykkel?
Posted: 13 Sep 2007 21:23
by Babelfisken
StenR wrote:Det er i og for seg sant. Kjører man like fort med en tyngre sykkel som med en lett, vil man trenge større kraft for å endre retning. Det er ganske udiskutabelt

En CBR1000F veier ca 40% mer enn en CB500. For å svinge trenger man da også 40% større "svingkrefter" for å komme seg gjennom svingen. Men du skal jo ikke komme mer enn 17-18% fortere med den CB500en før du trenger like store krefter for å få den gjennom. På en CBR600F blir kreftene like bare du ligger 8% fortere enn han med 1000kubikkeren.
Det er kombinasjonen vekt og fart som er farlig. Og jeg tror ikke det er noen enkel eller entydig sammenheng mellom kubikk og hvor fort du kjører. Så jeg lander vel på det samme som thawulf. Det blir opp til hodet. Kjører man mc i trafikk på en slik måte at det er sykkelens vekt som blir avgjørende for om du holder deg på veien, burde man vel kanskje heller parkere. Farta dreper, ikke vekta.
Når vi snakker om manuvrerbarhet blir de beregningene der er veldig missvisende. Vekt er en konstant propsjonal faktor som er relativt lett å forholde seg til, roterende masse er ikke enkelt å forholde seg til. Det skaper gyrokrefter i alle retninger og det skaper ekstra arbeid for dempekomponentene. Disse massene spiller en mye større rolle i hvordan sykkelen oppfører seg og føles.
Jeg skal ikke begi meg ut på å komme med noen beregninger, men viser til MotoGP der kjørestilen er totalt forandret når de senket kubikkgrensen. Dette kommer ikke av litt mindre effekt, det har de nok av 95% av tiden uansett, vekt og andre mål er så godt som identiske, den "store" forskjellen er mindre roterende masse som gjør sykkelen så mye mye mer medgjørlig inn i svingene.
Re: cbr 1000F nybegyner sykkel?
Posted: 14 Sep 2007 08:57
by StenR
Det er i og for seg sant. Det er en uhyre forenklet beregning, kun basert på bevegelsesenergi. Men hovedtrekket i beregningen står jeg inne for. Ser man motorsykkelen som en metallklump i fart, så tror jeg de er ganske riktige:) På kjørbarhet i sum er det en million andre ting som spiller inn.
Re: cbr 1000F nybegyner sykkel?
Posted: 14 Sep 2007 09:13
by Muffinman
katalm wrote:
eneste jeg jeg lurer litt på er hvilke service intervaller den har og hvilken olje jeg bør bruke,noen som vet?
Har hatt gleden av å eie en 1994 CBR1000F i 5 sesonger. Den skal ha olje og filterskifte på 12.000 km eller årlig, men jeg ville nok satset på å legge inn et ekstra skift på halve intervallet. Styr unna billige mineralske oljer. Selv kjørte jeg på den "mellomste" fra Silkolene.
Den skal også ha ventiljustering på 12.000 km. Den har "stillskruer", altså justering på løfterene så hvis du er litt fingerferdig kan du gjøre det selv. Jeg gjorde ihvertfall det.I min erfaring måtte det kun justeres ventiler på første intervallet, deretter var det ikke behov for å justere på de tre neste. Det ble bare med å åpne for å kontrollere. Mulig at hyppige oljeskift samt at jeg alltid var nøye med varmkjøring før belastning bidro til at ventilklaringene holdt seg så stabile.
Videre er det verdt å nevne at 1000F ikke blir skikkelig stabil før den får seg et konisk styrelager. Samtlige jeg kjenner som har hatt av disse (nye som brukte) har hatt problemer med at styret begynner å vibrere fra side til side om man slipper det i fart. Man merker ikke dette uten å slippe styret før det originale lageret begynner å bli slitt, eller om sykkelen er tungt lastet. Dette var man nok ikke klar over fra forhandler på 90- tallet, for det var mange som reklamerte på dette og man klarte ikke å finne årsaken. Imidlertid vil koniske styrelagre løse problemet (i den grad det oppleves), og sykkelen blir fjellstødig. Det nærmer jo seg vinter og da har man jo slikt å gjøre...
Uansett, gratulerer med et godt valg! Mange som er negative til CBR`en som førstegangssykkel, men jeg kan egentlig ikke se at det er så mye annet enn størrelsen og vekten som er negativt for en nybegynner. Den har definitivt gode sider også; En snill og lettkjørt motor med nok krefter (R6`en jeg byttet til var mye raskere), gode og sikre bremser (kombibremser), behagelig sittestilling, komfortabel sal, kjennes lang og stabil ut på veien men kan også kjøres inspirert i svingene tross høy vekt, god kåpe som gir lite turbulenser...jeg våger å spå at du blir fornøyd med denne enten du skal kjøre på jobben eller flise ned til Italia. Jeg gjorde begge deler med min.

Re: cbr 1000F nybegyner sykkel?
Posted: 14 Sep 2007 10:14
by katalm
takk for svaret!,jeg trodde det var chims på ventilene,å det har jeg ikke vert bortifør så jeg var forbredt på å levere den inn til et verksted:)
når det gjelderstyrelageret,tror jeg det må vere skiftet,eieren som hadde den før han jeg kjøpte den av,hadde et uhell,og veltet bak en buss, og etter det så ble gaffelen overhalt og da har de sikkert skifter styrelagert også?.
er fornøyd med kjøpet så langt, eneste "feilen" jeg har oppdaget til nå er at støtta er litt rusten helt nederst og de krokene på den lille "spoileren/håndtaket" bak på salen sitter løst og vibrerer, ellers er har jeg ikke oppdaget noe annent enda ihvertfall.