Page 4 of 5

Re: Tips til ny "reiseenduro"

Posted: 01 Jul 2008 20:38
by Beetle
Er det forresten noen som vet om noen leverandører som leverer uorginalt eller orginalt ekstra stasj til GSer?
Gjerne nettbutikker visst de finnes.

Re: Tips til ny "reiseenduro"

Posted: 01 Jul 2008 20:48
by Galilee
Beetle wrote:Er det forresten noen som vet om noen leverandører som leverer uorginalt eller orginalt ekstra stasj til GSer?
Gjerne nettbutikker visst de finnes.
http://www.touratech.se eller http://www.touratech.co.uk

Re: Tips til ny "reiseenduro"

Posted: 01 Jul 2008 21:37
by ole m.
Beetle wrote:Er det forresten noen som vet om noen leverandører som leverer uorginalt eller orginalt ekstra stasj til GSer?
Gjerne nettbutikker visst de finnes.
http://www.wunderlich.de/

Ole M. :)

Re: Tips til ny "reiseenduro"

Posted: 01 Jul 2008 21:40
by Beetle
ole m. wrote:
Beetle wrote:Er det forresten noen som vet om noen leverandører som leverer uorginalt eller orginalt ekstra stasj til GSer?
Gjerne nettbutikker visst de finnes.
http://www.wunderlich.de/

Ole M. :)
Oioi , enda mer snop :D

Re: Tips til ny "reiseenduro"

Posted: 01 Jul 2008 21:41
by Beetle
Galilee wrote:
Beetle wrote:Er det forresten noen som vet om noen leverandører som leverer uorginalt eller orginalt ekstra stasj til GSer?
Gjerne nettbutikker visst de finnes.
http://www.touratech.se eller http://www.touratech.co.uk
Tusen takk! Akkurat hva jeg kikket etter :D
Jeg ser dette kommer til å bli dyrt , såå mye snadder :-k

Re: Tips til ny "reiseenduro"

Posted: 01 Jul 2008 22:58
by Beetle
Image

:smt055 sikle , sikle..... :smt049

Re: Tips til ny "reiseenduro"

Posted: 01 Jul 2008 23:24
by Ragnhild
Yupp, mye snadder både hos Wunderlich og Touratech.
Har Hepco & Beckers "Gobi" koffertsett på ørkendyret, og ikke BMW's standard alu-bokser.
Oscar i Allroad har snekra litt på sin GS http://allroad-mc.com/deltakere/oscar/1 ... in12gs.htm

Når det gjelder dekk, kan du jo sette hva som helst på sykkelen, du er jo ikke begrenset av det fabrikken måtte finne på å sette på demosykkelen. Og ofte må man prøve et par forskjellige før man finner det dekket som passer egen kjøring best.
Metzeler har funka godt på mine sykler til min kjøring. Står 12 - 15.000 km før bytting og takler det meste av underlag.

Strandveien Fritid i Trondheim har flere GS-er stående i utstillinga uten at jeg skal si at de er solgt eller ikke.

Re: Tips til ny "reiseenduro"

Posted: 01 Jul 2008 23:33
by Ragnhild
Er et par erfaringer om 800 GS'n på Schnellpanser.de http://schnellpanzer.proboards104.com/index.cgi

Re: Tips til ny "reiseenduro"

Posted: 02 Jul 2008 17:48
by Galilee
Sikkert utenfor prisområdet hvis du ikke får tak i en brukt kanskje, men en kan alltids drømme:
Image

Benelli Tre 1130 K Amasonas. 3-sylindra 1100 på 120hk, og veier bare ca 200kg.
DET hadde vært no' det! :twisted:

Men det er ikke sikkert fruen setter like stor pris på bakhjulskjøring når dere er på tur.... :D

Re: Tips til ny "reiseenduro"

Posted: 01 Aug 2008 16:27
by Beetle
Hei igjen!
Jeg tar opp igjen denne tråden siden det begynner å nærme seg et kjøp nå.
Vurderer sterkt å kjøpe brukt for første gang :-k og ser at jeg kan få en pen R1200GS 2006 mod. gått 13000km for rundt 160000,-
Dette er jo bare 10000,- mer enn en ny F800GS.
Er det noen som vet hva jeg bør se etter hvis jeg velger den brukte?
Den er jo gått lite og selges fra forhandler.
Er veldig fristende å velge den brukte store 1200 , men i neste øyeblikk tenker jeg : nei , kjøp en ny F800GS og vær sikker med 3 års garanti.
Hjelp :shock: jeg blir snart gal :evil:

Re: Tips til ny "reiseenduro"

Posted: 01 Aug 2008 17:56
by Beetle
AJ_Twin wrote:Skal ikke være lett, nei... :-k
Kanskje du bør kvitte deg med Harely'en først...? Så du hadde startet en tråd om hvorvidt du skulle lså til på tilbud eller ikke.
Kanskje du rett og slett bør slå til?
Ellers blir det muligens for mange ting å ting på... :-k

Så til denne tråden; nytt er alltid en fordel, mens man gjerne får mer og større på bruktmarkedet - nye 800 eller brukt 1200... Hva føler man sterkest for? Det er vel det dette handler om, kanskje?

Innspiller mitt var sikkert til ingen hjelp overhodet, men jeg ønsker deg i alle fall lykke til med å veie og sortere de dilemmaene du står overfor for deretter å gjøre et fornuftig og godt og ikke minst følelsesmessig riktig valg ;-)
Harleyen er solgt om vi ser bort i fra at kontrakt ikke er skrevet ennå , kjøper kommer og henter neste helg.
Nei . lett er det ikke , men jeg tenker på det tapet jeg alltid tar som førstegangskjøper.
Det hadde jeg sluppet om jeg hadde kjøpt brukt.
Saken er den at jeg ikke har peiling på hva som f.eks kan være galt med en sykkel som er gått under 20000km og kjøpes hos forhandler.

Re: Tips til ny "reiseenduro"

Posted: 01 Aug 2008 19:48
by Ragnhild
13 K km på en 12GS er ingenting. Sykkelen er knapt innkjørt. Sannsynligvis står den på originaldekka også.
Det du bør sjekke er at softwaren i sykkelen er oppdatert til siste utgave og at ringantenna i tenningslåsen er iorden.
På min -07 12GS Adventure sikifta de ringantenna etter ordre fra BMW nå på siste servicen, og jeg forsto det slik at de hadde hatt såpass mange med feil at de skifta på alle. Mener at -06 og -07 er relativt like. Er fra -08 at det er skjedd større endringer.
Ringantenna skifta de gratis og franko, og oppdaterte softwaren i sykkelen samtidig, kostnadsfritt.
Er jo så mye elektronikk og dilldall at man må jo ha siv.ing i data for å skjønne bæra av sykkelens el-system.
Ikke det at jeg skjønner så mye av konvensjonelle el-anlegg, men den nye CAN-busen er det bare å glemme å forstå seg på.
Er såvidt jeg vet samme opplegget på 8GS også.
Utover elektronikken , er det jo det tekniske. skifta olje etter boka., bremseklosser, bremsevæske, motor fungerer som ei klokke? og alt det der.
12GS har vel ikke avtapping for olja på kardang og vinkeldrev bak, så det er no herk å få skifta den. Tror de har begynt å bore opp og sette i tappeplugg under drevhuset på de i etterkant. -07 12GS Adventure har det som standard. Jeg får skifta alt av olje hver 10 K km, også på vinkeldrevet bak. Får forebygge det som kan forebygges av unødvendig slitasje.
Ellers er det som vår venn BB sier, sykkel kjøper man hjertet. Han falt for en Harley, jeg for en 12GS Adventure, sånn er det bare.

Re: Tips til ny "reiseenduro"

Posted: 01 Aug 2008 20:54
by Beetle
Ragnhild wrote:13 K km på en 12GS er ingenting. Sykkelen er knapt innkjørt. Sannsynligvis står den på originaldekka også.
Det du bør sjekke er at softwaren i sykkelen er oppdatert til siste utgave og at ringantenna i tenningslåsen er iorden.
På min -07 12GS Adventure sikifta de ringantenna etter ordre fra BMW nå på siste servicen, og jeg forsto det slik at de hadde hatt såpass mange med feil at de skifta på alle. Mener at -06 og -07 er relativt like. Er fra -08 at det er skjedd større endringer.
Ringantenna skifta de gratis og franko, og oppdaterte softwaren i sykkelen samtidig, kostnadsfritt.
Er jo så mye elektronikk og dilldall at man må jo ha siv.ing i data for å skjønne bæra av sykkelens el-system.
Ikke det at jeg skjønner så mye av konvensjonelle el-anlegg, men den nye CAN-busen er det bare å glemme å forstå seg på.
Er såvidt jeg vet samme opplegget på 8GS også.
Utover elektronikken , er det jo det tekniske. skifta olje etter boka., bremseklosser, bremsevæske, motor fungerer som ei klokke? og alt det der.
12GS har vel ikke avtapping for olja på kardang og vinkeldrev bak, så det er no herk å få skifta den. Tror de har begynt å bore opp og sette i tappeplugg under drevhuset på de i etterkant. -07 12GS Adventure har det som standard. Jeg får skifta alt av olje hver 10 K km, også på vinkeldrevet bak. Får forebygge det som kan forebygges av unødvendig slitasje.
Ellers er det som vår venn BB sier, sykkel kjøper man hjertet. Han falt for en Harley, jeg for en 12GS Adventure, sånn er det bare.
Tusen takk for viktig info , det er noe slikt jeg er ute etter å vite.
Får ta en ukes tenkepause , tror ikke jeg klarer å vente lenger på å dra ut på eventyr uansett om det blir på 1200 eller 800 ccm :D

Re: Tips til ny "reiseenduro"

Posted: 02 Aug 2008 22:58
by Beetle
Ragnhild wrote:13 K km på en 12GS er ingenting. Sykkelen er knapt innkjørt. Sannsynligvis står den på originaldekka også.
Det du bør sjekke er at softwaren i sykkelen er oppdatert til siste utgave og at ringantenna i tenningslåsen er iorden.
På min -07 12GS Adventure sikifta de ringantenna etter ordre fra BMW nå på siste servicen, og jeg forsto det slik at de hadde hatt såpass mange med feil at de skifta på alle. Mener at -06 og -07 er relativt like. Er fra -08 at det er skjedd større endringer.
Ringantenna skifta de gratis og franko, og oppdaterte softwaren i sykkelen samtidig, kostnadsfritt.
Er jo så mye elektronikk og dilldall at man må jo ha siv.ing i data for å skjønne bæra av sykkelens el-system.
Ikke det at jeg skjønner så mye av konvensjonelle el-anlegg, men den nye CAN-busen er det bare å glemme å forstå seg på.
Er såvidt jeg vet samme opplegget på 8GS også.
Utover elektronikken , er det jo det tekniske. skifta olje etter boka., bremseklosser, bremsevæske, motor fungerer som ei klokke? og alt det der.
12GS har vel ikke avtapping for olja på kardang og vinkeldrev bak, så det er no herk å få skifta den. Tror de har begynt å bore opp og sette i tappeplugg under drevhuset på de i etterkant. -07 12GS Adventure har det som standard. Jeg får skifta alt av olje hver 10 K km, også på vinkeldrevet bak. Får forebygge det som kan forebygges av unødvendig slitasje.
Ellers er det som vår venn BB sier, sykkel kjøper man hjertet. Han falt for en Harley, jeg for en 12GS Adventure, sånn er det bare.
Vet du om dette med ringantennen gjelder alle modeller?
Jeg mener å ha lest et sted at dette var et problem på et parti mellom mars 2007 til mars 2008 , og derfor lurer jeg på om slike problemer ikke finnes på f.eks 2005 or 2006 modellene.

Re: Tips til ny "reiseenduro"

Posted: 03 Aug 2008 09:34
by Ragnhild
Min er produsert i mai -07, og den ringantenna funka ikke etter hensikten.
Hvis det ligger ut info på nettet om at det gjelder et bestemt parti, så er jo det godt mulig.
Rent teknisk er det ikke store forskjellene mellom -06 og -07, og bortsett fra nevnte ringantenne har jeg ikke hatt feil på de godt 34 K km sykkelen har gått.
Har fulgt vanlig serviceregime, og sykkelen har vært med på det meste som norske veier kan tilby. Fra skogsstier til motorvei, og hastigheter opp til over norske fartsgrenser. Og da må jeg jo være snar og si at dèt ikke var i Norge O:)
Værmessig har han også vært med på det meste fra Troillkjerringsklett og +/- 0 grader over Kvikneskogen i november til norsk sommer med 27 + grader på termometeret på sykkelen under fart.