Posted: 27 Aug 2005 22:31
Ja tronen er min. Tror jeg faktisk må på... 

Sikkert fordi du er litt pysete da vettu:) Pointet er jo at du skal gasse så mye gjennom svingen at farten/gassen drar deg trygt gjennom... (rett meg om jeg tar feil.)Ragnhild wrote:Nå har jeg vært ute et par turer og tenkt litt sånn kneskrap, og potteskrap og fothvilerskrap, og finner ut at det er bare skrap alt samma.
Jeg kjører for å ha det koselig på tur, ikke nødvendigvis for å komme fortest frem.
Og da har jeg det greit med at sykkelen legger seg ned når jeg trykker frem og ned på indre styreholk og retter opp hele overkroppen for å ha mest mulig vekt over sykkelens tyngdepunkt. Innbiller meg at når jeg legger kroppsvekta mi innover i svingen flytter jeg tyngdepunktet til hele massen av sykkel + last (meg og evt passasjer/bagasje) faretruende nært, for ikke å si forbi sykelens understøttelsesflate, og da er sjansene store for at både sykel og jeg flater ut og drar til skogs.
Men for all del, får jeg en sjanse til å prøve på bane med folk som kan dette, skal jeg ta den, for alt som gjør at jeg blir en sikrere/flinkere fører er positivt.
Det du sier her er littegranne som å løpe etter regnbuen synes jeg, No offense. Hele prinsippet med å ta sving på to hjul er jo å flytte tyngdepunktet innenfor understøttelsesflaten, hvis ikke bikker du utover.Ragnhild wrote:...Og da har jeg det greit med at sykkelen legger seg ned når jeg trykker frem og ned på indre styreholk og retter opp hele overkroppen for å ha mest mulig vekt over sykkelens tyngdepunkt.
Har full forståelse for sperren, har hatt den tilgangs sjøl ogsåRagnhild wrote:Innbiller meg at når jeg legger kroppsvekta mi innover i svingen flytter jeg tyngdepunktet til hele massen av sykkel + last (meg og evt passasjer/bagasje) faretruende nært, for ikke å si forbi sykelens understøttelsesflate, og da er sjansene store for at både sykel og jeg flater ut og drar til skogs.
Men for all del, får jeg en sjanse til å prøve på bane med folk som kan dette, skal jeg ta den, for alt som gjør at jeg blir en sikrere/flinkere fører er positivt.
Godt forklart Bånn GæsBånn Gæs wrote:Det du sier her er littegranne som å løpe etter regnbuen synes jeg, No offense. Hele prinsippet med å ta sving på to hjul er jo å flytte tyngdepunktet innenfor understøttelsesflaten, hvis ikke bikker du utover.Ragnhild wrote:...Og da har jeg det greit med at sykkelen legger seg ned når jeg trykker frem og ned på indre styreholk og retter opp hele overkroppen for å ha mest mulig vekt over sykkelens tyngdepunkt.
Hvis du legger sykkelen ned i en sving men trekker kroppen utover vil du jo motvirke nedlegget og blir nødt til å legge sykkelen tilsvarende mer ned.
Dessuten er "tyngdepunktet" høyst abstrakt og flytter seg hele tiden. Den ligger foreksempel ikke alltid 3 cm over og 15 cm foran svingarmbolten
Har full forståelse for sperren, har hatt den tilgangs sjøl ogsåRagnhild wrote:Innbiller meg at når jeg legger kroppsvekta mi innover i svingen flytter jeg tyngdepunktet til hele massen av sykkel + last (meg og evt passasjer/bagasje) faretruende nært, for ikke å si forbi sykelens understøttelsesflate, og da er sjansene store for at både sykel og jeg flater ut og drar til skogs.
Men for all del, får jeg en sjanse til å prøve på bane med folk som kan dette, skal jeg ta den, for alt som gjør at jeg blir en sikrere/flinkere fører er positivt.![]()
På tross av at du kjører for å kose deg og alt det der synes jeg du skal prøve å gjøre ting "riktig", også i bygatene. Jeg har sterk tro og forhåpning om at du kommer til å føle deg mye tryggere og ha mer glede av kjøringen om du får sortert dette sjøl, Ragnhild. Det samme har jo vært sagt om kontrastyring og stoppteknikk i sving (noe av det gikk vel på gamleforumet...)
Jeg vil bare stresse at nedlegg ikke har noe med svinkjøring å gjøre, det er jo rett og slett fysikken som holder oss på 2 hjul på veien uansett hastighet!
Håper ikke jeg har kastet inn en brannfakkel her igjen, temaet er jo godt utdebattert. Ville bare prøve å gi noen vink i folkelige ordelag.
Såå,, Lykke til da Ragnhild
Ta førerutviklingskurs på gardermoen til neste år så du kan få kjørt på rudskogen hvær torsdag og jeg skal garantere att du blir en mer erfaren kjører.Eneste bakdelen for deg er jo att du har litt langt å kjøre hvis du bor i trondheim.Ragnhild wrote:Nå har jeg vært ute et par turer og tenkt litt sånn kneskrap, og potteskrap og fothvilerskrap, og finner ut at det er bare skrap alt samma.
Jeg kjører for å ha det koselig på tur, ikke nødvendigvis for å komme fortest frem.
Og da har jeg det greit med at sykkelen legger seg ned når jeg trykker frem og ned på indre styreholk og retter opp hele overkroppen for å ha mest mulig vekt over sykkelens tyngdepunkt. Innbiller meg at når jeg legger kroppsvekta mi innover i svingen flytter jeg tyngdepunktet til hele massen av sykkel + last (meg og evt passasjer/bagasje) faretruende nært, for ikke å si forbi sykelens understøttelsesflate, og da er sjansene store for at både sykel og jeg flater ut og drar til skogs.
Men for all del, får jeg en sjanse til å prøve på bane med folk som kan dette, skal jeg ta den, for alt som gjør at jeg blir en sikrere/flinkere fører er positivt.