Page 1 of 1

Honda CBR900 Fireblade

Posted: 27 Mar 2009 20:17
by SaiKoPaTT
Jeg vurderer og kjøpe meg en slik, men har forstått det slik at ventiljustering er en dyr affere..
når skal dette gjørest på denne sykkelen?
den har gått 34.000km i dag og er en 2000 modell.

noe ellers og merke seg med en slik sykkel?

håper på snarlig svar :)

Re: Honda CBR900 Fireblade

Posted: 28 Mar 2009 00:52
by MowZ
rundt 4500 kr for ventiljustering..... På min cbr 600 f4 skal det gjøres etter 24000km, men er ikke helt sikker på din.sjekk her evt: http://www.megaupload.com/?d=OEEX4RP8

Re: Honda CBR900 Fireblade

Posted: 28 Mar 2009 01:16
by maelling
Jeg har kjørt en 2001 modell 900 RR Fireblade, og har ellers hatt en 98 modell selv. 900RR er flotte sykler, og du har det meste i en slik en. Generelt ser CBR'ene mer racing ut enn de er, og du sitter veldig godt. 2001 modellen mener jeg å huske trakk veldig godt, men det rare var at det omtrent ikke var noe motorbrems i forhold til min 98 modell (forgasser) som hadde mye av det. Motorkarakteristikken er ellers ganske snill, og alt ellers er kjennes bra ut. Jeg ser ingen grunn til at du ikke skal bli fornøyd : )

Den neste ventiljusteringen er vel på 48000 km tenker jeg ? Tror det er 24000 km intervaller her og.

Re: Honda CBR900 Fireblade

Posted: 29 Mar 2009 09:11
by SaiKoPaTT
en ting til jeg lurer på... sykkelen står som en 2000 mod i annonsen..
men der ble gjort noen endringer i 2000 etter hva jeg har forstått..
men hva er det som er endret fra 1999 modellen?

det er 929 som er betegnelsen etter hva jeg har funnet ut.. men hva mer? :)

Re: Honda CBR900 Fireblade

Posted: 29 Mar 2009 19:58
by maelling
Dette er typen som var mellom 1998 og 1999 mener jeg, og er for øvrig min første tung-sykkel (en 1998 - modell jeg handlet mens jeg var i militæret for 7-8 år siden, og den jeg savner mest av alle mc'ene jeg har hatt tror jeg)

Image

Dette er 2000 - modellen på et litt dårlig bilde:

Image

Min tanke er at det er en helt annen sykkel, og at det er et hav mellom de to i forskjeller, og det kjentes det ut som også. Motoren er kanskje litt hissigere (135 hk mot 145 hk? Ellers var det 919 kubikk i 98/99 - modellen. 2000 modellen har vel 929 muligens?), og det er innsprøytning og ikke forgassermotor. Den nyere er også litt mer racingpreget, mens den jeg hadde var mer touring-aktig. Den var ikke et ulv i fåreklær, men helt perfekt etter min mening mellom det å være racing-inspirert og touringsykkel. RR'ene lurer en litt i så måte. Ellers vil jeg tippe at omtrent alt er anderledes, og den gang likte jeg faktisk min egen bedre av en eller annen grunn. Jeg syntes forgassermotoren var mer "levende" enn innsprøytningsmotoren i 929, men sistnevnte har mer hester, uten at jeg kjente så veldig stor forskjell. Du kan sikkert søke opp på nett og lese om hva mer som skiller dem, men det er en helt annen sykkel etter min mening.