Page 1 of 1
oljeskift
Posted: 05 Apr 2009 10:39
by VFR 750 F
Hei! Bør en skifte olje og filter årlig selv om en kjøre bare ett par tusen km pr år?

Tusen takk for alle svar..
Re: oljeskift
Posted: 05 Apr 2009 11:13
by Trond_V
Ja!
Re: oljeskift
Posted: 05 Apr 2009 11:24
by hakrist
Oljeskift er den desidert viktigste service du kan gjøre på din sykkel.
Re: oljeskift
Posted: 05 Apr 2009 14:06
by tshansen
Ja olje er som de to andre skriver viktigste for at dyret ditt skal ha det fint gjennom sesongen
Ett oljefilter koster vel mellom 50 - 100,- kroner. Og olje får du i alle prisklasser. Hvilken olje du skal bruke er opp til deg selv, men mange skryter av olja fra biltema, mens andre sverger til castrol osv. (her snakker vi sinnsyke prisforskjeller)
bare sørg for at det er 10/40 olje
Re: oljeskift
Posted: 05 Apr 2009 17:49
by kamaki
Jeg slenger meg på her...JA, skift olje!
Er mange teorier og formeninger om dette temaet...alt fra når man bør skifte olje og hvilken olje man bør bruke.
Jeg støtter påstanden om at det er best å skifte olje og filter på våren, ved sesongstart.
Skiftet faktisk olje og filter i dag på Fazeren min. Olje fra Biltema, og filter fra Online MC. Kostet noen få hundrelapper og var gjort på 15 minutter!
K
Re: oljeskift
Posted: 06 Apr 2009 12:13
by Babelfisken
LordShaft wrote:Ja olje er som de to andre skriver viktigste for at dyret ditt skal ha det fint gjennom sesongen
Ett oljefilter koster vel mellom 50 - 100,- kroner. Og olje får du i alle prisklasser. Hvilken olje du skal bruke er opp til deg selv, men mange skryter av olja fra biltema, mens andre sverger til castrol osv. (her snakker vi sinnsyke prisforskjeller)
bare sørg for at det er 10/40 olje
Nåja. Viskositetsområdet er vel ikke så farlig. 15/50, 5/40... vil nok være helt problemfritt. Dvs. 5er olje kan muligens være litt problematisk for enkelte motorer med romslige oljepumper. Japanske sykler har nok ikke det problemet da lang langt tynnere olje brukes i racing med orginalpumpe (SS600). Selv så foretrekker jeg litt tykkere olje dersom jeg kommer over det. Årsaken er at motoren går med så mye mindre mekanisk støy, men så snakker vi da også om et notorisk rakkleverk av en Honda VTR1000.
Riktig interval av oljeskift i forhold til bruken samt bruk av kvalitetsolje (helsyntetisk) er nok det som er viktig på moderne sykler.
Re: oljeskift
Posted: 14 Apr 2009 00:37
by VFR 750 F
Takk for alle svar!! jeg har skiftet olje og filter..olje fra biltema. den skal tappes ut snarest! Etter olje skift, ble det mye mekaniske "lyder" fra motor og spesielt når jeg girer. Det kom etter olje skift... hadde MOTUL sin olje sist og da var det ingen ulyder

Re: oljeskift
Posted: 14 Apr 2009 08:08
by tshansen
Bra du kommer med tilbakemelding
Selv er jeg VEEEEELDIG skeptisk til å helle noe slikt på ducatien min, selv om mange sir at dette skal være god nok olje. Jeg kommer nok til å kjøre bankers å ikke ta noen sjangser når det kommre til ny oljefylling på min.