Page 1 of 5
Bryr vi oss, mener vi noe, eller er det greit :?:
Posted: 09 Aug 2005 23:24
by Ragnhild
Posted: 09 Aug 2005 23:41
by Desmo
Den første saken bryr jeg meg om,ja. Eller rettere sagt
ikke. Den gir ikke oss mc-førere
god PR,sånn rent generelt. For vi er jo alle "like" i vanlige folks øyne. Ikke det at jeg er spesiellt lovlydig hele tiden selv. Det er bare at denne saken er så ekstrem.
Den andre er det vel lett å mene noe om,men fint lite å gjøre noe med. Eller kanskje
for sent er mer passende. Det er en konsekvens av hvilke tilstander som rår på norske veier. Så vi må bare håpe at det ikke blir en permanent ordning.

Posted: 09 Aug 2005 23:45
by ATWindsor
Desmo wrote:Den første saken bryr jeg meg om,ja. Eller rettere sagt
ikke. Den gir ikke oss mc-førere
god PR,sånn rent generelt. For vi er jo alle "like" i vanlige folks øyne. Ikke det at jeg er spesiellt lovlydig hele tiden selv. Det er bare at denne saken er så ekstrem.
Den andre er det vel lett å mene noe om,men fint lite å gjøre noe med. Eller kanskje
for sent er mer passende. Det er en konsekvens av hvilke tilstander som rår på norske veier. Så vi må bare håpe at det ikke blir en permanent ordning.

Det med å kjøre fort på MC er en litt interessant sak, en kamerat og jeg diskuterte her om dagen om fartgrensen burde vært erstattet med max kinetisk energi, fordi det er det som skader medtraffikanter ved en kollisjon, en mc kan kjøre godt over dobbelt så fort som en bil, hvis den skal ha samme kinetiske energi. Men sannsynligheten for at en ulykke inntreffer er jo større. Og hva med "retten" til å ta sjengser? Det er jo åpenbart ikke slik at samfunnet ikke bryr seg om at folk setter seg i livsfare, og det koster også. Så jeg vet ikke helt hva jeg synes. Egentlig må jeg innrømme at jeg synes det er mindre alvorlig å kjøre fort på en MC i forhold til på i en bil.
AtW
Posted: 10 Aug 2005 00:13
by Winalot
ATWindsor wrote:Egentlig må jeg innrømme at jeg synes det er mindre alvorlig å kjøre fort på en MC i forhold til på i en bil.
Hvorfor det? Greit nok, den har "mindre kinetisk energi", men i bunn og grunn så kan ingen motstride at du er mer utsatt på MC (for din egen del iallefall). Dessuten har ingen noenting å gjøre oppimot hastigheter på 200 km/t, iallefall ikke på norske veier. Beklager hvis alle synes jeg er helt teit nå, men dette er min rene mening
Hvis alle kunne følge reglene (iallefall til en viss grad), så kunne vi kanskje ha spart endel liv opp gjennom tidene.
husk, du er udødelig helt til det skjer noe uventet. Noe som skjer fort når du er i slike hastigheter...
Posted: 10 Aug 2005 00:39
by Kriz
Greit for meg at noen vil ofre livet sitt for å lage underholdning, så lenge de ikke tar med noen andre ned...
Posted: 10 Aug 2005 00:42
by Winalot
Jeg vil iallefall ikke at mine skattepenger skal brukes til ny høytrykkspyler for å spyle vekk restene på fortauet....
Posted: 10 Aug 2005 00:45
by Kriz
Winalot wrote:Jeg vil iallefall ikke at mine skattepenger skal brukes til ny høytrykkspyler for å spyle vekk restene på fortauet....
hvis han er dum nok til å kjøre i 200 på bakhjulet på trafikert vei så er han nok også så dum at han går til sosialen og da bruker du mer penger på at han skal leve enn hvis han dreper seg selv, så egentlig tjener du penger på det

Posted: 10 Aug 2005 00:49
by Winalot
Hvis en kjører en sykkel som greier å kjøre i 200 på bakhjulet er han nok ikke på sosialen nei

Posted: 10 Aug 2005 00:51
by Kriz
Winalot wrote:Hvis en kjører en sykkel som greier å kjøre i 200 på bakhjulet er han nok ikke på sosialen nei

skal da ikke være umulig å få en orginal gsx-r 600 på bakhjulet, tar den opp i andre gir og akselererer rolig bortover på bakhjulet til du når 200

var jo en gsx-r 750 som dro på bakhjulet i 200 på den filmen.... sykklen: 50tusen turboen: 20tusen bensin: 100kr ..... da kan du kjøre så mye du vil på bakhjulet i 200

Posted: 10 Aug 2005 00:54
by Winalot
forsikring, veiavgift.... Men nå er ikke jeg så veldig kjent med sosial inntekt osv, men det er iallefall dyr glede for en på sosialen. Menmen, offtopic
Back on track

Posted: 10 Aug 2005 00:55
by Kriz
hvis han tørr å kjøre i 200 på bakhjulet har han nok ikke regga den heller

Posted: 10 Aug 2005 01:07
by Æ'ndalitten
La noen andre merke til at ingen skulle bli bøtlagt i løpet av prøveperioden til de nye fotoboksene?
Litt for godt til å være sant nesten?
Eller tar de deg på gamle-måten uansett?
Agurknytt
Posted: 10 Aug 2005 01:58
by R
Sleik meg hardt i rassen. Hvorfor bryr media seg? Dette er jo ikke noe nytt fenomen. Det der var forøvrig ingenting. Det var en liten luftetur, en fin start på dagen. Se på "black prince" eller "ghost rider" - da kan man kansje begyne å debatere hvor sunt det er.
Posted: 10 Aug 2005 03:08
by ChristR
Tviler på at de nye fotoboksene vil fungere feilfritt.. Det er nesten umulig å se forskjell på en R og en A på de nye skiltene. Så det vil bli litt svinn.
Fartsglade folk vil alltid finnes. Selvom pressen vet om et par filmer vil det fortsatt finnes de som kjører uten og filme og de som ikke sprer filmene like mye.
Posted: 10 Aug 2005 07:47
by lassie
Det er ikke noen fordel for oss mc-førere at noen raser rundt på bakhjulet i 200kmt, det blir ganske enkelt mer bensin på bålet for de som ikke vil ha mc i trafikken. Vi kan jo tenke oss fartssperrer, max-tak på hk, og , grøss og gru, forbud mot mc..skjer vel ikke på lenge enda, men allikevel. At mc ikke er så farlig for andre trafikanter er et poeng, men hjelper nok lite.
Angående fotobokser, de er noe herk, men så lenge vi kjører mc blir jo ikke vi tatt, og muligheten for å møte en bil i vår fil rundt en sving er vel mindre når de må holde fartsgrensa, så bare negativt er det vel ikke.
Skiltene ja, er det ingen som har lurt på hvorfor det kom nye skilt for noen år siden da? Jo, det var nettopp fordi de skulle være lettere og lese digitalt, så det er nok ikke noe problem.