Page 1 of 2

Brente plugger

Posted: 23 Aug 2005 20:34
by KØLLA
Kjøpte meg forleden en shabby Suzuki GS1000E for og ha som litt tidsfordriv. Hovedproblemet om dagen er at ikke pluggene står mer enn et par dager før de er brent i stykker, har en stygg mistanke om at det er for stor/sterk gnist som er grunnen til faenskapet. Jeg har sjekket gang på gang om at jeg virkelig har brukt riktig type plugger slik at denne tanken er glemt en gang for alle. Er takknemlig for alle vettuge svar.

Posted: 23 Aug 2005 20:35
by Gixxerman
Svart = For mye olje.

Hvit = For mye bens.

Lys brun = Midt i blinken :)

Mener nå det var slik det var :?

Posted: 23 Aug 2005 20:39
by SS-R
Du skriver brente plugger....? Hva er brent. Det kan være gjort noe med en så gammel motor og så det kan hende den fex trenger kaldere pugger. Det er bare å prøve. Blir de for kalde vil de ikke brennes rene og de vil skyte og hoste litt.

SS-R

Posted: 23 Aug 2005 20:42
by KØLLA
Gixxerman wrote:Svart = For mye olje.

Hvit = For mye bens.

Lys brun = Midt i blinken :)

Mener nå det var slik det var :?
Ikke noe av dette gixxer, pluggene er brent i stykker og gir nesten ingen gnist. Pluggene er såpass bevistløse/ mentalt skadet at de aldri mer kan brukes.

Posted: 23 Aug 2005 20:52
by SS-R
prøv med noen andre varme verdier. og eventuelt få gassere og tenning juster.

SS-R

Posted: 23 Aug 2005 21:15
by pelsen
ifølge NGK-katalogen skal denne sykkern ha NGK B8ES, ganske vanlig plugg på mc. Prøv B9ES istedet, den er litt kaldere.

tenningsanlegget kan ikke knekke plugger, de tåler langt mer enn hva et lite anlegg på en mc kan gi.

ser ut som sykkern går litt varmt og trenger justeringer.

Posted: 23 Aug 2005 23:18
by adoniz
ja, bytt til kaldere plugger, og sjekk gasserene. For mager kanskje?

Posted: 23 Aug 2005 23:58
by KØLLA
Forgasserne er nettopp justert og resjekket slik at dette bør være ute av verden. Tror jeg får prøve med en kaldere plugg, blir bare så drita lei av og prøve og feile hele tida. Har ikke vært borti noe slikt før, synes det er merkelig at motoren oppfører seg så godt som eksemplarisk før den blir totalt død.

Posted: 24 Aug 2005 18:38
by Petter
Kan jo hende at motoren er blod-trimmet, slik at den skal ha helt andre plugger enn det som er oppgitt som standard.

Posted: 26 Aug 2005 00:00
by KØLLA
B9ES er herved prøvd og gjort død en gang for alle. Det som er så irriterende er at sykkelen ble importert fra nederland for en del år siden og har så og si ikke vært i bruk etter den tid ( ingen historikk og oppdrive). Har brukt en del timer på plukking og måling av det elektriske uten og finne noe feil med unntak av at coilene har vært byttet i senere år. Har vanskelig for og tro at coilene kan være synderen men utelukker ingenting om dagen. Flere forslag mottas med takk.

Posted: 26 Aug 2005 00:08
by adoniz
hm,. jævlig rart..

Posted: 26 Aug 2005 10:17
by pelsen
hmm..før 9'er plugger blir brent forventer jeg hull i stemplene, svidde eksosventiler og generell overoppheting.

En brent plugg er hvit, kan ha sprukkent porselen, smeltet elektrode osv.
Er det virkelig snakk om brente plugger på denne sykkelen?

Symptomene tyder mer på et tenningsanlegg som ikke klarer å fyre sotede plugger. Da blir ting bare verre med kaldere plugger.

Posted: 26 Aug 2005 10:28
by Tumbleweed
Yo, Pelsmaster:

Når man vet at sykkelen går en smule magert, og man ikke gidder å begynne å tukle med dyser og sånt. Er det noe å hente på å bytte til varmere/kaldere plugger? Hm?

T'Weed

Posted: 26 Aug 2005 13:26
by pelsen
Tumbleweed wrote:Yo, Pelsmaster:

Når man vet at sykkelen går en smule magert, og man ikke gidder å begynne å tukle med dyser og sånt. Er det noe å hente på å bytte til varmere/kaldere plugger? Hm?

T'Weed
hei, der var en ny variant av navnet :D
pluggene koser seg under slike forhold, ikke noe å hente på å bytte til noe annet.

så lenge man ikke kjører på fullgass over lengre tid er det ikke så farlig med litt mager blanding, det blir litt dårligere gassrespons med mager blanding, for meg er det god nok grunn til å feite opp litt.

Posted: 26 Aug 2005 15:54
by Tumbleweed
Ah, Pelsolainen, jeg får dårligere respons om jeg feiter opp blandinga....spesielt ved take-off.......

Men så er det et sant helv....å komme til disse rekkemonterte Keihin-gasserne da, slett ikke sikkert at jeg har truffet riktig på alle.