Der våkna jammen
ojda også
Jeg så posten din i går, men satt i kjikket film, så da ble det Søndagssvar
Først av alt: "Det store problemet" på disse er nok mere marginelt en man skulle tro.
Så vidt jeg vet er det ingen andre i Norge som har lidt havari slik jeg gjorde,
og i Sverige er det et kjent tilfelle. Det var også med en 2012 mod.
Dette baserer seg på prat med butikker og verksteder i respektive
Toppene ble byttet på 2012 og tidlige 2013 modeller, selvfølgelig basert på serienummer.
På værdensbasis har jeg ikke snøring, men fulgte Explorerforum ganske inngående
i den perioden, og det virket ikke som om det var mer en en håndfull tilfeller der heller.
Så med tanke på Triumph sin oppfølging og med bytte av topper for de med aktuelle modeller
er vel kansje problemet noe overdramatisert

Selv om heldige meg ikke følte det sånn
Problem nr to, Demperne er selvfølgelig smak og behag, kjørestil og egen vurdering.
Men på tidligere modeller ( å da mener jeg min, Trond sin, 1 demosykkel fra 2012) var de
Stein harde bak og veldig svampete forran. Om man brukte sykkelen litt aktivt, og ikke
minst fra tid til annen hadde den oppe i "mistelappen-hastigheter" på motorvei var det påkrevet
med en oppgradering i fjæringsveiene

Sykkelen var rett og slett skummel over 170
Men ved normal kjøring var det kun merkbart ved litt dårlig vei.
Jeg har en teori om at Triumph overkompenserte etter de dårlig demperne Tiger 1050
Bakdempern er egentlig veldig bra, men var bestykket med fjærer beregnet på en ordentlig Traktor
Det var her jeg å Trond gikk for hver vår løsning.
Jeg fikk montert nye proggresive Hyperpro-fjærer (som forøvrig er de samme som Touratec benytter i sin oppgradering) både forran og bak. Demperne er somsakt veldig bra
Dette gjorde underverker, og det ble en helt annen sykkel å kjøre. Borte var både
Høyfartsvingling og ristingen/slagene i ryggen på dårlig vei

svingstabiliteten
Ble selvfølgelig også en helt annen

Jeg var rett og slett veldig fornøyd
Å ikke helt feil var totalregningen på litt i underkant av 5000 for fjærer og arbeid ( riktignok i Sverige)
Trond handlet somsagt Wilbers komplette dempere. Jeg fikk aldrig prøvet disse, han var nok redd jeg skulle mobbe han for pengesløsingen
Uansett, føler jeg ikke det behovet for å gjøre tilsvarende på nysykkelen
Demperne der fungerer helt fint, og har ikke anntydning til de lytene som var på den gamle.
Joda, Hyperpro er fortsatt bedre demping, men ikke så mye at jeg gidder gjøre noe
før jeg skal bytte fjærer alikevel
Triumph inrømmer ikke at de har gjort noe i fjærveiene, så når dette skjedde vet jeg ikke.
Jeg har ikke prøvet noe imellom 2013 og 2015 modellen. Helt Ok er de nå ivertfall
Hvorfor ny Explorer når det gikk som det gikk med den gamle
Fordi det rett og slett er en fantastisk helhet av en sykkelløsning for meg
1. Den er uten tvil den peneste av allroadsykklene. (Noen påstår det kan være individuellt)
2. Du får uhyggelig mye sykkel for pengene. (Dette ble jo ikke værre av at jeg kunne plukke ...ekstrautstyr fra den gamle, og montere på nysykkelen).
3. Det er en fantastisk morsom sykkel å kjøre i lavere hastigheter på svingete veier.
Den veier litt, men i fart er disse kiloene virkelig tryllet bort
Dette har den selvfølgelig til felles med flere andre i klassen (Adv1200+). For min del kan 1000 bare glemmes. Har prøv alle nå "Tror jeg"
4. I motsetning til etpar av de andre jeg regner som gode alternativer har Exploreren kardang.
En gang kardang, og du kjøper aldrig mer sykkel uten at dette er en stor del av vurderingen.
Det var nå endel av mine tanker om Tigeren, som også har fått meg til å gjenta handelen.
Å for å avkrefte at jeg er helt gæærn, skal jeg innrømme at neste gang blir det nok noe annet.
Trenger litt forandring jeg også
Til slutt vil jeg nevne at neste år kommer det en oppgradert Explorer.
Hva det innebærer vet jeg ikke helt enda, men en type ESA-styrte dempere er en av snakkisene.
http://www.motorcycle.com/manufacturer/ ... hotos.html
Kan ikke etter dette annet en å anbefale på det sterkeste å handle Triumph Explorer1200
Men når det gjelder prøvekjøring, bør du få kjørt den mye. Det er milevis mellom den du har nå og en Tiger.
Som BusaTrond sa Det gikk vel 3 prøvekjøringer før han var forelsket.
Å hans bytte blir vel mer likt ditt, enn for meg som gikk fra en V-Strom, selvom jeg har hatt større sykkler før det
