Page 1 of 2

Innkjøringsguide!

Posted: 23 May 2007 17:29
by Mantis
Denne artikkelen er hentet fra aprilia forumet! Takk til Robban for "lånet". Tenkte dette kunne være nyttig for hver og en her inne :)

Her er artikkelen hentet http://aprilia.7kt.net/forum/portal.php
______________________________________________________________________
Jeg tenkte det var på tide å poste en slik guide da det er flere som har nye sylindere/motorer for våren. Mange tenker kanskje nå: "Hva skal vi med en slik guide? Det står jo i brukermanualen at den skal kjøres rolig."

Vel, for det første, dette er en norm blant fabrikantene som hevder at en rolig innkjøring er best egnet. For en del år siden var nok dette også sant! Sylindere som leveres i disse dager derimot har mye finere honing. Det er også i mye mindre grad enn før varmeutvikling fordi det er snakk om mindre friksjon ettersom sylinderne er honet finere. Tidligere levertes grovhonede sylindere og det var i langt større grad en periode man måtte "slite til" stempelringene. For det er det innkjøring handler om! De mikroskopiske forskjellene som gjør at sylinderveggen din ikke er 100% identisk med stempelringene dine. I en perfekt verden ville delene passet perfekt (merkelig nok), og det ville ikke vært noen innkjøringsperiode å snakke om. Så en ideell innkjøring vil altså si at du får stempelringer som tetter skikkelig.

Det er omtrent like mange teorier som det er mekanikere på dette feltet, men jeg har valgt å slenge meg på MotoMan's teori og hevder du bør kjøre den inn hardt! Da MotoMan skrev sine innkjøringstips valgte han naturlig nok å fokusere den mot 4-taktere, men med unntak av smøresystem og det faktum at 2-taktere bruker bensin for å kjøles ned så kan jeg ikke se noen grunn for å ikke følge disse tipsene for 2-takterne våre også! Forutsatt at du gjør dette riktig vil du risikere å få 2-10% mer effekt enn ved en konvensjonell rolig innkjøring, i følge MotoMan.

Innkjøring i praksis

-Det er skadelig for en ny motor med for mye motstand.

-Du må varme opp motoren skikkelig før du bruker hele effektregisteret.

-Økt friksjon fra stempelringene kan medføre mer varme under innkjøringsperioden så det er ekstra viktig å følge med på temp. måleren og ev. kjøre litt med choke på hvis arbeidstemperatur overstiger 80grader.

-Det er viktig å ikke la motoren gå i fri, den skal ha noe motstand, men skal jobbe lett.

-Ikke kjør med noen bakpå, unngå motbakker så sant det lar seg gjøre. Skal du gi på så gir ned så motoren ikke må jobbe tungt.

-Bruk hele effektregisteret, aksellerer og descellerere mye, bruk motorbrems.

Hvor lenge skal man kjøre inn?

Innkjøringsperioden kan du si er på mellom 50 og 100mil, det er egentlig bare å ta det litt på "gefielen" (føle seg litt fram). Man kan faktisk oppnå god ringtetthet etter bare 15-20 mil.

Skal man bruke mer olje under innkjøringsperioden?

Vel, prøv å unngå bruk av mer olje. Eneste grunnen til at økt oljemengde kunne vært en positiv faktor er for å holde arbeidstemperaturen nede. Dette veier allikevel ikke opp for det negative aspektet. Så dersom motoren virker for varm eller går ujavnt så forsøk heller å justere blandingen av luft og bensin (mer bensin). I første omgang prøv bare å kjør litt med choke dersom den blir varm, dersom problemet vedvarer bør du dyse opp. Ideelt sett skal du ikke trenge å justere noe. Bare husk å kjør med kald nok tennplugg

Overdreven bruk av olje har negative innvirkninger på innkjøringen. Du skjønner god olje vil smøre slik at friksjonen blir redusert til et minimum, noe som igjen fører til at stempelringene ikke "skraper" tilstrekkelig, men man får samme effekt som ved en for rolig innkjøring. På 4-taktere er det faktisk vanlig at man får sykkelen levert med dårlig mineralsk olje (såkalt innkjøringsolje). Dette er fordi at det fører til javnere slitasje og da vil stempelringene tette bedre.

Det er viktig å tenke på at det er flere deler som skal "tilpasses" under innkjøring av en ny motor. Altså, ved bytte av sylinder, stempelringer eller lignende trenger du kun tenke på at stempelringene skal tilpasses sylinderveggen. Ved innkjøring av en ny motor derimot har du f.eks rullelager og en rekke girdrev. Det er derfor viktig å bruke alle girene på en ny motor slik av du får tilpasset alle girdrevene og skiftegaflene blir testet ut.

Som nevnt tidligere bør du ikke la motoren jobbe med for liten motstand, faktisk vil bør du unngå å starte den inntil du har mulighet for å kjøre den litt. Motoren må jobbe litt, men ikke med for mye motstand, det gjør allikevel vondt verre om den bare står å går i fri. Grunnen til dette er at kun med motstand vil stempelringene "presses" mot sylinderveggen rundt hele stempelet slik at det tetter skikkelig.

MotoMan har forsøkt å forklare dette fenomenet med ord:

"The difference between what happens in an engine running in the garage, versus one being ridden is a hard concept to put into written words, so if I may use the sounds that we all can relate to: it's the difference between "zing-zing-zing" and "bwaaaaaaaaaAAAAAA"

During "zing-zing-zing" the rings don't get loaded for more than a split second, whereas during "bwaaaaaAAAAAA", the engine is in 100% ring sealing mode."

På en annen side? Hvorfor skal man kjøre den inn rolig?

Et vanlig argument som MotoMan nevner er såkalte "tight parts" i motoren. Dette eller rett og slett "fordi manualen sier det" pleier å være de vanlige svarene.

Såkalte "thight parts" er et fenomen som oppstår sjeldnere og sjeldnere da produksjonsmetoder og ikke minst presisjonen er MYE høyere i dag enn for bare et par tiår siden. Dersom du allikevel skal oppleve dette vil det ikke hjelpe i det hele tatt å kjøre den inn pent uansett. Det løser rett og slett ikke problemet.

Håper noen kan ha nytte av dette. Hvis dette tema interresserer deg bør du gå inn på http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm2

Håper noen kan få bruk for dette og vil ønske alle en god sesong!

Image

Posted: 23 May 2007 17:55
by EvenDeven
Bra Mathias

Posted: 23 May 2007 19:11
by Pille
Bra :) gjelder dette sykler generelt eller bare 125cc? Dette er jo på "Lett MC" delen...Kan forøvrig si at jeg har hørt at 4 takt skal kjørest HARDT inn? :?

Posted: 23 May 2007 19:34
by -Honda-
bare ikke kjør den inn "fint" da blir bare motoren slapp :P
blir spreker vis du kjører den inn litt hardere.

Posted: 23 May 2007 23:35
by Eike_Oak
Hører folk sier det hele tiden.
"Bare ikke daukjør den!"

Hvordan i all verden kan daukjøring har noe som helst negativ effekt på motoren bortsett fra litt koks i eksosen? (og selvfølgelig i eksosventilen der hvor det er montert)
Er ett spørsmål selvom det er ett ledende ett.

Re: Innkjøringsguide!

Posted: 07 Jun 2007 17:34
by P.Stordal
Nice! Hvorfor er ikke denne prioritert, da..? :roll:

Re:

Posted: 07 Jun 2007 18:26
by FV
Pille wrote:Bra :) gjelder dette sykler generelt eller bare 125cc? Dette er jo på "Lett MC" delen...Kan forøvrig si at jeg har hørt at 4 takt skal kjørest HARDT inn? :?
Nå har jo min sykkel en del mer kubikk enn en 125, men for meg er en 4-taktsmotor en 4-taktsmotor. Min skulle kjøres inn ved max 4000 rpm de første 80 mila, å max 6000 de neste 80, så jeg vil påstå at din påstand er feil. Ikke hør på det de sier rundt om på forskjellige mopedforumer og slikt, dette er bare ren synsing fra 15-16 åringer som tror de har peiling. Tror meg, er ikke så veldig mange år siden jeg var der selv. Hør med forhandler, eller les håndboken til sykkelen.

Re: Re:

Posted: 07 Jun 2007 20:44
by olsen.no
FV wrote:
Pille wrote:Bra :) gjelder dette sykler generelt eller bare 125cc? Dette er jo på "Lett MC" delen...Kan forøvrig si at jeg har hørt at 4 takt skal kjørest HARDT inn? :?
Nå har jo min sykkel en del mer kubikk enn en 125, men for meg er en 4-taktsmotor en 4-taktsmotor. Min skulle kjøres inn ved max 4000 rpm de første 80 mila, å max 6000 de neste 80, så jeg vil påstå at din påstand er feil. Ikke hør på det de sier rundt om på forskjellige mopedforumer og slikt, dette er bare ren synsing fra 15-16 åringer som tror de har peiling. Tror meg, er ikke så veldig mange år siden jeg var der selv. Hør med forhandler, eller les håndboken til sykkelen.
en kompis av meg fikk beskjed om å holde max.80 km/t i 24 timer medd lettsykkelen hans, det er en varadero, de sa det oss forhandler

Re: Innkjøringsguide!

Posted: 07 Jun 2007 21:08
by P.Stordal
Hah, sveipa akkurat igjennom instruksjonsboka til CBRen jeg kjøpte i går... :P
User-Manual Honda CBR 125 R wrote: RUNNING-IN
Help assure your motorcycle's future reliability and performance by paying extra attention to how you ride during the first 500 km (300 miles).
During this period, avoid full-throttle starts and rapid acceleration.
Står jo ingen ting om turtall etc.. :-k

Re: Innkjøringsguide!

Posted: 07 Jun 2007 23:46
by FV
P.Stordal wrote:Hah, sveipa akkurat igjennom instruksjonsboka til CBRen jeg kjøpte i går... :P
User-Manual Honda CBR 125 R wrote: RUNNING-IN
Help assure your motorcycle's future reliability and performance by paying extra attention to how you ride during the first 500 km (300 miles).
During this period, avoid full-throttle starts and rapid acceleration.
Står jo ingen ting om turtall etc.. :-k
Det at du skal unngå fullt gasspådrag og "rask" akselerasjon, så da gjør du ikke det :) Så lenge du kjører normalt, så ligger du sjelden over 6000 rpm på vanlig landeveiskjøring.

Re: Innkjøringsguide!

Posted: 09 Jun 2007 02:24
by Eike_Oak
Gjør nok det når man har 200kg som skal drives av f. eks. 15 hk :P

Re: Re:

Posted: 01 Sep 2007 14:23
by Robban
FV wrote:
Pille wrote:Bra :) gjelder dette sykler generelt eller bare 125cc? Dette er jo på "Lett MC" delen...Kan forøvrig si at jeg har hørt at 4 takt skal kjørest HARDT inn? :?
Nå har jo min sykkel en del mer kubikk enn en 125, men for meg er en 4-taktsmotor en 4-taktsmotor. Min skulle kjøres inn ved max 4000 rpm de første 80 mila, å max 6000 de neste 80, så jeg vil påstå at din påstand er feil. Ikke hør på det de sier rundt om på forskjellige mopedforumer og slikt, dette er bare ren synsing fra 15-16 åringer som tror de har peiling. Tror meg, er ikke så veldig mange år siden jeg var der selv. Hør med forhandler, eller les håndboken til sykkelen.
Min synsing er basert på tester gjort av "mr. mototune usa", han har kjørt inn 300motorer på denne måten og resultatet er uten tvil at de syklene som blir kjørt inn rolig får dårligere ringtetthet og mister lettere komp (derav høyere slitasje og hyppigere stempelskift). Dersom alt dere har fått ut av denne "guiden" er at sykkelen skal kjøres inn hardt så syns jeg dere bør lese om igjen, ev. overse hele teksten! Man må passe på å kjøre motoren skikkelig varm, deretter skal man bruke hele effektregisteret, ikke "seigdra", dvs la motoren jobbe seg opp i et tungt gir (noe som lett skjer når man skal "holde seg under 4000rpm). Jeg tror rett og slett at fabrikkene ikke tør å hevde at motorene skal kjøres inn hardt, for uansett hvordan vi ser på det er det de som faktisk tjener på at vi kjører inn rolig. F.eks: ved en rolig innkjøring oppnår man dårligere ringtetthet og man vil lettere slite ut stemplene, derav tjener de på at folk må bestille nye stempelringer og ev. servicekostnad det medfører. Nå er det ganske spekulativt å komme med en slik påstand, men jeg tror på en annen side at det ikke finnes noen direkte god grunn for å kjøre den inn rolig. Jeg har forhørt meg med bike.no's motorguru Yngve og hans respons kan fint føres inn i en setning "Gi gass!".

Så hvorfor ber fabrikken oss kjøre inn syklene rolig? Jeg tror det er fordi at de ikke stoler helt på den vanlige forbruker, det krever litt mer av deg å kjøre den inn hardt! Du må påse at motoren din er skikkelig varm før du begynner å bruke hele effektregisteret, du bør også skifte olje og filter ganske tidlig etter du tar motoren i bruk, og du må klare å kjøre den inn hardt uten å utgjøre noen spesielt stor trafikkfare. Her tror jeg faktor 2 kommer inn, det vil nemlig være ganske uetisk av fabrikkene å oppfordre folk til å kjøre inn syklene sine hardt, særlig da majoriteten av disse syklene brukes på veien.

Så fra en 15-16 (18) åring på et "mopedforum" vil jeg av hele mitt hjerte hevde at du tar skammelig feil, men du kan vel gjerne forklare meg hva som er rett? Etter hva jeg kunne se av innlegget ditt har du ikke nødvendigvis spesielt store kunnskaper om dette, du bare "gjør som forhandleren sier". =D>

Forresten, når jeg snakket med mekanikeren på bike as (der jeg fikk Kawa'n fra) støttet han også min teori om at sykkelen skulle få juling fra første stund. :roll:

Bare husk å kjøre den skikkelig varm først!!!!

- Robban

Re: Re:

Posted: 15 Sep 2007 02:56
by cK154
FV wrote:
Pille wrote:Bra :) gjelder dette sykler generelt eller bare 125cc? Dette er jo på "Lett MC" delen...Kan forøvrig si at jeg har hørt at 4 takt skal kjørest HARDT inn? :?
Nå har jo min sykkel en del mer kubikk enn en 125, men for meg er en 4-taktsmotor en 4-taktsmotor. Min skulle kjøres inn ved max 4000 rpm de første 80 mila, å max 6000 de neste 80, så jeg vil påstå at din påstand er feil. Ikke hør på det de sier rundt om på forskjellige mopedforumer og slikt, dette er bare ren synsing fra 15-16 åringer som tror de har peiling. Tror meg, er ikke så veldig mange år siden jeg var der selv. Hør med forhandler, eller les håndboken til sykkelen.

Jeg må bare si det...

FETT EID..

Altså ikke noe personlig liksom men jeg lukta at robban kom til å tråkke på deg der jahh.

Gikk rundt med samme vrangforestillinger som deg før jeg også helt til jeg leste robbans "artikkel" på aprilia forumet.. og videre på siden til han som faktisk kom med teorien.. og jeg må si:
It makes perfect sense to me :)

Alle teoriene hans stemmer godt logisk sett, samt at kritiske øyne har gått over motorer som er kjørt inn etter instrukser fra han. Og når selv de innrømmer at moto mannens motorer er i ved bedre helse wear and tear messig samt ytelses messig, enn de som er innkjørt av folk som har fulgt fabrikkmanualen til punkt å prikke..

Dere som mener dette er bullshit.. Prøv med et sakelig mot argument... Ikke referer til fabriksmanualen.. Bruk hodet tenk logisk eller bedre?

Re: Innkjøringsguide!

Posted: 15 Sep 2007 23:04
by mekkern
jaha.... hvis dere tror at levetiden og effekten blir best av å grisekjøre 2T motoren fra 0km....
fortsett med det så blir delesalget en god inntekt for de som lever av det... \:D/

sammenligne en 4T motor med en 2T motor når det gjelder innkjøring er det samme som å sammenligne pærer og bananer...

kjør motoren inn uten full belastning eller presse den på lavt turtall...varier turtall og ikke ligg på høyt turtall mer enn veldig korte øyeblikk.. gi den gjærne litt ekstra olje den første tanken... kjør småturer først og øk ettervært- dette for at den skal bli varm/kald noen ganger før du legger ut på en langtur..

hvis du har en romslig cross eller racemotor er forholdet litt annerledes siden dette er motorer med begrenset levetid og mere bruk og kast deler...

men for all del.....alle får jo mene hva de vil...spessielt alle "ekspertene" :roll:

appropo 4T disse har ikke den samme tempraturen på stempel sylinder som 2T og tåler belastningen mye bedre og her har ringene en fordel av høyere belastning for å "komme gjennom" oljefilmen og slite seg til for å unngå glassering i sylindrene-et velkjent problem på en del dieselmotorer som har gått mye på tomgang/lav belastning---

Re: Innkjøringsguide!

Posted: 16 Sep 2007 00:15
by Robban
mekkern wrote:hvis dere tror at levetiden og effekten blir best av å grisekjøre 2T motoren fra 0km....
Og du har lest guiden skjønner jeg? :roll:

Det jeg hevder er simpelten at i de aller fleste tilfeller vil det ikke være hensiktsmessig å kjøre inn en motor på konstant lave turtall da det svært ofte medfører høye gir og tung belastning. DETTE er tungt for motoren og langt mer skadelig enn å bevege seg over de "magiske" 5000rpm. Jeg prøver så godt jeg kan å understreke hvor viktig det er å kjøre motoren varm!
mekkern wrote:... sammenligne en 4T motor med en 2T motor når det gjelder innkjøring er det samme som å sammenligne pærer og bananer ...
Vel, nå har ikke jeg sammenlignet 2T og 4T i noen annen grad enn at man faktisk kan si at begge deler er forbrenningsmotorer som må kjøres inn for at de indre komponentene skal tilpasses hverandres overflater. Akkurat som både pærer og bananer er søte frukter som vokser på trær og kan kjøpes i frukt&grønt avdelingen på super'n.
mekkern wrote:... kjør motoren inn uten full belastning eller presse den på lavt turtall...varier turtall og ikke ligg på høyt turtall mer enn veldig korte øyeblikk...
Dette er jo faktisk en annen måte å si det jeg prøver å forklare i guiden, med unntak av at du nevner at man ikke skal ha høye turtall mer enn i korte øyeblikk, jeg har kanskje ikke spesifisert dette så nøye, men man bør på ingen måte ligge lenge å tyne en to-takter enten den er innkjørt eller ikke. Det viktigste for min del er egentlig å understreke at det er unødvendig å ligge på konstant lave turtall, og særlig da på små 2-taktsmotorer hvor det finnes lite moment å bunn, her er det viktig å bruke lette gir og heller la nåla gli forbi den magiske 5000rpm grensa.

Jeg personlig kjørte inn min RS med polini 154ccm kit på denne måten, og jeg kan ikke si noe annet enn at den motoren fortsatt lever i beste velgående. Jeg var veldig nøye med bruk av god olje, jeg kjørte den også på rikelig olje, men prøvde å unngå for mye olje, da jeg var redd dette ville redusere friksjonen såpass at stempelringene ikke fikk tilpasset seg skikkelig. Jeg brukte heller en litt for stor dyse under innkjøringen, i tillegg var jeg nøye med å kjøre småturer, til å begynne med, allerede på 2. turen kjørte jeg den skikkelig varm, opparbeidet en stabil arbeidstemperatur og dro derfor ut 2.giret. Jeg var mest opptatt av at motoren ikke jobbet tung og heller ikke på samme turtall over tid. Jeg solgte sykkelen etter den var innkjørt, jeg har ikke hørt noe angående problemer med den motoren så langt.

Denne artikkelen er skrevet med tanke på innkjøring av RS 125 og var ment for å skape en debatt på aprilia-forumet rundt dette med innkjøring. Jeg håper alltid at mine innlegg blir korrigert eller tilføyd av andre "eksperter"(?) Det er kun i saklige diskusjoner man kan lære noe som setter seg. Jeg er på ingen måte en ekspert, men jeg liker å tro at jeg har lest, skrudd og erfart såpass mye på de årene jeg har drevet med 2T at jeg kan uttale meg på grunnlag av min erfaring, eller i dette tilfellet basere meg på en annens erfaring, kombinert med mine egne teorier (og erfaring fra egne innkjøringer).

På hvilken måte mener du det er skadelig for en varm motor å bruke mer av effektregisteret enn produsenten selv oppgir? Hvilke deler tar skade av det? Forutsatt at motoren er varm, den kjøres på riktig olje, og det er ingen skadede indre komponenter (lager o.l.).