Page 1 of 1

95 eller 98

Posted: 22 Jun 2008 21:26
by e30 tic
hei

bladde fort gjennom instruksjonsboken til min yzf uten å finne ut hvilken bensin sykkelen trivs med. så langt jeg vet er sykkelen orginal bortsett fra eksos.
så lenge det ikke er justert tenning eller noe ut fra orginalt går den vel greitt på 95?

Re: 95 eller 98

Posted: 22 Jun 2008 21:40
by RH racing
95 er bra nok på vei.. men skal du kjøre mye bane og kjøre mye hardt vil jeg anbefalle 98.. men da må motoren justeres om.. men om du kun er på en trackday en gang i blandt eller kun kjører gate holder 95 oktan lenge.

Re: 95 eller 98

Posted: 22 Jun 2008 22:24
by MowZ
e30 tic, noen bilder av bilen? regner med du har en e30 tic?? hadde en veldig fin e30 ix sjøl for ikke lenge sia :D

Re: 95 eller 98

Posted: 22 Jun 2008 23:09
by e30 tic
RH racing wrote:95 er bra nok på vei.. men skal du kjøre mye bane og kjøre mye hardt vil jeg anbefalle 98.. men da må motoren justeres om.. men om du kun er på en trackday en gang i blandt eller kun kjører gate holder 95 oktan lenge.
ok takker.. da blir det 95 i her i gården

Re: 95 eller 98

Posted: 22 Jun 2008 23:13
by e30 tic
MowZ wrote:e30 tic, noen bilder av bilen? regner med du har en e30 tic?? hadde en veldig fin e30 ix sjøl for ikke lenge sia :D
er en e30 turbo intercooler ja. bilen er for tiden under ombygging. har stått i ro alt for lenge nå dessverre. bilen er ikke stort å legge ut bilder av, den ser rimelig orginal ut! og vertfall ikke på et MC forum :)

Re: 95 eller 98

Posted: 23 Jun 2008 00:35
by maelling
Eventuelt kan du montere bankesensor og finne ut om du får tenningsbank. Gjør du det, bør du gå opp til 98 oktan. Men, sykkelen din er uansett justert orginalt for 95 oktan, og tenningsbank får du ikke alltid ved fullt pådrag en gang. Det kan like gjerne komme i loffehastigheter, i allefall har jeg erfaring med det fra biler. Egentlig blir jeg ikke helt klok på når tenningsbanken kommer, men the bottom line er at med orginal tenning er det bare å kjøre på med 95. Vet ikke om nyere MC'er justerer tenningen dynamisk via ecu'en, og da vil motoren hele tiden optimalisere tenningen og justere så tidlig tenning om mulig fram til tenningsbank. Kjører man 98 oktan, vil man da få mer power enn 95 oktan. I bilverden er det i allefall slik på nyere biler. På en STI vil 95 oktan og 98 oktan ugjøre rundt 25 hk. Men, jeg går ut i fra at din sykkel kjører standard tenning som ligger fast og er optimalisert for 95 oktan.

Re: 95 eller 98

Posted: 23 Jun 2008 02:55
by microape
Jo lavere oktan, jo tidligere tenner det = mere krefter.

I statene er det jo 87 til 93 oktan som er vanlig på bensinstasjonene.

Re: 95 eller 98

Posted: 23 Jun 2008 08:50
by Keihin
microape wrote:Jo lavere oktan, jo tidligere tenner det = mere krefter.

I statene er det jo 87 til 93 oktan som er vanlig på bensinstasjonene.
Fikk plass til mye feilinformasjon i lite tekst der gitt ;-)

Det er ikke selvantenning en bensinmotor skal kjøres på, men gnist fra pluggen. Se post over for mer forklaring på effekt kontra oktan.

I USA har de en annen skala for oktan på pumpene enn Europa, så i praksis pumper de ca. de samme oktanene som her. Se f.eks. http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rat ... variations

Re: 95 eller 98

Posted: 23 Jun 2008 12:14
by maelling
Det stemmer det. Tenningen skal ikke være så tidlig at det selvantenner, noe som for øvrig er en grusom påkjenning på motoren om det selvantenner når stempelet er på vei opp. Tenningen bør være rett etter det punktet :) Mulig det kunne misforstås det jeg skrev over.

Til tross for at denne tråden ikke ligger under film og bilder, legger jeg til en fifth gear episode hvor man tester oktan vs effekt (og bensintilsetninger):



Ellers er det vel bare dieselmotoren som baserer seg på selvantenning, så nå vet alle som kjører diesel-mc det (om det er noen som har traktormotor i mc'en sin her) :P

Re: 95 eller 98

Posted: 23 Jun 2008 13:36
by mekkern
cbr`n min funker bare sånn tålig og med masse tenningsbank på diesel/bensin blanding...

:lol:

Re: 95 eller 98

Posted: 23 Jun 2008 16:13
by e30 tic
jeg hvar egentlig bare ute etter hvilket oktantall en ORGINAL yzf 600 skulle ha..og svaret har jeg fått :) . forrige eier kjørte 95, tenningsbank har den heller ikke på lave turtall og høy belastning.