Trimming av Mopeder!
- crab
- Posts: 1224
- Joined: 25 Dec 2006 22:32
- MC: Aprilia RS50
-Kundo 48mm
-Kundo veiv
-Kundo reed
-Kundo effanlegg
-14mm Delorto x) - Location: Sula;D
Trimming av Mopeder!
Rundt om på forumet oser det av tråder som "Hvordan trimme en TZR? "Hvordan trimme en MHRX" osv osv. Tenkte da å lage en liten "oppsamlings tråd" som Asker_Alex sa ang. trimming av mopeder, så vi slipper så mange spørsmål om det. Er ikke den smarteste av alle, men skal gjøre ett forsøk
De fleste som kjøper en helt ny moped fra forhandler kjøper de med plomberinger som tillfred stiller kravene til Staten Norge, nemlig at de ikke skal gå fortere enn den magiske 45km/t.
De fleste mopeder har en blombering i eksos anlegget, som regel i svanehalsen (den første delen av eksos anlegget som går ut av sylinderen). Den kan du enten fjerne, men du kan også kjøpe eff.anlegg til sykkelen så slepper du og ta vekk den plombering og du har det orginale eksosanlegget liggende om du skulle være så uheldig og bli stoppet av biltilsynet og må på visning!
Eff.anlegg får du i mange former og prisklasser, alt i fra 1000kr til 3000kr.
Eksempel:
http://www.speedoptions.no/index.php?ma ... cts_id=119
Alt etter dreving og div, så skal en gjennomsnittlig "Racing Moped" klare rundt 90km/t med uplombert eksosanlegg eller eff.anlegg.
[Brukte en Aprilia RS50 som eksempel]
Sylinder
Om du er ute etter å ha "det lille ekstra" så er en trim sylinder akkurat det du trenger! Som med eff.anlegg så er det store pris og kvalitets forsjeller her.
Prisene ligger på rundt 1000kr til 4000kr. Avhenger en del på kvaliteten, men du får sylindere som holder for rundt 1500kr. Noe jeg vil anbefale.
Sylinder forbedrer bunndraget (2 stempelringer = mer kompresjon = bedre bunndrag) toppdraget, og øker toppfarten!
http://www.speedoptions.no/index.php?ma ... ucts_id=28
Veiv
Om du kjøper en trimsylinder med over 15hk, vil jeg annbefale deg og kjøpe en trim veiv i tilleg! Trim veiver er balansert opp til å takle høyere turtall en orginale. Den orginale i AM6 motoren tåler vell ca 14000rpm, og om du kjøper en trim veiv så er den somregel balansert opp til over 15000rpm, noen opp i hele 18000rpm!
Prisen avhenger som alt annet av trim på kvalitet og slitestyrke her også. Får veiver for ca 1000 lappen, og de helt opp i 2-3000 kr.
http://www.speedoptions.no/index.php?ma ... ucts_id=12
Forgasser!
Forgasser er nesten et MUST om du skal trimme skikkelig! Forgasseren gir motoren mer bensin og luft, som igjenn gir høyere effekt. Det gir ikke mye effekt med å ha bare ha eff.anlegg og forgasser, med du vil ha skikkelig effekt ut av en motor med sylinder og eff.anlegg bør du nesten ha en større forgasser enn det som er der orginalt.
Du får forgassere ifra 19-28mm. Større dyse er også nødvendig.
http://www.speedoptions.no/index.php?ma ... =1_6_37_38
Tenning
Er du utrolig kresen, så er trimtenning tingen for deg!
Har du "trim tennplate", trim coil, får mer variable tennkurver, høyere spenning på pluggen, sterkere gnist og bedre forbrenning. Videre gir det bedre akselerasjon og bedre respons.
http://www.speedoptions.no/index.php?ma ... 1_6_48_568
Clutch
Clutch er også et must om du trimmer skikkelig!
Med orginal clutchen vil du få en del sluring, dvs at den får bare høyere turtall men den går ikke fremover på en måte. Kjøper du en trim clutch (lameller og fjører) så slipper du unna den sluringen og sykkelen vil gå mye bedre på høyere turtall!
http://www.speedoptions.no/index.php?ma ... ath=1_6_45
Delene som er linket til er tatt i utgangspunkt av Aprilia RS50, men om du leter i menyen til høyre så finner du din sykkel
Andre gode trim sider til moped:
http://www.speedoptions.com
http://www.crash.no
http://www.mc-deler.no
Om dere har noen spørsmål om trimming, så kan dere spørr i denne tråden Så slepper vi så mange "trimming tråder" som flyter rundtom i forumet
Tror jeg skal ha dekt det meste innen trimming nå, men vær så snild rett på meg om jeg tar grovt feil noen plasser. Er jo ikke helt proff på dette feltet heller
Mvh Crab
MC-Forumet.no er på ingen måte ansvarlig for følgene ved trimming.
De fleste som kjøper en helt ny moped fra forhandler kjøper de med plomberinger som tillfred stiller kravene til Staten Norge, nemlig at de ikke skal gå fortere enn den magiske 45km/t.
De fleste mopeder har en blombering i eksos anlegget, som regel i svanehalsen (den første delen av eksos anlegget som går ut av sylinderen). Den kan du enten fjerne, men du kan også kjøpe eff.anlegg til sykkelen så slepper du og ta vekk den plombering og du har det orginale eksosanlegget liggende om du skulle være så uheldig og bli stoppet av biltilsynet og må på visning!
Eff.anlegg får du i mange former og prisklasser, alt i fra 1000kr til 3000kr.
Eksempel:
http://www.speedoptions.no/index.php?ma ... cts_id=119
Alt etter dreving og div, så skal en gjennomsnittlig "Racing Moped" klare rundt 90km/t med uplombert eksosanlegg eller eff.anlegg.
[Brukte en Aprilia RS50 som eksempel]
Sylinder
Om du er ute etter å ha "det lille ekstra" så er en trim sylinder akkurat det du trenger! Som med eff.anlegg så er det store pris og kvalitets forsjeller her.
Prisene ligger på rundt 1000kr til 4000kr. Avhenger en del på kvaliteten, men du får sylindere som holder for rundt 1500kr. Noe jeg vil anbefale.
Sylinder forbedrer bunndraget (2 stempelringer = mer kompresjon = bedre bunndrag) toppdraget, og øker toppfarten!
http://www.speedoptions.no/index.php?ma ... ucts_id=28
Veiv
Om du kjøper en trimsylinder med over 15hk, vil jeg annbefale deg og kjøpe en trim veiv i tilleg! Trim veiver er balansert opp til å takle høyere turtall en orginale. Den orginale i AM6 motoren tåler vell ca 14000rpm, og om du kjøper en trim veiv så er den somregel balansert opp til over 15000rpm, noen opp i hele 18000rpm!
Prisen avhenger som alt annet av trim på kvalitet og slitestyrke her også. Får veiver for ca 1000 lappen, og de helt opp i 2-3000 kr.
http://www.speedoptions.no/index.php?ma ... ucts_id=12
Forgasser!
Forgasser er nesten et MUST om du skal trimme skikkelig! Forgasseren gir motoren mer bensin og luft, som igjenn gir høyere effekt. Det gir ikke mye effekt med å ha bare ha eff.anlegg og forgasser, med du vil ha skikkelig effekt ut av en motor med sylinder og eff.anlegg bør du nesten ha en større forgasser enn det som er der orginalt.
Du får forgassere ifra 19-28mm. Større dyse er også nødvendig.
http://www.speedoptions.no/index.php?ma ... =1_6_37_38
Tenning
Er du utrolig kresen, så er trimtenning tingen for deg!
Har du "trim tennplate", trim coil, får mer variable tennkurver, høyere spenning på pluggen, sterkere gnist og bedre forbrenning. Videre gir det bedre akselerasjon og bedre respons.
http://www.speedoptions.no/index.php?ma ... 1_6_48_568
Clutch
Clutch er også et must om du trimmer skikkelig!
Med orginal clutchen vil du få en del sluring, dvs at den får bare høyere turtall men den går ikke fremover på en måte. Kjøper du en trim clutch (lameller og fjører) så slipper du unna den sluringen og sykkelen vil gå mye bedre på høyere turtall!
http://www.speedoptions.no/index.php?ma ... ath=1_6_45
Delene som er linket til er tatt i utgangspunkt av Aprilia RS50, men om du leter i menyen til høyre så finner du din sykkel
Andre gode trim sider til moped:
http://www.speedoptions.com
http://www.crash.no
http://www.mc-deler.no
Om dere har noen spørsmål om trimming, så kan dere spørr i denne tråden Så slepper vi så mange "trimming tråder" som flyter rundtom i forumet
Tror jeg skal ha dekt det meste innen trimming nå, men vær så snild rett på meg om jeg tar grovt feil noen plasser. Er jo ikke helt proff på dette feltet heller
Mvh Crab
MC-Forumet.no er på ingen måte ansvarlig for følgene ved trimming.
Last edited by crab on 22 May 2007 23:39, edited 1 time in total.
Aprilia RS50 Kundo Edition
Beating a Honda is like banging a fat chick. Everyone can do it but who wants to brag about it?
Beating a Honda is like banging a fat chick. Everyone can do it but who wants to brag about it?
- crab
- Posts: 1224
- Joined: 25 Dec 2006 22:32
- MC: Aprilia RS50
-Kundo 48mm
-Kundo veiv
-Kundo reed
-Kundo effanlegg
-14mm Delorto x) - Location: Sula;D
EDIT!:
Oppfordrer på ingen måte folk til å trimme sykklene sine, da dette fører til bot og inndraging av skilt! Vil ikke ha på samvittigheten at jeg har "oppfordret" folk til og trimme sykklene sine!
Trimming skjer på EGET annsvar
Bare så det er sagt
Oppfordrer på ingen måte folk til å trimme sykklene sine, da dette fører til bot og inndraging av skilt! Vil ikke ha på samvittigheten at jeg har "oppfordret" folk til og trimme sykklene sine!
Trimming skjer på EGET annsvar
Bare så det er sagt
Aprilia RS50 Kundo Edition
Beating a Honda is like banging a fat chick. Everyone can do it but who wants to brag about it?
Beating a Honda is like banging a fat chick. Everyone can do it but who wants to brag about it?
-
- Posts: 326
- Joined: 02 May 2007 21:54
- Location: Asker
Kjempe bra crab
Dette her likte jeg, veldig fin "guide" .. (Spør admin om dette kunne blitt prioritert)
Edit: Kanksje du kan legge denne i guiden i moped/scooter avdelingen også;) Og ikke bare her på verkstedet, fordi det er endel som spør ang. trim på moped/scooter avdelingen;)
Edit2: Prøv også å få det prioriter på begge, fordi da ligger det øverst...
Dette her likte jeg, veldig fin "guide" .. (Spør admin om dette kunne blitt prioritert)
Edit: Kanksje du kan legge denne i guiden i moped/scooter avdelingen også;) Og ikke bare her på verkstedet, fordi det er endel som spør ang. trim på moped/scooter avdelingen;)
Edit2: Prøv også å få det prioriter på begge, fordi da ligger det øverst...
Last edited by Asker_Alex on 22 May 2007 23:41, edited 2 times in total.
-
- Posts: 149
- Joined: 23 May 2007 02:27
- Location: tromsø-KROKEN
- crab
- Posts: 1224
- Joined: 25 Dec 2006 22:32
- MC: Aprilia RS50
-Kundo 48mm
-Kundo veiv
-Kundo reed
-Kundo effanlegg
-14mm Delorto x) - Location: Sula;D
har du 2 stempelringer så får du mer kompresjon.
har du 1 stempel ring får du mindre!
Får litt bedre effekt, men du taper mer bunndrag. sykkelen blir på en måte mer turtalls avhengig Kan dette stemme?
har du 1 stempel ring får du mindre!
Får litt bedre effekt, men du taper mer bunndrag. sykkelen blir på en måte mer turtalls avhengig Kan dette stemme?
Aprilia RS50 Kundo Edition
Beating a Honda is like banging a fat chick. Everyone can do it but who wants to brag about it?
Beating a Honda is like banging a fat chick. Everyone can do it but who wants to brag about it?
crab wrote:har du 2 stempelringer så får du mer kompresjon.
har du 1 stempel ring får du mindre!
Får litt bedre effekt, men du taper mer bunndrag. sykkelen blir på en måte mer turtalls avhengig Kan dette stemme?
Nei, 2 stempelringer hjelper ikke på kompresjonen, stempelring nr 2 er egentlig bare en "reserve" hvis den først skulle feile.
Hjelper veldig på levetiden og sjansen for å få skjæring, men gir ingen fordeler med tanke på effekt, verken høyt eller lavt i registeret.
- Skyt her -
- crab
- Posts: 1224
- Joined: 25 Dec 2006 22:32
- MC: Aprilia RS50
-Kundo 48mm
-Kundo veiv
-Kundo reed
-Kundo effanlegg
-14mm Delorto x) - Location: Sula;D
Ok, my badEike_Oak wrote:crab wrote:har du 2 stempelringer så får du mer kompresjon.
har du 1 stempel ring får du mindre!
Får litt bedre effekt, men du taper mer bunndrag. sykkelen blir på en måte mer turtalls avhengig Kan dette stemme?
Nei, 2 stempelringer hjelper ikke på kompresjonen, stempelring nr 2 er egentlig bare en "reserve" hvis den først skulle feile.
Hjelper veldig på levetiden og sjansen for å få skjæring, men gir ingen fordeler med tanke på effekt, verken høyt eller lavt i registeret.
Aprilia RS50 Kundo Edition
Beating a Honda is like banging a fat chick. Everyone can do it but who wants to brag about it?
Beating a Honda is like banging a fat chick. Everyone can do it but who wants to brag about it?
Veldig bra Crab!
Men den skulle ha ligget inne på moped & scooter i stedet. Flere som er der inne tror jeg.
Hva med å lage et lite underforum inne på lett-MC og moped & scooter delen som heter "Guider og artikler"? Vet det blir veldig mye mas om underforum i det siste, men det er flere forum som har hatt stor sukses med dette.
Der kan vel folk lage slike guider som dette, da slipper vi 20 topicer i uka om "hvordan trimme en NSR eller en RS"
Kunne jo vært noe.
Men den skulle ha ligget inne på moped & scooter i stedet. Flere som er der inne tror jeg.
Hva med å lage et lite underforum inne på lett-MC og moped & scooter delen som heter "Guider og artikler"? Vet det blir veldig mye mas om underforum i det siste, men det er flere forum som har hatt stor sukses med dette.
Der kan vel folk lage slike guider som dette, da slipper vi 20 topicer i uka om "hvordan trimme en NSR eller en RS"
Kunne jo vært noe.
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
-
- Posts: 149
- Joined: 23 May 2007 02:27
- Location: tromsø-KROKEN
Det er ikke sykkelen som koster fleks, det er alle kjøretiemene og dill som du må ha på A1TheDuke2 wrote:Man får jo en bra Lett-mc for de pengene det koster for moped pluss alle disse delene
Derfor så mange velger moped, mange velger å ta moped lappen fordi de enten ikke har eller tar seg rå til A1. Slik var det i alle fall med meg alle andre jeg kjenner som har moped.
Kjekt å ha penger til litt andre ting i livet som bil, bolig, reise etc som jeg valgte. Skal ikke bare leve 2år
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]