Avsluttende prosjekt : Norske biler

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
Æ'ndalitten

Avsluttende prosjekt : Norske biler

Post by Æ'ndalitten »

Nå starter jeg snart på det avsluttende prosjektet på ungdomsskolen med temaet "Norske biler".
Nå er vi litt usikre på om vi valgte et for vanskelig emne men gruppen min og jeg har hittil funnet tre norske biler: Think, "Il Tempo Gigante" (Flåklypa-bilen) og Troll.
Vi hadde tenkt å lete etter et byggesett av en av bilene som et praktisk innslag.
Hvis det er noen som vet om en norsk bil vi ikke vet om eller tilfeldighvis dumper over en nettside med litt informasjon om emnet eller en av bilene ville det vært veldig fint.
Har dere noen synspunkter om prosjektet; evt. ting vi har glemt kunne det vært til stor hjelp.
På forhånd takk!
Einar

Post by Einar »

jeg ville ha kontaktet Norsk Kjøretøyhistorisk Museum ... tror de har alle svarene... fra bilen som fikk navnet ”Fossum” etter konstruktøren like etter århundreskiftet og fram til Troll-bilen. De har sikkert informasjon og brosjyrer som de kan sende til dere... Bilder o.s.v.

http://www.norway.com/directories/d_com ... id=241&h=1
Du trenger bare 1
Eike_Oak

Post by Eike_Oak »

NRK har en dokumentar om Norske biler, kanskje den hadde vært fin å se ?

Faen da... Jeg kommer bare ikke opp med navnet på den filmen... Arge... har det på tunga :P
- Skyt her -
Æ'ndalitten

Post by Æ'ndalitten »

Norsk Kjøretøyhistorisk Museum....TAKK 33.R.P.M!!! :smt023
Tar kontakt med de, de vet garantert alt det er å vite om emnet.
Og den dokumentaren fra NRK skal jeg se om jeg får tak i, tar i så fall en visning av den mens prosjektet utstilles. Takk til Eike_Oak òg! :wink:
Desmo
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

Det som var Raufoss ASA,prøvde seg med bilproduksjon i 20-åra!Da het fabrikken Raufoss Ammunisjonsfabrikker. Sånn så de ut;http://www.bilrim.no/bjering2.jpg
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Æ'ndalitten

Post by Æ'ndalitten »

Nå...prosjektet fikk topp vurdering. Hadde det ikke vært for tipset om Norsk Kjøretøyhistorisk Museum som gav oss navnet på en bok som inneholdt alle de norskproduserte bilene frem til 1980, ville prosjektet gått ville veier.
Vi fikk til og med skaffa en Think som vi kjørte inn på skolen, den ble satt ved siden av vår kassebil (uten svinging, så ut som en tanks, hadde fire 4" hjul, ratt og 160W surroundanlegg :twisted: ).
NRK (pengesugerne..) skulle ha 300 kroner for 10minutter kopi. De ville ikke ingå noe kompromisser, selv om vi dokumenterte at det ville kunn bli brukt til skoleprosjekt, for derretter å bli sendt tilbake.

Vi hadde prosjektet som dro mest opmerksomhet, det som var best gjennomført og som var mest innholdsrikt.

Vil takke 33.R.P.M. for NKHM tipset, Eike_Oak for sitt forslag som desverre ikke ble brukt, og Desmo som tipsa om Bjering! =D> :P
Desmo
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

Bare hyggelig,det du! Var ansatt i Raufoss Ammunisjonsfabrikker fram til det hadde skiftet navn til Raufoss ASA, det var i perioden 1986 til 2002. Jeg fikk med meg 100-årsjubileumet i 1996. Da fikk alle ansatte en bok med historien til bedriften,og selvfølgelig mange bilder av ting som ble laget i den perioden.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Ragnhild
MC: BMW R1200GS Adventure
It’s my birthday

Post by Ragnhild »

Og jeg takker Æ'ndalitten for fin tilbakemelding :smt026
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Post Reply