Suzuki Burgman 125: Batteriet mottar ikke ladning.

Verksted for moped, scooter, lett mc og ATV
Post Reply
stein66
Posts: 6
Joined: 27 Jul 2007 13:41
MC: Burgman 125 cc 2002 modell, tidligere stor offroadfan. XL 500 og XT 550

Suzuki Burgman 125: Batteriet mottar ikke ladning.

Post by stein66 »

Hei, er det noen som har noe erfaringer med denne feilen? Jobber meg fortiden gjennom diverse deksler og deler som må fjærnes før jeg kommer inn til motoren. Regner med å finne dynamo og regultor for så å måle om det kommer noe spenning ut.
Hvis det viser seg at dynamo ikke gir ladning, får jeg vel ta den opp se om den kan renses. (slik det er beskrevet et annet sted på forumet). Men hvis det er regulatoren er det vel ikke så mye man kan få gjort en å kjøpe en ny? Pris?
R6-freak
Posts: 1422
Joined: 19 May 2007 20:09
MC: Ingen
Location: Byåsen, Trondheim

Re: Suzuki Burgman 125: Batteriet mottar ikke ladning.

Post by R6-freak »

Er det ikke batteriet som er gåent da?
x: 01 Yamaha YZF - R6
x: 03 Honda NSR - 125

Lappen kl. A1 13.06.2007
Lappen kl. A 23.10.2008

Ser etter 06 Suzuki gsx-r 600. Har du noe? Ta kontakt!!!!
stein66
Posts: 6
Joined: 27 Jul 2007 13:41
MC: Burgman 125 cc 2002 modell, tidligere stor offroadfan. XL 500 og XT 550

Re: Suzuki Burgman 125: Batteriet mottar ikke ladning.

Post by stein66 »

Mulig jeg ordla meg litt dumt, batteriet holder på ladingen etter at det er ladet opp. Men hvis jeg kjører noen dager tappes batteriet pga det gikk kommer noe ladning fra generator/regulator
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Suzuki Burgman 125: Batteriet mottar ikke ladning.

Post by maelling »

hei du! Les denne tråden: http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?f=25&t=6616

Det samme skjedde med meg for 14 dager siden. Har skrudd som faen på sykkelen fram til nå. Du må ut med startmotoren/dynamoen for å sannsynligvis rense den. Det er et helvetes pes, men jeg kan forklare deg hvordan du gjør det :)

Du må skru av all plasten nesten og få av bøtta. Etter dette bør du ha litt tålmodighet med å få ut startmotoren som sitter rett under en rammedel hvor motoren henger på. Siden må du med verktøy og løsne to muttere som startmotoren sitter og lirke jævelen ut. Siden må du åpne opp startmotoren og rense den innvendig. Det er pussig at det samme skjer med deg. Du har minst 10 timer skruing foran deg :) Releet har du sikkert funnet. Det er på høyre side bak batteriet med en del plast over seg.

Greier du forresten å starte ? Hos meg sluttet den først å lade, og senere ville ikke den fungere som startmotor heller. Den gikk bare såvidt rundt til slutt. Hvis den bare ikke lader kan det være noe annet galt, men sannsynligvis er det ikke det siden startmotoren er koblet direkte på batteriet.

1) Du må ta av plastbiten foran\under setet foran.
2) Du må løsne skruer rundt om kring nedi "bøtta" og rundt om på plasten. En del skruer bak på toppen. En del skruer under.
3) Så må du lirke plasten på siden opp av festene sine under på sidene.
4) Du må lirke ut bøtta. Dette er jobb som faen, og det er såvidt den kommer ut. Ideelt sett bør du løsne hele bakenden på scooteren for å ordne dette(umulig å forklare, men det er en haug med skruer over alt). Det kan være en fordel å ta av setet også for å få ut bøtta
5) Når bøtta er ute må du se ned på rammedelen bak forgasseren. Under der sitter startmotoren gjemt.
6) Løsne + pol ledningen på startmotoren.
7) Løsne 2 små muttere på startmotoren.
8 ) Lirke ut startmotoren. Har du kineserhender er det en fordel. Startmotoren sitter fast som faen, og kjennes ut som å løfte 20 kg med fingerspissene å få dratt ut den der. Du er garantert rød i trynet og svett innen den er ute(det blir du forresten også av å skru ut bøtta)

Etter dette må du åpne startmotren på siden og trekke den fra hverandre. Der er det sannsynligvis mye gris rundt børstene, og det er 4 av dem. Alle børstene er sannsynligvis fine, men det er mye olje som gjør at ting ikke fungerer. Du bør rense bort alt dette og gjøre det pornorent. Etter dette må du få sammen startmotoren igjen. Jeg bannet i 4 timer for å få til dette, men kan være du er heldig. Der gjelder det å få kontaktpunktene innenfor børstene, dvs. Du må holde alle 4 børstene ut til siden mens du stapper den inn og presser alt sammen som sitter med en fjær. Å presse sammen startmotoren mens skruene skal på er som å løfte 60 kg i benkpress, så en fordel å ha masse power i armene. Siden reverserer du alt sammen.

Alternativet er the easy way og punge ut 4-5k for ny startmotor\dynamo og la en verkstedmann fikse det. Går fort noen laken der og.

Send en pm eller mail(maelling@student.uio.no) om du har spørsmål eller om jeg skal forklare. Ellers bor jeg i Asker. Bor du i nærheten kan jeg sikkert peke og forklare en gang. Litt Burger-solidaritet kan man alltids spandere. Ta kontakt :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
stein66
Posts: 6
Joined: 27 Jul 2007 13:41
MC: Burgman 125 cc 2002 modell, tidligere stor offroadfan. XL 500 og XT 550

Re: Suzuki Burgman 125: Batteriet mottar ikke ladning.

Post by stein66 »

Tusen tusen takk for svar.
Det var innlegget ditt jeg refererte til tHaWuLf, men min starter fungerer, men som du skriver kan det være kun snakk om tid før den også stopper.
Vil sjekke dette når jeg kommer ned til delen.

Det er et helvete å skru på disse scootere :evil: har tatt ut "bøtta" før og skrudde da også av bakdelen. Da var det forgasserstempel som hadde hengt seg opp.

Er det forventet at en startmotor eller generator stopper etter 18000 km? det er ikke min erfaring på andre sykler.

Jeg vil kaste meg over oppgaven i morgen, og hvis jeg ikke klarer det vil jeg ta kontakt, bor selv på Grorud det er ikke så lang unna Asker hvis tilbudet forsatt står.

Er ellers veldig fornøyd med Burgman 125, men savner en kickstarter.
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Suzuki Burgman 125: Batteriet mottar ikke ladning.

Post by maelling »

Det er et pussig sammentreff at dette skjer omtrent samtidig på 2002 modell. Min hadde gått 20-21k km da dette skjedde. Det jeg ikke skjønner er hvordan så mye gris kan ha funnet veien inn i dynamoen/startmotoren(er samme enhet). Kan umulig tenke meg at det er meningen at så mye olje skal være i den. Kan være at olje fra motoren har slynget seg rundt tannhjulet og lirket seg inn i startmotoren på et vis, men ikke godt å si. Men nå vet du hvor startmotoren er. Skru av alt lys og mål spenningen på batteriet: øker spenningen når motoren går ? Hos meg økte den marginalt. Siden kan du koble et multimeter mellom minuspolen og batteriet etter at du har startet og måle ampere. Ikke start med et multimeter mellom, heh. Startstrømmen viste seg å være over 20 A likevel: blåst sikring. Min ladet nesten ikke noe da det skjedde. Men det var først og fremst at startmotoren ikke gikk som var problemet her.

Er stadig vekk i Oslo, så kan vise. Men ser ut som du har fått til mesteparten av plastarbeidet da :). Du må sannsynligvis av med forgasseren for å få ut startmotoren. Men først bør du konstatere at den virkelig ikke fungerer. Den er koblet direkte på releet om jeg husker riktig. Det er bare å nappe ut den ene polen på releet så sitter du med + ledningen til + polen i hånden. Der kan du jo også måle hva du får.

Scooteren er fin den. Jeg savner også kickstart. Videre gikk den ene simringen til forgaffelen for 10k km siden, men har ikke giddet å bytte dem ut enda. Simringen koster 130kr, men får se å svinge meg rundt snart. Ellers bør du bytte bremseklossene. Standardklosser på scootere er en metall-kloss som sikkert er umulig å slite, men som egentlig er ganske håpløs komfortmessig og piper som faen. Selv satte jeg på Ferodo. Videre er støtdemperne for stive(selv på mykeste innstilling), men det finnes nok av mod-sider der ute som tilbyr alternativer. Men scooteren totalt sett er genialt. Den tilbyr 75% av gleden R1'en min gav meg til 1/4 av prisen, så skal ikke klage :) Denne har jeg kjørt 80 mils etapper per dag med, men R1'en klarte jeg 20 mil på og da var håndleddene gåene pga syk vinkel på 98 modellene.

Ellers har jeg oppdaget en hastighetsøkning uten "bøtta" under setet. Det var argumentet for å ha den ute. Minusargumentet er at den er sinnsykt praktisk, ihvertfall for meg som ofte kjører på vestlandsturer. Men scooteren går i nesten 120(målt med gps) og jeg tør ikke å dra den særlig mer, for turtallet blir så høyt at ventilene lager litt for mye lyd. Men spesielt at du kan sitte og glise mens du throttler en 125 :) Den er sinnsykt kul å kjøre. Har aldri kjørt så mye gris med en scooter noen gang. Kanskje et4 125'en. Den gikk noenlunde likt men veide mindre

Leste på tampen at du skriver regulator. Selv har ikke jeg funnet noen regulator, heh. Alle normale motorsykler har dette, men jeg har faktisk ikke funnet den. Det er litt pussig. :-k Den er koblet rett på releet og det ser ut som den går direkte videre der til batteriet, men et eller annet sted må den være siden dynamoen lager vekselstrøm. Kan være en simpel likeretter et sted. Men det er en ellers god teori der siden din ikke lader bare. Men tenker meg nok hva som er feilen likevel.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
stein66
Posts: 6
Joined: 27 Jul 2007 13:41
MC: Burgman 125 cc 2002 modell, tidligere stor offroadfan. XL 500 og XT 550

Re: Suzuki Burgman 125: Batteriet mottar ikke ladning.

Post by stein66 »

Nå er jobben gjort, det var meget grisete. Renset og pusset bøstene. Veldig nytt info fra deg tHaWuLf
Men den dynamo gir forsatt ikke noe mer spenning ut.
Er det tilfelle at du måler kun marginal forskjell over polene når motor går vs når den er av? Synes det hører veldig rart ut, trodde du fikk ca 14 volt når motoren går!
Fint hvis du kan bekrefte dette.
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Suzuki Burgman 125: Batteriet mottar ikke ladning.

Post by maelling »

Jeg fikk det kanskje ikke klart frem: Før jeg renset økte spenningen på batteriet fra 12.3 til 12.5 volt noe jeg kaller "marginalt". Nå etter rens har jeg faktisk hele 14.6-14.7 volt over batteriet når motoren går, men jeg har byttet til et gromt batteri i det siste som kanskje ligger litt høyere enn det gamle. Men forskjellen er merkbar. Prøv å måle vekselspenning over dynamoen for å se om den faktisk lader. Ellers bør du følge ledningene rundt. Jeg kan bare se at "+ polen" går fra starteren til releet. Derfor går det videre til "+ polen" på batteriet. Den andre ledningen ser ut til å gå rett på minuspolen. Jeg kan ikke se at den tar veien om en spenningsregulator. Slike pleier å være ganske synlige med feite kjøleribber. Det kan hende at selve releet har en innebygget likeretter. Det som taler mot dette er at den er laget av plast, og alle slike spenningsregulatorer/likerettere pleier å bli jævlig varme. Men den huser jo alle ledningene som går til dashboardet og tenningsnøkkel, lurer på om det er en liten multifunksjonsboks. Men er vanskelig å følge ledninger pga mye plast. Jeg skal grave litt mer og se om jeg finner ut mer

Nå har du i allefall en startmotor som holder 20k km til :)

Oppdatert:

Etter litt lesing på "burgmanusa.com" kom jeg opp med to linker som ikke gjør meg klokere, men som kommer med noen ideer. Disse linkene gjelder kun burgman 400 og burgman 650(burgman 125 selges ikke i USA):

http://burgmanusa.com/forums/viewtopic. ... =generator
http://burgmanusa.com/forums/viewtopic. ... =generator
http://burgmanusa.com/forums/viewtopic. ... w=previous
http://burgmanusa.com/forums/viewtopic. ... alternator

Ellers finner jeg ikke mange tråder som kan hjelpe oss her. Man kan eventuelt lage en tråd og se om noen andre vet mer. Men hvis du ser på høyre side av motorblokka bakerst, kommer det opp noen ledninger. Lurer på om det kanskje befinner seg en generator der med spenningsregulator. Men det kan også være noe i forbindelse med tenningen. Jeg har ikke akkurat skrudd av dekselet og sett etter. Hvis det er en generator bak dekselet der har jeg i tilfelle vært på ville veier, selv om jeg har fått ladingen tilbake gjennom rens av det jeg fram til nå trodde var en kombinert startmotor/generator. Hvis jeg kobler fra "dynamoen", stopper også motoren pga tenninga ikke får strøm. Men vet ikke om linkene over også gjelder burgman 125.
Last edited by maelling on 30 Jul 2007 20:42, edited 1 time in total.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Suzuki Burgman 125: Batteriet mottar ikke ladning.

Post by maelling »

I følge denne manualen for burgman 400, befinner sannsynligvis generatoren\dynamoen seg på innsiden av høyre side på motoren bak dekselet rett under der ledninger går ned i motoren. Det vi har pusset på er altså kun startmotor og ikke noe kombinert:


http://discuss.narod.ru/moto/Suzuki_AN4 ... 0_0107.htm
http://discuss.narod.ru/moto/Suzuki_AN4 ... 0_0108.htm


Alt ser skummelt likt ut. Tror burgman 125 er en downsizet utgave av den motoren. Hvis man sammenligner litt deksler kan det se ut som det er det samme systemet på burgman 125. Det er nok veldig pes å skru av dekselet :( Jeg skjønner derimot ikke hvordan dette henger sammen med mine forskjellige spenningsmålinger før og etter rensing av startmotor :-k Når man følger ledningen ser den ut til å gå fremover under plasten ved bensinpåfyllingen og videre fremover en plass. Skal vedde på at det er en gåen spenningsregulator/likeretter som befinner seg bak plasten i snuten et eller annet sted som har tatt kvelden hos deg
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
stein66
Posts: 6
Joined: 27 Jul 2007 13:41
MC: Burgman 125 cc 2002 modell, tidligere stor offroadfan. XL 500 og XT 550

Re: Suzuki Burgman 125: Batteriet mottar ikke ladning.

Post by stein66 »

Hei, er tilbake etter noen dager ferie.
Og igjen har du tHaWuLf kommet med mye nyttig info, du svaret på en del av mine ubesvarte tanker om hvordan lading foregår på disse scootere. Vil nå etter de siste info, skru meg fremover. Dette skal jeg finne ut av. Tror også feilen ligger i regulator/likretter.
Post Reply