Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Trulso
Posts: 500 Joined: 27 Apr 2005 16:04
Location: Trondheim
Post
by Trulso » 01 Jul 2005 17:40
Hei, jess nå er seongen godt i gang, og jeg har kjørt litt.. eller mye i siste,
400 mil ca, og 300 av dem den siste månden. SÅ nå lurer jeg er dette litt mye? er det ikke så at sylinder/stempel på rs skall byttes etter 1400? med denne hastigheter er jeg jo godt på vei dit innen sesong slutt
ChristR
Posts: 1381 Joined: 26 Apr 2005 20:41
Location: Fredrikstad
Contact:
Post
by ChristR » 01 Jul 2005 17:52
Trulso wrote: er det ikke så at sylinder/stempel på rs skall byttes etter 1400? med denne hastigheter er jeg jo godt på vei dit innen sesong slutt
Stempel; ca 13000km
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!!
1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
Trulso
Posts: 500 Joined: 27 Apr 2005 16:04
Location: Trondheim
Post
by Trulso » 01 Jul 2005 22:20
koster nytt stempel mye da?
ChristR
Posts: 1381 Joined: 26 Apr 2005 20:41
Location: Fredrikstad
Contact:
Post
by ChristR » 01 Jul 2005 22:22
ca 1600 inkl kryssbolt, kryssboltlager, kryssboltfjærer, ringer og bunnpakning.
Wertex stemplene koster 900ca
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!!
1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
MuV
Posts: 124 Joined: 08 May 2005 14:49
Location: Ørsta / Bergen
Post
by MuV » 02 Jul 2005 21:07
Stempel skal jo ikke byttes før 16000km. Kan vel være lurt før, men er ikke nødvendig.
(-) Aprilia RS 250 '99 Rossi Replica
(x) Aprilia RS 125 '00 Tetsuya Harada Replica
(x) Yamaha TZR 50 '04
_Adler_
Posts: 1153 Joined: 14 Jun 2005 21:46
Post
by _Adler_ » 02 Jul 2005 21:17
Hva skjer om ikke stempelet skiftes? Kan det skade noe på noen måte?
Har en Honda Wallaroo PK50 (plombert og utrimmet) , som har gått 12000 km. Bør kanskje tenke på og skifte snart, eller?
Yamaha Aerox 2004
ATWindsor
Posts: 1296 Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002
Post
by ATWindsor » 02 Jul 2005 23:54
MuV wrote: Stempel skal jo ikke byttes før 16000km. Kan vel være lurt før, men er ikke nødvendig.
16000? Står ikke noe om det i min service-bok, scooteren har også gått i 20000, å bytte stempel hver 16000 høres veldig mye ut.
AtW
ChristR
Posts: 1381 Joined: 26 Apr 2005 20:41
Location: Fredrikstad
Contact:
Post
by ChristR » 03 Jul 2005 03:12
ATWindsor wrote: MuV wrote: Stempel skal jo ikke byttes før 16000km. Kan vel være lurt før, men er ikke nødvendig.
16000? Står ikke noe om det i min service-bok, scooteren har også gått i 20000, å bytte stempel hver 16000 høres veldig mye ut.
AtW
Hvis du syns det er ille har du nok ikke sett service intervallene på EXC, der er det 4000km.
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!!
1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
_Adler_
Posts: 1153 Joined: 14 Jun 2005 21:46
Post
by _Adler_ » 03 Jul 2005 14:06
ATWindsor wrote: scooteren har også gått i 20000, å bytte stempel hver 16000 høres veldig mye ut.
AtW
Har du kjørt 20000 km og aldri byttet stempel? Hva kan skje om det ikke byttes og mopeden, eller scooteren for del, er pent kjørt?
Yamaha Aerox 2004
NeoNxiX
Posts: 317 Joined: 07 May 2005 21:51
Location: Stjørdal
Contact:
Post
by NeoNxiX » 03 Jul 2005 14:21
_Adler_ wrote: ATWindsor wrote: scooteren har også gått i 20000, å bytte stempel hver 16000 høres veldig mye ut.
AtW
Har du kjørt 20000 km og aldri byttet stempel? Hva kan skje om det ikke byttes og mopeden, eller scooteren for del, er pent kjørt?
Akkurat det samme som kan skje på lettsykkel: du kan ende opp med ødelagt stempel
alle mopeder med minarelli-motor bør bytte ved 6000 km.
My Lovely Rieju Rs2 Matrix 2003 modell
ATWindsor
Posts: 1296 Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002
Post
by ATWindsor » 04 Jul 2005 16:59
NeoNxiX wrote: _Adler_ wrote: ATWindsor wrote: scooteren har også gått i 20000, å bytte stempel hver 16000 høres veldig mye ut.
AtW
Har du kjørt 20000 km og aldri byttet stempel? Hva kan skje om det ikke byttes og mopeden, eller scooteren for del, er pent kjørt?
Akkurat det samme som kan skje på lettsykkel: du kan ende opp med ødelagt stempel
alle mopeder med minarelli-motor bør bytte ved 6000 km.
Å nei ødelagt stempel? Da må jeg jo bytte? Høres ikke akkurat ut som en krise å bytte for sent. Service-intervaller for motorer som er beregnet på har kjøring ser jeg på som lite relevant for en normal scooter (eksemplet med 4000 km)
AtW
TheDuke2
Posts: 642 Joined: 02 May 2005 15:14
Location: Raufoss
Post
by TheDuke2 » 04 Jul 2005 21:50
Jeg har kjørt 100 mil på 12 dager