Mellomklasse Effekt
En mellomklasse sykkel er en sykkel som har opptil 34 hk (hestekrefter), eller 25kW (kiloWatt).
34 hk og maks 0,16 kw/kg
Det er ingen begrensninger på kubikk når det gjelder mellomklasse, så enten det er en 250cc eller 2.4 liter V8, har det ingenting å si.
Jeg skal ikke gå inn på fordeler/ulemper ved stor/liten motor, men hoved fordelen med å ha en litt mindre motor (kubikk) når man skal anskaffe seg en mellomklasse sykkel hvis man tenker effekt, er en bedre effekt/vekt ratio.
Siden man kan maks ha 0,16 kw per kilo (tørrvekt vel?), og maks 25 kw (34 hk)
-> 25kw/0,16 = 156 kg
Da vil i teorien en sykkel som veier 156 kg være den ultimate vekten som mellomklasse sykkel her i landet (hvis du tenker antall krefter/kilogram).
Hvordan strupe ned en sykkel?
GreybikesFlydude wrote:Det jeg gjorde var at jeg gikk ned på det lokale merkeverkstedet og spurte etter pris på struping. Han ringte meg tilbake dagen etter med en pris på 3800,-, med deler. Da ville de skaffe deler, sette de inn og levere sykkelen til meg med ferdig utfylte papirer, klar for biltilsynet. (pga diverse annet jeg også skulle betale for og gjøre der nede, så ble det til slutt 3400,- for strupingen). Hvis du selv kjøper sett til 3000,- + frakt, og må betale for verksted i tillegg, kan jeg vanskelig se for meg at du får det billigere da, hvis det da ikke er en veldig, veldig kjapp jobb (under en time) å sette inn, noe det sjeldent er.
Eks: Bror Jensen, 19 år gammel med ny-laminert mellomklasse lapp handler seg en CBR-f 600. Men han har et problem!!
Sykkelen er registrert som fulleffekt med litt over 100 hk, men han har kun lov til å kjøre sykler med maks 34 hk.
Han googler litt og finner ut av at http://www.greybikes.no selger mellomklasse kit's godkjent for bruk i Norge! Genialt!
De koster ca 2500 per stk og MÅ monteres på godkjent verksted. (Papirer og dritt er viktig)
Sykkelen må deretter på visning på biltilsynet for så og bli godkjent som mellomklasse (maks 34 hk/25 kW).
Jippi.
Herligheten koster fra 4-8000 kroner ++/-- avhengig av verkstedpriser og hvor lang tid det tar å montere kittet
NB!!
Sjekk med merkeverksted før du kjøper kit fra greybikes! Du kan spare mange kroner på dette.
Selve kittet kan være alt fra en plate du setter i forgasseren til en skive i innsuget, jeg har ikke stor greie på det, men det som koster penger er ikke metalldelene du kjøper, det er de såkalte TÜV papirene. Derfor kan du ikke slenge en femmer i potta og dra ned til onkel biltilsyn med korrekturlakk (tipex) og fikse på vognkortet ditt =)
Enduro/Motard
De aller fleste motarder og enduro sykler under 600cc~ registrert på hvite skilter i dag er registrert som mellomtung sykler. Grunnen til dette er støy. Derfor ser man også at f.eks en KTM EXC 525 er registrert med 10~15 hk (selvom den er god for 50-60hk+ fra fabrikken), du har faktisk ikke lov til å kjøre med mer effekt enn dette på veien pga STØØØØY.
Og som vi alle vet, bråker de syklene godt når alt av rockwool og glava er dratt ut i eksossystemet.
Reduksjon av effekt pga støy gjelder stort sett 4-taktere med høy komp (aka Supermotard Racing/Enduro).
Hva koster mellomtung lappen??
Janise wrote:Kva kostar mellom tung lappen??
Man kan kjøre opp til mellomtung lappen når man har fylt 18. I det man fyller 21 eller har hatt lappen i 2 år får man automatisk tung-lappen (om du ikke har brutt noen trafikkregler o.l da)Petterjacobsen wrote:Mener jeg havna på ca 15 000 på sensommeren 2007, da inkl alt.
Hvilken sykkel bør jeg kjøpe????!!
Jeg har kikket på det som er av sykler på autodb, finn, mcbørsen (papir versjonen) osvosv
De jeg har størst interesse av er:
Yamaha: WR426f, XT 660, Yzf-r6, FZ, ...
Honda: CBR 600-f
Kawasaki: er6-f, er6-n, zx6r
Aprilia: RS250
Suzuki: dr-z, gsx-r
KTM: div. motard 200-600cc (spes. lc4 og exc)
Husqvarna: div. motard 200-600cc (spes 2006 r/hv SMR 450/510)
Husaberg: div. motard 200-600cc (spes FE 450)
- - - - - - Helt sikkert glemt masse.. men det er de jeg kom på nå
Konklusjonen min er at det finnes ingen fasit på hva som er den beste mellomklasse sykkelen, kikk nøye gjennom alt mulig av sykler, vurder hva som passer best til ditt bruksområde. F.eks er det pendling frem og tilbake til jobb 1 mil hver dag, er kanskje ikke en fullblods racer eller endurosykkel det aller beste, heller en litt lett touring sykkel kanskje?inunf wrote: Andre mellomklassesykler som kan nevnes er jo Honda VFR/RVF/CBR 400, Suzuki RGV 250 og GSX-R 400 og Kawasaki ZXR 400. Disse er alle små og lette, og jeg vil påstå at de er et vesentlig bedre valg enn en 600. Bakdelene er at de begynner å trekke på årene og at de er ganske skjeldne her til lands.
Og: PRØVEKJØR, og det lenge! Kjør motoren god og varm og kjenn på sykkelen skikkelig.
Jau! da er det bare å poste ris/ros med lista og forslag til endringer og ting jeg kan legge til her. Har garantert glemt massemasse.