Hva skal jeg velge som førstesykkel?

Prat om tung MC.
User avatar
LemonDog
Posts: 131
Joined: 04 Aug 2006 15:01
MC: 1998 Honda VFR 800, svart.
Location: Trondheim

Re: Hva skal jeg velge som førstesykkel?

Post by LemonDog »

Det jeg mente var at de var billige i forhold til en R-sykkel med samme slagvolum og av samme årgang.

Du kan få en 2007 Honda FMX 650 til 65K: http://finn.no/finn/mc/object?finnkode=10607561
Til sammenligning er den billigste 600 R-sykkelen av samme merke og årgang, denne: http://finn.no/finn/mc/object?finnkode=12279382 (CBR 600RR til 120K)
Rimol
Posts: 497
Joined: 21 Dec 2007 18:03
MC: Honda CBR 1000RR Fireblade
Location: Trondheim

Re: Hva skal jeg velge som førstesykkel?

Post by Rimol »

Kawazaki ER-6 er en fin førstesykkel. utrolig gøy og lettkjørt sykkel. Hadde en sånn som skole sykkel ;-)
Honda CBR 1000RR Fireblade
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
User avatar
Magnalf
Posts: 439
Joined: 17 Jan 2006 18:31
MC: 07´ CBR1000RR | Fireblade *solgt*

Lyst på: Ny 1000 :)
Location: Vestfold

Re: Hva skal jeg velge som førstesykkel?

Post by Magnalf »

Jeg hadde en CBR 600 F som førstesykkel, veldig fin sykkel å trene seg opp med :) Honda har gode garantier også hvis du kjøper en relativt ny en (5 år fra kjøp). Tror de har litt lengre serviceintervaller enn konkurrentene også, uten at jeg skal si det sikkert. Sparer penger på sånt ;-) Kvalitet er det veffal! Men det gjelder nok de fleste merkene nevnt her!
Road Rider c" ,)
User avatar
The Vulcanrider
Posts: 22
Joined: 19 Nov 2006 21:31
MC: Mean & Green 1500 ccm
Location: Halden

Re: Hva skal jeg velge som førstesykkel?

Post by The Vulcanrider »

Nå har ikke jeg lest alle innlegg, så det kan hende at dette allerede er nevnt.

Når du skal kjøpe mc for første gang er det greit å ikke ha det for travelt, ikke kjøp det første og beste.
Det kan vise seg at det ikke var det beste alikevel, for deg.

Mitt råd er at du prøvkjører så mange forskjellige typer som mulig.
Hvis du er opphengt i et bestemt merke eller type, kan det hende du skifter mening etter en prøvetur.
Sett at du er ute å prøvkjører en R type, å du merker ubehag av en eller annen grund er det et godt tegn på at dette ikke er den rette modellen. Surt? men javel.

Når du spør andre om råd vil du som oftest få et svar som er basert på hva som passer dem, ikke deg.

Når du prøvkjører en mc, så gjør det klart for selger at dette er en stor innvistering for deg. Derfor vil du være sikker før du kjøper. IKKE godta en tur på 10-15 min, minimum 2 timers tur. Først da kan du finne ut om dette var den rette for deg.

Hvis du kjøper mc etter hva de andre i gjengen har, ser bra ut, bare må ha DET bestemte merket, for det har pappa sagt.
Da har du lagt et grunnlag for en ubehagelig mc tilværelse.
Husk: MC skal være en nytelse på korte og LANGE turer.
Forestill deg en tur nedover på kontinentet. Sverige- Danmark- Belgia- Nedeland- Tyskland- Frankrike - Spania
Tenk deg selv at du har krampe i beina og tresmak i rævva før du kommer deg til Gøteborg, så er det bare 100- 300 mil igjen. Det kommer jo helt ann på hvordan du har lagt opp ruta.
Nei vær sikker på hva du velger, elles får du et mareritt av en tur. Du vil sansynlighvis miste lysten på å kjøre.



Bare noen råd og tanker fra en som har hatt mc lappen i 22 år
8)
Regards From The Vulcanrider

Il get all the sleep I need when I`m dead
Post Reply