Første etappe til Hemsedal er en ren transportetappe uten noen spesielle severdigheter. Greit å ta denne strekningen på kvelden for å bruke en hel dag fra Hemsedal til Ålesund. Valgte å kjøre RV7 gjennom Hallingdal. Kjørelengde dag 1 rundt 22 mil. Kan nevne at været var ustabilt med regnbyger hele veien denne dagen. På Flå ble jeg møtt av et helsikes skybrudd, det verste regnskyll jeg har vært ute for på MC. Om du noengang har kjørt bil med vindusviskerne på max hastighet og likevel ikke ser en dritt ut av frontruta skjønner du hva jeg mener. Hanskene jeg kjøpte i vinter viste seg å være ubrukelige i regn. Måtte stoppe for å vri opp hanskene da regnet gav seg, da de var fullstendig mettet av vann. Hadde heldigvis pakket ned to ekstra par hansker i bagasjen. Overnatting på Bru-Haug camping i Hemsedal sentrum. De hadde en ledig hytte som jeg bestilte før jeg dro. Hytta var temmelig sliten men grei nok til overnatting. Natta ble brukt til klestørk foran hyttas eneste panelovn som fikk kjørt seg skikkelig. (Hanskene var det eneste som ikke ble tørt i løpet av natta).
På dag 2 gikk turen videre over Hemsedalsfjellet til Lærdal. Valgte E16 og RV5 til Kaupanger og Sogndal, da slipper du Lærdalstunnelen på 2,5mil. (zzzzz).

Det bør nevnes at det på denne etappen er 4 ferjer pluss en bomstasjon også for MC. Muligens Norges dyreste passering for MC, hele 70 kr. Unngå å kjør minibuss gjennom Fjærland, da må du ut med den nette sum av kr. 480,- (!!!) Før bomstasjonen bør du stoppe og nyte utsikten over Fjærlandsfjorden. Rasteplassen som ligger mellom to tunneler kan komme litt brått på. Her et lite gløtt av utsikten:

I Fjærland kan du også besøke norsk bremuseum og beundre den vakre Bøyabreen som henger utover dalsiden:

Videre valgte jeg ruta Skei-Byrkjelo-Sandane-Nordfjoreid. Her må du ta ferje, men alternativt kan du kjøre om Stryn for å slippe denne. Da passerer du også Hornindalsvatn som er Europas dypeste innsjø. Videre nordover er det ferje fra Folkestad til Volda. Denne kan man også unngå ved å kjøre rundt Austefjorden. Anbefales, her er det en smal og svingete asfaltvei som er rasende festlig for oss motorsyklister. Videre via Ørsta til ferjeleiet på Festøya. Her må du ta ferje over til Ålesund, som er vel verdt et besøk. På utsiktspunktet Aksla får du god utsikt over byen. Valgte å overnatte i Ålesund hos venner, dagsetappen ble på rundt 36 mil.
På etappe 3 går veien videre i retning Molde. Ferje fra Vestnes over til Molde. Kjørte videre uten å stoppe i Molde, men for de som ikke har vært her før kan det være greit å ta en rast. På fine dager vil jeg anbefale å ta en tur opp til et utsiktspunkt jeg ikke husker hva heter lenger, men det ligger på høyden bak byen. Om det er klarvær kan du telle 81 av Romsdalens høyeste fjelltinder. Videre mot Trondheim valgte jeg å følge E39 utenom Kristansund, som også er verdt et besøk. Atlanterhavsveien f.eks. er både vakker og morsom å kjøre. MC må også betale 37 bompenger før Kristiansund. Mulig det er flere bomstasjoner i området også. Alternativt kan du kjøre via Sunndalsøra og Oppdal for å følge E6 den siste biten. Uansett hvor du kjører på Nordmøre er det utrolig vakkert her. Vurder også å ta med Geiranger, Trollstigen osv. når man først er i området. På den siste biten inn mot Trondheim er det nylig åpnet en ny parsell av E39 fra Orkanger til Øysand. Vakker vei, men det er morsommere å kjøre gamleveien på MC med alle sine beryktede svinger. Her står bomstasjonene tett som telefonstolper på en togreise, men til forskjell fra Vestlandet er trønderske bommer gratis for MC.
Lengde på denne etappen ble ca. 30 mil.