Honda Shadow god trening for fremtidig harley??

Prat om tung MC.
Post Reply
Mintball
Posts: 11
Joined: 02 Apr 2011 09:49
MC: Kawasaki Vulcan

Honda Shadow god trening for fremtidig harley??

Post by Mintball »

Hei

Samboeren min har akkurat tatt lappen å skal kjøpe en harley over sommeren. Men frem til det vil ho ha en billigere sykkel å varme opp med i sommer:) synes Honda Shadow ser ut som en fin sykkel. Noen med erfaringer rundt denne sykkelen å kan uttale seg?:)
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Honda Shadow god trening for fremtidig harley??

Post by RH racing »

for å si det sånn.. en shadow er 100 ganger så god som å kjøre en eldre harley.. nå har jeg ikke prøvd noen nyere harlyer, men dem er nok litt bedre.. men, begge typene er jo en cruicer.
fordelen med shadow er at den er ganske vedlikeholds fri kontra en harley, så den går det fint å kjøre lengre turer med...
kjøp en shadow..og behold den ;)
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
JayB
Posts: 2
Joined: 30 Sep 2009 14:01
MC: TDM 900
V-Max
883 Sportster
Location: Sandnes

Re: Honda Shadow god trening for fremtidig harley??

Post by JayB »

Kjøp Harley med en gang, relativt nye Harleyer er lettkjørte. Spesielt Sportster 883, trenger heller ikke så mye vedlikehold som folk tror.
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Honda Shadow god trening for fremtidig harley??

Post by RockeRolf »

Enig med forrige taler. Slik markedet er i dag er det muliheter for virkelig gode kjøp mht. HD.
Og dette med vedlikehold.... Vel, jeg har inntrykk av at endel av ryktet til Harley bunner i det samme som Aprilia RS125, Honda NSR 125 osv, osv. En haug med tullinger som har fått det for seg at disse motorene er så enkle at alle med tomlene på feil side kan gjøre ALT med disse motorene om de bare har tilgang til Google.
Nogenlunde nye motorer fra Harley, uansett versjon, er svært pålitelige, delene er ultrabillige og de har et av landets best utbygde serviceapparat. Oftest drevet av entusiaster. Ikke komapasienter som helst vil surfe på nettet i stedet for å løfte blikket og forholde seg til kunder

Kjøp den sykkelen ho egentlig ønsker seg. Livet er for kort til å kaste bort tid på en Honda Shadow når det er en Harley hun ønsker seg.
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Honda Shadow god trening for fremtidig harley??

Post by Juliet »

Jeg hadde selv en virago først, en fin nybegynnersykkel. Jeg er egentlig glad for at jeg kjøpte den først for den gav meg nyttig kjøre-erfaring og mestringtrening de første to sesongene med egen sykkel.
Det var en 250cc som i forhold til en voksen harley veier lite og er superlett å håndtere, veldig lett å sammenlikne med moped egentlig.....
Det spørs hva hun vil ha av kubikk på sin første sykkel egentlig. Det er ingen enorm overgang fra f eks en 500 virago e.l. til en 883 sportster. De har mye av de samme egenskapene mtp kjørestil. Det beste tipset må være å prøvekjøre begge typer og se hva hun føler seg tryggest på. Det er mye morsommere å kjøre en sykkel man er trygg på.
Det er nok av dem som har kjøpt drømmesykkelen som må la den stå fordi de ikke tør kjøre den.
Men hvis hun allikevel vil kjøpe seg HD i år, hvorfor vente? Det finnes flust av shadows og viragoer på finn, jeg vet ikke hvor lett det er å bli kvitt den til høsten...?

Nå er det ikke lenge til det er Open House hos HD-forhandlerne igjen, da bør hun ta seg en tur og prøvekjøre, da blir valget lettere \:D/
Image
Vennlig hilsen Juliet
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Honda Shadow god trening for fremtidig harley??

Post by Juliet »

Open House Lørdag 30. april fra kl. 10:00 - 16:00
http://www.lazyboyz.no
Image
Vennlig hilsen Juliet
Mintball
Posts: 11
Joined: 02 Apr 2011 09:49
MC: Kawasaki Vulcan

Re: Honda Shadow god trening for fremtidig harley??

Post by Mintball »

Takk for mange bra svar:) får se hva ho skal gjøre fremover nå, skal kjøre både harley og Honda til uka så veldig spent på hvordan de oppleves. Hører man på de som står i butikkene til Honda og yamaha etc rundt omkring så skulle en tru en harley var som å kjøre en traktor:) at de er så feil konstruerte at de ristes istykker før eller senere osv. Han ene mente et sikkert vår tegn var å se en stranda harley langs veibanen. Ikke særlig proft å drive business å snakke dritt om konkurrentene, så ble dårlig med handel der ihvertfall. Men snakket med mange hyggelige folk også da men er liksom noe annet å gå inn i en harley butikk:) må si det assa hehe jeg som egentlig har kjørt ducatti før bare:)
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Honda Shadow god trening for fremtidig harley??

Post by RockeRolf »

Om det er slike argumenter de har for å få solgt japsecustom så må det stå dårlig til.
Er ingen fan av Harley (og ihvertfall ikke japsecustom), men man kan da allikevel være realistisk. HD i dag er driftssikre sykler med billige deler og, i norsk målestokk, et fantastisk serviceapparat. Det er ikke noe å diskutere engang.

Det man kan diskutere er den merkelige måten folk begynner å te seg på/kle seg på når de blir eiere av en. Men det tar de i andre forum ser jeg.
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Honda Shadow god trening for fremtidig harley??

Post by Juliet »

RockeRolf wrote:Om det er slike argumenter de har for å få solgt japsecustom så må det stå dårlig til.
Er ingen fan av Harley (og ihvertfall ikke japsecustom), men man kan da allikevel være realistisk. HD i dag er driftssikre sykler med billige deler og, i norsk målestokk, et fantastisk serviceapparat. Det er ikke noe å diskutere engang.

Det man kan diskutere er den merkelige måten folk begynner å te seg på/kle seg på når de blir eiere av en. Men det tar de i andre forum ser jeg.
Jeg er ingen forhandler, så det har ingen ting å si for meg, det var bare et velment råd. Jeg gikk selv veien via japansk custom til HD og det var ikke så lett å få solgt japanerne for meg.

Gamle harleyer rister mer enn nye, og skal hun ha sportster for eksempel, så er modeller fra 2004 å foretrekke mtp ristingen, da kom de med gummiopphengt motor. Sportsteren min rister mindre enn savagen jeg hadde (som var en-sylindret). Det er bare å prøve og se. Nyere harleyer er ikke noe mer problematiske enn andre sykler. En velholdt harley behandles på samme måte som noe annet, de starter, og går og går.

Harley som merke, miljøet hos HD-eiere og forhandlere, og nostalgien rundt navnet er det ikke alle som bryr seg noe om, men man skal gjøre det man føler stemmer for en selv.
Det skal være moro med egen mc, og det blir mest moro når man kan kjøre drømmesykkelen hver dag :D
Image
Vennlig hilsen Juliet
User avatar
Ulvinnen
Posts: 4874
Joined: 01 May 2007 21:16
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km
Location: Akershus

Re: Honda Shadow god trening for fremtidig harley??

Post by Ulvinnen »

Jeg er enig med Juliet. Det er prøvekjøring som er tingen. Jeg har en Sportster 883. Og eneste grunn til at jeg kjøpte den, var at det var så innmari moro! Jeg hadde ikke noe forhold til Harley som merke, og var svært godt fornøyd med den Moto Guzzien jeg hadde. Jeg ville bare prøvekjøre en Harley på Open House for å ha gjort det. Og så ble det kjærlighet ved første blikk. Jeg bare måtte ha den.

Jeg er også enig med Juliet når det gjelder salg. Det er ikke noe moro å bli sittende lenge med en MC du ikke får solgt. LazyBoyz er ikke villige til å ta inn andre merker i bytte.

Risting og vedlikehold? Syns ikke det rister noe særlig, jeg. Og jeg har bare tatt vanlig service, har ikke skrudd noe selv. Noe som er bedre med Harley enn med Moto Guzzi er at det er lett å å tak i deler. Noe som er dårligere er bremsene, lyset og mindre tank. Jeg må fylle bensin mye oftere, det er trasig på langturer. Og ved bremsing må jeg nå bruke både for- og bakbrems. Med Guzzien brukte jeg bare forbrems, bortsett fra ved bakkestart og kjeglekjøring. Lyset er svakere på Sportsteren.
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Honda Shadow god trening for fremtidig harley??

Post by RockeRolf »

Juliet.
Det var tullpratet til han forhandlern Mintball hadde vært i kontakt med jeg tenkte på med kommentaren min.
Prøver å ha som prinsipp å ikke handle hos noen som må rakke ned på konkurrenter for å fremme eget produkt. Saklig begrunnet argumentasjon for eget produkt opp imot konkurrentenes er greit, men direkte drittprat er ugreit. Og det gjelder alt fra motorsykler til elektriske persienner og håndtverkertjenester.
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Honda Shadow god trening for fremtidig harley??

Post by Juliet »

RockeRolf wrote:Juliet.
Det var tullpratet til han forhandlern Mintball hadde vært i kontakt med jeg tenkte på med kommentaren min.
Prøver å ha som prinsipp å ikke handle hos noen som må rakke ned på konkurrenter for å fremme eget produkt. Saklig begrunnet argumentasjon for eget produkt opp imot konkurrentenes er greit, men direkte drittprat er ugreit. Og det gjelder alt fra motorsykler til elektriske persienner og håndtverkertjenester.
Ok beklager, jeg holder med deg i det.

Det som er forskjellen på bremser på en harley gjenspeiler seg også hos andre custom merker-tror jeg- sykler som er i det mer sporty segmentet er også utstyrt med bedre (og mer morderne?) bremser bl.a. Bremser er en kjensgjerning på HD og burde vært bedre. Men jeg har ikke kjørt annet enn custom så jeg er ikke så godt vant :lol:
Image
Vennlig hilsen Juliet
havregr0t
Posts: 41
Joined: 24 Apr 2006 16:10
MC: Aprilia RST Futura
Location: Bergen

Re: Honda Shadow god trening for fremtidig harley??

Post by havregr0t »

Min første sykkel var en Honda Shadow. Har egentlig ingenting annet enn gode ord å si om den sykkelen. En helt fabelaktig motor. Den beste motoren jeg noen gang har vært borti. I løpet av mine 3-4 år som Shadow-eier hadde jeg kun noen hundrelapper i vedlikeholdskostnader. Utrolig lettkjørt (selv om jeg synes det er litt overdrevet hvor stor forskjell det er på sykler - hvis man ikke presser sykkelen på fart er de fleste sykler lettkjørte - så fremt man ikke mister balansen i byen på en Goldwing).

Jeg er en ingen stor fan av tradisjonelle cruisere/custom, men hvis du skal ha en sykkel å trene på innen den kategorien kan jeg ikke tenke meg noe bedre enn en Honda Shadow. Billig forsikring også.

Som allerede nevnt av noen andre ser jeg faktisk ikke bortifra at hun blir så forelsket i Honda'n at hun velger å beholde den. Jeg har noen hundre mil på Dyna LowRider og Sportster. I mine øyne er Honda'n fullstendig overlegen Dyna LowRider'n. Bedre motor, bedre bremser, bedre støtdempere og bedre girkasse. Jeg kan faktisk ikke komme på noe Dyna LowRider'n gjør bedre enn Honda'n. Jeg liker Sportster'n en smule bedre enn LowRider'n. Kjenner ikke den like godt som LowRider'n, men føltes mye bedre balansert. Så fra mitt ståsted kan hun ikke gjøre mye galt hvis hun ender opp med en Shadow.
Post Reply