MC lappen og Ducati

Prat om tung MC.
power007
Posts: 6
Joined: 17 Apr 2011 20:01

MC lappen og Ducati

Post by power007 »

Jeg har bestemt meg å ta tung lappen, men har ikke noen form for erfaring med verken MC, moped etc... Hvordan er prosessen?? Målet er å kjøpe meg Ducati 848 Evo :D Ønsker å vite den dyktigste kjøreskolen/læreren i Oslo, og hvor mange kjøretimer bør jeg regne med å ta?
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: MC lappen og Ducati

Post by Juliet »

Pris på full pakke er et sted mellom ca 15-25" etter hvor dyre skolene er og hvor mange timer du må ha. Det meste er i dag obligatoriske timer som man ikke kommer utenom, men man kan anta at man må ha litt ekstra kjøretrening.
Hvilken kjøreskole som er dyktigst vet jeg ikke noe om desverre, men når du får svar på det så er det bare å skrive seg opp på kurs så fort som mulig. Som regel er det laaange ventelister i Oslo og omegn har jeg hørt.
Men dette vil du ikke angre på, lykke til :)
Image
Vennlig hilsen Juliet
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: MC lappen og Ducati

Post by supermons »

Søk litt på kjøreskoler på forumet, så ser du det er diskutert en del ganger hvilke som finnes i Oslo. Ta en liten ringerunde så merker du hvem du vil ha til å lære deg opp.

Lykke til! Godt valg med 848 også, lekker sykkel :)
power007
Posts: 6
Joined: 17 Apr 2011 20:01

Re: MC lappen og Ducati

Post by power007 »

Takk for rask svar! Gleder meg virkelig med å ta lappen og kjøpe meg Ducati! \:D/
User avatar
Kristian V.
Posts: 249
Joined: 22 Feb 2011 20:29
Location: Tvedestrand

Re: MC lappen og Ducati

Post by Kristian V. »

Du er i samme dilemma som jeg var i.. jeg kjøpte meg sykkel i fjor, en Ducati Monster 1000.. Men siden jeg var litt treig av meg, så blir det ikke lappen før sommerferien.
Jeg valgte Monster som førstesykkel, men blir nok en 848 eller 1098/1198 etter noen år.. Kanskje 996/998..er mer svak for de, men de begynner jo å bli litt gamle..

Lykke til på ferden :D
power007
Posts: 6
Joined: 17 Apr 2011 20:01

Re: MC lappen og Ducati

Post by power007 »

Hei på deg Kristian,
Jeg vurderte veldig om jeg også skulle gå for Ducati Monster som første sykkel, men syns 848 Evo appellerer veldig til meg. Gleder meg som bare det skal på MC kurs 3timer obligatorisk hos Tempo Trafikkskole \:D/
User avatar
Kristian V.
Posts: 249
Joined: 22 Feb 2011 20:29
Location: Tvedestrand

Re: MC lappen og Ducati

Post by Kristian V. »

Har du sjekket forsikring på 848?

Var veldig gira på å kjøpe en 916 eller 996 som faktisk var billigere å kjøpe, men når de runder en alder på over 10 år og med en forsikring 3 ganger høyere enn jeg betaler på en 2007 mod Monster ble valget noe lettere :)

Siklet fælt på den hvite 848 Evo'en på MC-messa!

planen er en stor dobbel garasje med plass til Monsteren, en 848/1198, en Hypermotard og kanskje for å toppe det hele, en Desmosedici RR! Det er lov å drømme sier de.. ;)
User avatar
herkit
Posts: 486
Joined: 23 Mar 2011 16:38
MC: HD Softail Custom '08
Location: Bergen

Re: MC lappen og Ducati

Post by herkit »

Gratulerer med beslutningen om å ta lappen!

Gjorde samme beslutning som deg i vinter og meldte meg på første teori kurs. Hadde samme forutsetninger som deg (ingen moped eller lettsykkel) og er no snart ferdig (oppkjøring neste veke om eg er heldig). Til no har eg brukt ca 25 lapper og trenger nok en dobbeltime til, betaler 700 til 900 per time alt etter som det er før eller etter 16:00. Det vanskeligste syns eg har vært krypkjøring, har nettopp hatt en dobbeltime med dette og føler igrunn ikkje eg blei så veldig mykje klokere, synes det er vanskelig å balansere bruk av gass og clutch og i tillegg manøvrere på trangt område. Når det gjelder valg av sykkel så har eg gått for en "snill" sykkel med ABS og alt det der, så det blei en heilt ny Yamaha XJ6 Diversion F.

Lykke til!
User avatar
herkit
Posts: 486
Joined: 23 Mar 2011 16:38
MC: HD Softail Custom '08
Location: Bergen

Re: MC lappen og Ducati

Post by herkit »

En ting til: om Oslo er som Bergen så anbefaler eg deg å ta teoriprøve fortere enn svint og melde deg opp for oppkjøring. Eg fikk 2 måneder ventetid på min oppkjøring, det burde være rikelig tid til å lære deg å kjøre sykkel :D
power007
Posts: 6
Joined: 17 Apr 2011 20:01

Re: MC lappen og Ducati

Post by power007 »

Drømmen er nok Desmosedici RR, men etter noen år med 848 Evo går jeg nok over til RR. Har ikke funnet ut med tanke på forsikring, men regner med at det ikke blir sååå veldig mye. Er sikkert rom for forhandling her. Husker jeg skulle forsikre F355 og fikk pris på 120 tusen av IF :smt013 , rinte til gjensidige og endte med 12.000 full kasko :-# :smt005


Kristian V. wrote:Har du sjekket forsikring på 848?
User avatar
herkit
Posts: 486
Joined: 23 Mar 2011 16:38
MC: HD Softail Custom '08
Location: Bergen

Re: MC lappen og Ducati

Post by herkit »

power007 wrote:Husker jeg skulle forsikre F355 og fikk pris på 120 tusen av IF
Hahaha, det er vel det samme som å si "ikkje helvete om vi forsikrer deg, stikk av før vi pusser purken på deg". Mistenker IF for å ikkje ville forsikre personer under 25 i heiletatt. Husker at eg fikk en forsikringspremie på 40000 for en Voyager back in the days. Horribel pris når bilen kosta 100000. Etter at eg "blei voksen" har eg fleire ganger blitt oppringt av telefonselgere frå IF som lurer på ka dei kan gjør for at eg skal bli kunde hos dei. Svaret er alltid det samme: "Gratis forsikring". Har sverga å ALDRI bli IF kunde, uansett pris, med unntak av om det er gratis sjølvsagt...
User avatar
Lord_Epic
Posts: 499
Joined: 17 Oct 2010 12:49
MC: -01 Honda Fireblade
-02 Yamaha R6 [R.I.P]
-95 Kawasaki ZX6R [Solgt]
Location: Der sjøsprøyten treffer landet

Re: MC lappen og Ducati

Post by Lord_Epic »

Kan nesten garantere at du ikke kommer til å angre, selv ikke når du ligger på asfalten å lurer på hva i helvete som nettopp skjedde :)

Men er stygt redd for at det vil ta litt tid før du er klar, som det sies her så er ventetidene gnerelt i landet helt hinsides. Og blir ikke bedre av at våren er kommet for fullt.
Bare en liten side note, føl deg ganske sikker før oppkjøringen. Er 4 uker karantene om du stryker, og det vil være de verste 4 ukene EVER, trust me :)

Lykke til :D
He who makes a beast out of himself,gets rid of the pain of being a man
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: MC lappen og Ducati

Post by Lord Erik »

EpicZX wrote:Kan nesten garantere at du ikke kommer til å angre, selv ikke når du ligger på asfalten å lurer på hva i helvete som nettopp skjedde :)

Men er stygt redd for at det vil ta litt tid før du er klar, som det sies her så er ventetidene gnerelt i landet helt hinsides. Og blir ikke bedre av at våren er kommet for fullt.
Bare en liten side note, føl deg ganske sikker før oppkjøringen. Er 4 uker karantene om du stryker, og det vil være de verste 4 ukene EVER, trust me :)

Lykke til :D

Enig med du. Så noen hadde nevnt krypekjøring, som dessverre ble min akilleshæl når jeg kjørte opp for første gang. Kunne det ikke godt nok, ble nervøs, kjørte over kjegler, tok nedi med beina, kubbet motoren osv. Innen den tid hadde jeg allerede kjøpt sykkel, og siden jeg fikk fire uker å "øve meg på", så plasserte jeg en rekke bøtter i veien som representerte kjegler og øvde noen timer. Neste oppkjøring gikk smertefritt. Er ikke så mye som skal til, men det gjelder å føle seg sikker på akkurat den der krypekjøringen. Må liksom sitte i kroppen.

Litt mer OT: Du (trådstarter) høres ut som en fornufting mann som vet hvilket merke han bør kjøpe. ;-)
User avatar
Kristian V.
Posts: 249
Joined: 22 Feb 2011 20:29
Location: Tvedestrand

Re: MC lappen og Ducati

Post by Kristian V. »

Lord Erik wrote: Litt mer OT: Du (trådstarter) høres ut som en fornufting mann som vet hvilket merke han bør kjøpe. ;-)
Må si meg enig på den der! Bra å se at det er fler som får opp øynene for hva som er verdt å kjøpe ;)
power007
Posts: 6
Joined: 17 Apr 2011 20:01

Re: MC lappen og Ducati

Post by power007 »

Takker og bukker!! blir herlig å få inn 848 Evo i garasjen \:D/
Post Reply