Litt tips og råd rundt en rimelig "pendlesykkel"

Prat om tung MC.
Post Reply
alexanderyi
Posts: 1136
Joined: 13 Jul 2007 23:27
MC: 98' Kawasaki Ninja ZX6R
Location: Valdres/Bærum
Contact:

Litt tips og råd rundt en rimelig "pendlesykkel"

Post by alexanderyi »

Tok lappen på mc (foreløpig kun 34hk) i fjord, og vurderer å anskaffe meg en mc til sommeren da jeg ikke har eid noe på to hjul på noen år nå :)

Hadde i fjord oppe denne tråden om en Ducati 916 som en slektning skulle selge, men da økonomien ikke helt klarte og forsvare hva som kunne komme opp av reprasjoner så takket jeg pent nei. Om det var et lurt valg eller ikke er umulig å si, men at jeg likte sykkelen kan jeg si :)
Var også på nære nippet til å reise til Hamar og se på en 93' Honda CBR 600f (ombygget til streetfighter), men da det var såpass mye nedbør og en hadde blitt alt for vandt til å sitte tørr og fin inne i bil, så ble den sykkelen solgt før jeg rakk å få ut fingeren.

Nå sitter jeg her igjen i en kald februar måned og begynner å sikle på sykkel igjen, og vil gjerne ha noen tips ;)
Alt er så klart opp til hver enkelt om en liker ting eller ikke, så litt erfaring og råd blir satt mest pris på ;)

Litt kriterier som jeg tenker ved kjøp:
- Har fortsatt igjen en sesong med "mellomklasse", så om den kommer ferdig ned plombert så er det en fordel (evt så kan jeg vente til neste sommer igjen)
- Jeg er ca. 190cm høy, så en ålreit sitte stilling er alltid flott. Småe sykler må utgå (ikke noe stort problem vil jeg tro i stor sykkel klassen).
- Sykkelen skal evt pendles med, og med en strekning hver vei på 170km (kjøres helger), så må nesten motarder og slikt utgå????
- Har hatt r-sykkel før (eller lett-mc med r-utseende) og likte disse, men vil tro større r-sykler vil koste en del og forsikre, så om en har en som er rimelig forsikring på, så er det bare et pluss.

Så er det prisen da.. Jeg tror jeg vil sette et max pris på 50.000kr da jeg ikke ønsker å svi av alt på mc..

Da er det bare å komme med forslag! ;) Alle tips blir satt pris på :)

--
Alex
Last edited by alexanderyi on 06 Feb 2012 21:08, edited 1 time in total.
User avatar
RkM2
Posts: 300
Joined: 05 Jan 2009 09:58
MC: Daelim Roadwin 125 2007.
09= 2930 - 15062
10= 15062 16953 (15 april)

Re: Litt tips og råd rundt en rimelig "pendlesykkel"

Post by RkM2 »

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=32584655

vis du venter til sesongen starter igjen så tror jeg nok det kommer masse fine sykler innpå nette :D
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Litt tips og råd rundt en rimelig "pendlesykkel"

Post by RockeRolf »

Jeg ville ikke venta så veldig mye lengre. Markedet har vært tregt lenge, og nå er det helt stille. Så muligheten for å presse pris er på topp.
Om du vil ha en pålitelig pendlersykkel av mellomklasse med et minimum av vedlikehold og bekymringer, så gå for en japansk 600 fra de siste 10-15 årene. Vet at de påstått italofile nå kan gjøre denne tråden så lang den kan bli på dette forumet, men jeg mener det (kjører selv italiensk). Det meste innenfor denne gruppen er dønn pålitelig.
Når du blir mer "varm i trøya" kan du heller gå over til mer eksotisk vare. Med fulleffekt selvfølgelig.

Vil også anbefale deg å prøve å finne noe som er mest mulig originalt. Litt "stæsj" er greit nok, men 99% av de såkalte streetfighterbyggene er lite å trakte etter. Spesielt for en som skal feilsøke, kjøpe nye deler og holde igang rotet en glad amatør (forrige eier) har mekkelert sammen hjemme i garasjen. Gjerne av en eller flere sykler som har vært skada.

Så kjedelig det enn kan høres ut så søk på nett og finn deg et utvalg sykler du kan tenke deg. Kontakt deretter forsikringsselskapene og hør hva du må ut med. Da kan jeg garantere deg at utvalget snevres fort inn.
La deg heller ikke lure av sykler registrert som laveffekt, men i ettertid jazza opp til fulleffekt. Slike er ikke lett å bli kvitt i ettertid. Selgere er klar over dette, og oppgir ofte bare 34kw i annonsene. Når det i tillegg er vanskelig å se om sykkelen er tatt opp til fulleffekt kan det bli vanskelig for en kjøper.
Men noen ting bør man se etter. På finn.no ligger en GSX-R 600 til salgs som laveffekt. Men når sykkelen både har effektanlegg og autotune bør man være veldig på vakt. Det samme med en GSX-R 750 med oppgitt laveffekt som står linet opp i et skrytebilde sammen med BMW biler som henta rett ut fra bladet Gatebil, og der eier forteller at han har mista lappen. Jeg sier ikke at syklene har annen effekt enn oppgitt, men man bør være svært forsiktig. Kanskje spesielt med Suzuki GSX-R 600 og 750
Her er litt lesestoff omkring problematikken og hvorfor man bør holde seg til laveffektere som det ikke er tulla med.
http://bike.no/forum/thread.php?t=18267


Hva med noe sånt som dette da?
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=32923020
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=33020139
Du har en sesong igjen med laveffekt, og disse er lettsolgte nettopp pga all svindelen og jukset med laveffekts 600.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Litt tips og råd rundt en rimelig "pendlesykkel"

Post by supermons »

Hondaen er dau ifølge inunf, men Kawaen er nok et godt kjøp. De holder seg godt innenfor maksprisen din og er maks et par år gamle. Finn en som har blitt tatt godt vare på så har du nok god sykkel i ett år.

Sjekket kjapt på finn nå og syntes de var overprisa de som lå der, de har gått for under 50 før. Søk litt på forumet så finner du en tråd om kawa 250R der pris er diskutert.
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Litt tips og råd rundt en rimelig "pendlesykkel"

Post by RockeRolf »

Godt mulig at Hondaen med sine 28 (?) hester kan fremstå som dau for noen, men det er vel ingen laveffektssykler som direkte river skinnet av pølsa uansett?

Mht. pris, så er veldig mye/det meste av det som ligger på finn.no overpriset. Det er ikke det samme som at de selges for samme sum. Det er nok en del å gå på. Spes på denne tiden av året.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Litt tips og råd rundt en rimelig "pendlesykkel"

Post by supermons »

Den har 26 hk, så er jo 8 hk mer i Kawaen. I tillegg har Kawaen blitt solgt i flere år så det er mulig å finne en et par år gammel som har sunket litt mer i pris. Også liker jeg utseendet på den best :P

Men ingen dum ide uansett hvilken av de du går for, du får en billig og ny sykkel som er lagd for å være mellomklasse.
alexanderyi
Posts: 1136
Joined: 13 Jul 2007 23:27
MC: 98' Kawasaki Ninja ZX6R
Location: Valdres/Bærum
Contact:

Re: Litt tips og råd rundt en rimelig "pendlesykkel"

Post by alexanderyi »

Takker for tips! :)

Når det kommer til Zx250r og cbr 250 så er det sikkert fornuftige kjøp, MEN jeg synes kanskje det er litt bortkasta og kjøpe en sykkel for 1 sesong og så selge igjen? Da vurderer jeg heller å stå over denne sesongen også..
Jeg vil nok tro at en 600 er mer å satse på, da det faktisk går ann å bruke etter å ha hatt lappen i 2 år/21 år.

Men er det noen spesiell forskjell på de store japanse for utenom utseende og tekniske forskjeller?
Bla. så er jo Suzuki bare kalt "Skruzuki" på folkemunne, men om dette er fra gammelt av eller om det er noe i det i dag kjenner ikke jeg til?

Kikker en del på finn.no etter sykkel, men om noen har en sykkel de ønsker å fortelle om (både fordeler og ulemper), så settes det pris på ;)

--
Alex
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Litt tips og råd rundt en rimelig "pendlesykkel"

Post by RockeRolf »

Skal du ha en helt standard 600 rekkefirer er de tekniske forskjellene minimale produsentene imellom. Dette er økonomiklassen og volummodeller. Ofte stålramme og/eller sving, samme motorkonfigurasjon, billig demperutrustning, enkle men helt greie bremser (mer og mer ABS etterhvert), omlag samme effekt og ellers bare kostmetiske forskjeller.

I tillegg har du tosylindrede utgaver (rekke- eller "paralell" og V-motor) og tresylindrede (Triumph). Noen reine gatesykler, andre mer av glidertypen samt sykler som V-Strom og andre "allroundere".

Mht. R-modellene er dette mer påkostede sykler. Ang. forsikring: Bruk i utgangspunktet den store gangetabellen i forhold til de overnevnte.
Suzuki lager dønn solide motorer med svært lite problemer. Om de skal trekkes for noe i forhold til konkurrentene er det kvaliteten på lakk.
User avatar
bzzlink
Posts: 161
Joined: 24 Apr 2011 14:14
MC: 848 EVO, 2011mod.
Location: Oslo
Contact:

Re: Litt tips og råd rundt en rimelig "pendlesykkel"

Post by bzzlink »

Kan vel også legges til at dersom du skal kjøpe en plombert sykkel som du senere skal gjøre statusbytte på, så ikke kjøp Suzuki.

Det finnes en lang tråd om dette på bike.no, av det jeg kan fortså så er kortvesjonen at Erling Sande som er importør av Suzuki jukset endel med 106HK GSXR1000.

Så skal man gjøre statusendring på en suzuki så MÅ man kjøpe ny ECU, og den koster 6000,- Andre merker holder det å klippe ledninger.
Post Reply