Inunf
-
- Moderator
- Posts: 831
- Joined: 03 Oct 2015 20:23
- MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Location: Fyllingsdalen, Bergen
- Contact:
Re: Inunf - Skrur banesykkel s.96
Kult !
Kjekt å høre at sponsing fremdeles eksisterer
Kjekt å høre at sponsing fremdeles eksisterer
Re: Inunf - Skrur banesykkel s.96
Gratulerer med sponsen, spent på å høre om quickshifteren Vurderte selv en slik før sesongen, men siden det blir siste sesong med Thea blir ikke slikt prioritert
Re: Inunf - Skrur banesykkel s.96
Gratulerer med sponsing!
Jeg er også spent på å høre mer om quickshifter'n når du kommer så langt
Jeg er også spent på å høre mer om quickshifter'n når du kommer så langt
Re: Inunf - Skrur banesykkel s.96
Takker Det er jo en relativt dyr hobby dette, så litt prisavslag hjelper mye
Re: Inunf - Skrur banesykkel s.96
Her skulle det egentlig ha kommet en oppdatering fra helga med montering av quickshifter og oppstart av sykkelen. Det ble det dessverre ikke noe av fordi jeg måtte skru bil i helga.
Quickshifter med skiftelys.
Så langt kom jeg.
Jeg vant i varsellysbingo :/ ABS-ringen på venstre bakhjul har utvidet seg fordi akslingen den sitter på har rustet. Ringen har slitt ut sensoren, slik at de ikke lenger gir signal. Har vært uten ABS, antispinn/skrens og cruisekontroll en stund nå. Fikk hjelp av en kompis til å fikse det.
Her er gammel ABS-ring på akslingen.
Vi fikk ordnet saken på noen timer, og endelig er bilen helt uten varsellys. Dessverre må vi ha gjort noe med håndbrekket mens vi holdt på, for det virker ikke lenger. Kastet bort hele søndagen på å feilsøke, fant ikke ut av noe. Veldig irriterende når jeg har så begrenset med tid. Nå ender vel bilen på verksted for å fikse håndbrekket. Blir sikkert dyrt, men skal bli godt å slippe og krype rundt på et kaldt garasjegulv under en skitten bil.
Mer montering av quickshifter kommer neste uke
Sent from my iPhone using Tapatalk
Quickshifter med skiftelys.
Så langt kom jeg.
Jeg vant i varsellysbingo :/ ABS-ringen på venstre bakhjul har utvidet seg fordi akslingen den sitter på har rustet. Ringen har slitt ut sensoren, slik at de ikke lenger gir signal. Har vært uten ABS, antispinn/skrens og cruisekontroll en stund nå. Fikk hjelp av en kompis til å fikse det.
Her er gammel ABS-ring på akslingen.
Vi fikk ordnet saken på noen timer, og endelig er bilen helt uten varsellys. Dessverre må vi ha gjort noe med håndbrekket mens vi holdt på, for det virker ikke lenger. Kastet bort hele søndagen på å feilsøke, fant ikke ut av noe. Veldig irriterende når jeg har så begrenset med tid. Nå ender vel bilen på verksted for å fikse håndbrekket. Blir sikkert dyrt, men skal bli godt å slippe og krype rundt på et kaldt garasjegulv under en skitten bil.
Mer montering av quickshifter kommer neste uke
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Inunf - Skrur banesykkel s.96
Har vært ei hektisk helg, men nå er banesykkelen litt mer klar for vår
En observant leser på anarkist-forumet så at motstanden jeg hadde montert for å eliminere PAIR-ventilen tålte alt for lite effekt, og kom til å bli et problem. Ny 10 W 22 Ohm motstand.
Loddet på ledninger.
Festet på ramma med dobbeltsidig tape. Tror ikke varmen blir et problem, men det er 100 % synsing fra min side.
Renset luftfilteret og satte det inn med ny olje forrige helg, så det var klart til å monteres.
Luftfilterboksen på plass.
Racing tanklokk. Får mye for pengene på ebay
Tanken montert, den skal av igjen og lakkes.
Imellom her skiftet jeg olje, oljefilter og fylte kjølevæske. Tok ikke bilder, hadde olje på fingrene og det er vel slikt som folk har sett før. Oljen så ganske fin ut, men hadde ikke vært byttet siden 13 (sykkelen sto i 14 og 15). Bruker kjølevæske nå, bytter til vann før løp (kjølevæske er ikke lov, det er glatt og vanskelig å vaske bort fra banen).
Oppsettet for første eier av sykkelen. Jeg er noen kg tyngre, men ikke så veldig mange. Nært nok, håper jeg. Gikk over og stilte alt tilbake til disse innstillingene.
Sleit med å finne egnet plassering til hjernen for quickshifteren. Anbefalt plassering var bak instrumentpanelet, men der var det ikke så mye plass å velge i.
Jording for quickshifteren.
Nytt batteri på plass. Det ble litium-ion fra Biltema. Har vært diskutert en del rundt disse batteriene, vekten på 800 gram var avgjørende for meg. Og så er det Biltema, veldig lett å klage om det skulle oppstå problem.
Monterte på den beste hekken for å se hvordan det ble. Det kan funke dette, men trenger nok en skvett lakk.
Tenningen kom på, ingen ulyder. Virket lovende, men helt dødt når jeg trykte på startknappen. Jeg har jo tuklet med litt forskjellig på det elektriske, og den har ikke startet før (sist trillet jeg den i gang). Ganske mye å feilsøke med andre ord. Jeg begynte med å sjekke sikringene, de var ok alle sammen. Deretter prøvde jeg å kortslutte startreléet med et skrujern.
Det funket!
Av med tank og luftfilterboks, ut med hjemmekoblinga. Viste seg at "noen" ikke helt hadde skjønt hvordan man skulle koble et relé. Jeg hadde faktisk gjort det riktig første gang, deretter tenkt at det blei feil, "reparert" det og koblet sammen. NÅ er det ihvertfall riktig
Dette er en usannsynlig jalla løsning, men det får så være. Stripset nedre del av tenningslåsen og antennen for startsperren (med nøkkel teipet fast) til slangen for veivhusventilasjon. Kan ikke ha disse liggende å slenge løst, og er litt redd for vibrasjoner. Nå henger de i gummi, med god klaring på alle sider. Stripset ikke så stramt at slangen er klemt flat.
Kappet staget til girshalteren som fulgte med quickshifteren, og så ble det plutselig leggetid på lørdagskvelden.
En observant leser på anarkist-forumet så at motstanden jeg hadde montert for å eliminere PAIR-ventilen tålte alt for lite effekt, og kom til å bli et problem. Ny 10 W 22 Ohm motstand.
Loddet på ledninger.
Festet på ramma med dobbeltsidig tape. Tror ikke varmen blir et problem, men det er 100 % synsing fra min side.
Renset luftfilteret og satte det inn med ny olje forrige helg, så det var klart til å monteres.
Luftfilterboksen på plass.
Racing tanklokk. Får mye for pengene på ebay
Tanken montert, den skal av igjen og lakkes.
Imellom her skiftet jeg olje, oljefilter og fylte kjølevæske. Tok ikke bilder, hadde olje på fingrene og det er vel slikt som folk har sett før. Oljen så ganske fin ut, men hadde ikke vært byttet siden 13 (sykkelen sto i 14 og 15). Bruker kjølevæske nå, bytter til vann før løp (kjølevæske er ikke lov, det er glatt og vanskelig å vaske bort fra banen).
Oppsettet for første eier av sykkelen. Jeg er noen kg tyngre, men ikke så veldig mange. Nært nok, håper jeg. Gikk over og stilte alt tilbake til disse innstillingene.
Sleit med å finne egnet plassering til hjernen for quickshifteren. Anbefalt plassering var bak instrumentpanelet, men der var det ikke så mye plass å velge i.
Jording for quickshifteren.
Nytt batteri på plass. Det ble litium-ion fra Biltema. Har vært diskutert en del rundt disse batteriene, vekten på 800 gram var avgjørende for meg. Og så er det Biltema, veldig lett å klage om det skulle oppstå problem.
Monterte på den beste hekken for å se hvordan det ble. Det kan funke dette, men trenger nok en skvett lakk.
Tenningen kom på, ingen ulyder. Virket lovende, men helt dødt når jeg trykte på startknappen. Jeg har jo tuklet med litt forskjellig på det elektriske, og den har ikke startet før (sist trillet jeg den i gang). Ganske mye å feilsøke med andre ord. Jeg begynte med å sjekke sikringene, de var ok alle sammen. Deretter prøvde jeg å kortslutte startreléet med et skrujern.
Det funket!
Av med tank og luftfilterboks, ut med hjemmekoblinga. Viste seg at "noen" ikke helt hadde skjønt hvordan man skulle koble et relé. Jeg hadde faktisk gjort det riktig første gang, deretter tenkt at det blei feil, "reparert" det og koblet sammen. NÅ er det ihvertfall riktig
Dette er en usannsynlig jalla løsning, men det får så være. Stripset nedre del av tenningslåsen og antennen for startsperren (med nøkkel teipet fast) til slangen for veivhusventilasjon. Kan ikke ha disse liggende å slenge løst, og er litt redd for vibrasjoner. Nå henger de i gummi, med god klaring på alle sider. Stripset ikke så stramt at slangen er klemt flat.
Kappet staget til girshalteren som fulgte med quickshifteren, og så ble det plutselig leggetid på lørdagskvelden.
Last edited by inunf on 07 Mar 2016 17:17, edited 1 time in total.
Re: Inunf - Skrur banesykkel s.96
Fra søndag:
Monterte lastcellen til quickshifteren. Litt tricky, siden man ikke kan vri på staget for å justere vinkelen på girpedalen. Dvs. man kan, men da surrer man opp ledningen til lastcellen. Lastcelle pluss nytt stag skal være like langt som det originale. Her hadde jeg ikke kuttet nok.
Kuttet av litt mer, nå ble det passe lengde. Cellen har "magic threads" som akseperer både høyre- og venstregjenger. Visste ikke at det gikk an, artig å lære noe nytt.
Ferdig montert, dette blir bra!
Monterte skiftelyset på toppen av turtelleren. Liker å få klar og tydelig beskjed om når jeg skal gire, har ikke sjanse til å følge med på turtelleren.
Skiftelyste kom med flere kilometer med ledning.
Kuttet ned til passe lengde og monterte ny kobling. Hadde heldigvis slike koblinger på lur, de selger dem på Biltema.
Satte opp quickshifteren, fikk ordnet alt av innstillinger. Satte skiftetrykket til 11 kg (anbefalt 10-12 kg) og skiftelyset til 15 500 rpm. Turtallssperra er 16 000. Kanskje det er litt høyt, men slik jeg har forstått det skal det lyse først, før det begynner å blinke på satt verdi.
Var ikke helt fornøyd med løsningen på bremseslangene. Foretrekker å ha en slange til hver kaliper, min erfaring er at det kan være litt vanskelig å få luftet skikkelig den slangen som går mellom kaliperene. Hadde en slange liggende, så jeg koblet om.
Vasket kaliperene med Zalo, varmevann og oppvaskkost.
Det ble rent og pent
Fikk prøvekjørt den nye bremselufteren jeg kjøpte på Biltema, den ble varmt anbefalt på anarkist-forumet. Vet ikke om jeg er helt overbevist, jeg holdt på å styra LENGE med luftinga, og det ble ikke skikkelig. Den funker kanskje bedre om man bare skal bytte bremsevæske?
Gikk lei av å lufte, stripset bremsehendelen til styre og håper jeg får presset ut litt luft på den måten.
Og ja, jeg ser ironien i at jeg byttet slanger for å gjøre det lettere å lufte...
Monterte lastcellen til quickshifteren. Litt tricky, siden man ikke kan vri på staget for å justere vinkelen på girpedalen. Dvs. man kan, men da surrer man opp ledningen til lastcellen. Lastcelle pluss nytt stag skal være like langt som det originale. Her hadde jeg ikke kuttet nok.
Kuttet av litt mer, nå ble det passe lengde. Cellen har "magic threads" som akseperer både høyre- og venstregjenger. Visste ikke at det gikk an, artig å lære noe nytt.
Ferdig montert, dette blir bra!
Monterte skiftelyset på toppen av turtelleren. Liker å få klar og tydelig beskjed om når jeg skal gire, har ikke sjanse til å følge med på turtelleren.
Skiftelyste kom med flere kilometer med ledning.
Kuttet ned til passe lengde og monterte ny kobling. Hadde heldigvis slike koblinger på lur, de selger dem på Biltema.
Satte opp quickshifteren, fikk ordnet alt av innstillinger. Satte skiftetrykket til 11 kg (anbefalt 10-12 kg) og skiftelyset til 15 500 rpm. Turtallssperra er 16 000. Kanskje det er litt høyt, men slik jeg har forstått det skal det lyse først, før det begynner å blinke på satt verdi.
Var ikke helt fornøyd med løsningen på bremseslangene. Foretrekker å ha en slange til hver kaliper, min erfaring er at det kan være litt vanskelig å få luftet skikkelig den slangen som går mellom kaliperene. Hadde en slange liggende, så jeg koblet om.
Vasket kaliperene med Zalo, varmevann og oppvaskkost.
Det ble rent og pent
Fikk prøvekjørt den nye bremselufteren jeg kjøpte på Biltema, den ble varmt anbefalt på anarkist-forumet. Vet ikke om jeg er helt overbevist, jeg holdt på å styra LENGE med luftinga, og det ble ikke skikkelig. Den funker kanskje bedre om man bare skal bytte bremsevæske?
Gikk lei av å lufte, stripset bremsehendelen til styre og håper jeg får presset ut litt luft på den måten.
Og ja, jeg ser ironien i at jeg byttet slanger for å gjøre det lettere å lufte...
-
- Moderator
- Posts: 831
- Joined: 03 Oct 2015 20:23
- MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Location: Fyllingsdalen, Bergen
- Contact:
Re: Inunf - Skrur banesykkel s.96
Begynner å nærme seg nå ser jeg!
Re: Inunf - Skrur banesykkel s.96
Du har lagt ned en bra stykke arbeid ser jeg... Dette er jaggu meg artig å følge med på. Ligger du foran skjema igjen noda eller er det fortsatt knapt med tid?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: Inunf - Skrur banesykkel s.96
Fortsatt over to måneder til første løp og bana i Malmedalen ligger under en halvmeter med snø. Sånn sett har jeg god tid, men på grunn av jobb/bosituasjon så har jeg veldig få dager å gjøre det på. Håper jeg får lakket i påska. Jeg MÅ få lakket i påska, ellers rekker jeg det ikke. Tre farger lakk tar tre dager
- supermons
- Administrator
- Posts: 6263
- Joined: 18 Nov 2005 17:32
- MC: Suzuki GSX750
- Location: Hovedstaden
Re: Inunf - Skrur banesykkel s.96
Imponerende arbeid, morro å følge med på som alltid
Skal surre litt med bremsene på GSXen, har også tenkt at to slanger er best, så greit å se at jeg ikke er helt på jordet
Skal surre litt med bremsene på GSXen, har også tenkt at to slanger er best, så greit å se at jeg ikke er helt på jordet
Re: Inunf - Skrur banesykkel s.96
Den lösningen du hade där är faktiskt inte regelmässig heller. Om det är så noga vet jag inte, men nu har du ju bytt till dubbla slangar hela vägen till pumpen antar jag, så då är det ju inget problem.inunf wrote:Var ikke helt fornøyd med løsningen på bremseslangene. Foretrekker å ha en slange til hver kaliper, min erfaring er at det kan være litt vanskelig å få luftet skikkelig den slangen som går mellom kaliperene. Hadde en slange liggende, så jeg koblet om.
Spesialreglement roadracing wrote: Bremseslangene til begge kalipere foran må splittes over nedre gaffelbro (styrestem). I spesielle tilfeller, kan en permanent, sikker festing, umiddelbart under den nedre gaffelbroen, godkjennes.
Re: Inunf - Skrur banesykkel s.96
Ja, jeg syntes å huske at jeg hadde lest noe om det i SR. Det var en av grunnene til at jeg byttet Burde nok ikke basere meg på hva jeg synes å huske, er på tide å lese igjennom reglene igjen.rerell wrote:Den lösningen du hade där är faktiskt inte regelmässig heller. Om det är så noga vet jag inte, men nu har du ju bytt till dubbla slangar hela vägen till pumpen antar jag, så då är det ju inget problem.inunf wrote:Var ikke helt fornøyd med løsningen på bremseslangene. Foretrekker å ha en slange til hver kaliper, min erfaring er at det kan være litt vanskelig å få luftet skikkelig den slangen som går mellom kaliperene. Hadde en slange liggende, så jeg koblet om.
Spesialreglement roadracing wrote: Bremseslangene til begge kalipere foran må splittes over nedre gaffelbro (styrestem). I spesielle tilfeller, kan en permanent, sikker festing, umiddelbart under den nedre gaffelbroen, godkjennes.
Vet du forresten hvordan det er med størrelse på det røde feltet for startnummeret? Vet det står noen mål i SR, men ser MANGE som har mindre felt. Blir det ikke slått så hardt ned på, kanskje?
Re: Inunf - Skrur banesykkel s.96
Ja det finns väldigt detaljerade regler på detta (SR 60.2.3.19 NUMMERSKILT), men det är varierande praxis bland förarna. Det har varit ganska slapp uppföljning på detta tidigare. Jag menar att det har varit snack om att strama upp det en aning, utan att jag vet exakt hur mycket regelrytteri det blir snack om. Kanske det var till förra säsongen faktiskt, det minns jag inte helt.inunf wrote:Vet du forresten hvordan det er med størrelse på det røde feltet for startnummeret? Vet det står noen mål i SR, men ser MANGE som har mindre felt. Blir det ikke slått så hardt ned på, kanskje?
Se till att nummerskylten är tydlig och med riktiga färger så är du långt på väg. Jag tvivlar på att de kommer stå med linjal och mäta på teknisk kontroll, men att t.ex. försöka sig på en liten tunn röd kant ("stroke") runt vita siffror och tro att detta kvalificerar som "röd bakgrund" är nog att hoppas på för mycket.
HÄR har du gällande regler.