Demonterte luftfilterboksen og koblet på quickshifteren igjen, siden det ikke hjalp å koble den av.

Sjekket veivsensoren (Crankshaft Position Sensor) først. Den var koblet riktig, ikke kontakt mellom ledningene og jord, og motstanden var 161 Ω. Iflg. manualen skal motstanden være 142 – 194 Ω, så den er spot on.

Sjekket alle koblingene til lufttrykksensoren og inntakslufttrykksensoren (Atmospheric Pressure Sensor og Intake Air Pressure Sensor). Ingen ledningsbrudd eller falsk jord. Selve sensorene er vanskelig å måle om de virker, men siden de ikke vises noen feilkoder tviler jeg på at det er de som er problemet. Neste skritt her er å teste sykkelen med disse frakoblet, da substituerer ECU med en standardverdi.

Kokte opp vann med inntakslufttemperatursensoren (Intake Air Pressure Sensor) og målte motstanden underveis. Verdiene her stemte greit med det som står i manualen. Motstanden skal bli mindre med høyere temperatur, og jeg fikk konsekvent litt høyere motstand enn det som sto i manualen. Termometeret viste 102-103°C når vannet kokte, så antar at det rett og slett var termometeret som var litt feil. Uansett er det en alt for liten feil til å utgjøre så stort effekttap.

Testet TPS (Throttle Position Sensor), den er ok hvis streken foran feilkoden er i midten slik som på bildet. Hvis den er høy eller lav må TPS justeres. Jeg sjekket med full gass, fortsatt indikerte den at TPS er riktig synkronisert.

Sjekket STPS (Secondary Throttle Position Sensor). Klipte til to biter med ståltråd som jeg klemte inn i kontakten for å måle spenningen. Med tenningen på og lukkede sekundærspjeld skal spenningen være 0,57-0,67 V. Jeg målte 0,64 V. Altså er STPS også riktig synkronisert.

Siste forsøk var ny test av bensintrykket. Det viser stabilt ca. 3,2 bar, også når motoren mister effekt.
Nå begynner jeg å gå tom for idéer