Inunf

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
inunf
MC: Ymse

Re: Inunf - Trenger teknisk hjelp!

Post by inunf »

Gjorde et nytt forsøk på feilsøking i går.

Image

Demonterte luftfilterboksen og koblet på quickshifteren igjen, siden det ikke hjalp å koble den av.

Image

Sjekket veivsensoren (Crankshaft Position Sensor) først. Den var koblet riktig, ikke kontakt mellom ledningene og jord, og motstanden var 161 Ω. Iflg. manualen skal motstanden være 142 – 194 Ω, så den er spot on.

Image

Sjekket alle koblingene til lufttrykksensoren og inntakslufttrykksensoren (Atmospheric Pressure Sensor og Intake Air Pressure Sensor). Ingen ledningsbrudd eller falsk jord. Selve sensorene er vanskelig å måle om de virker, men siden de ikke vises noen feilkoder tviler jeg på at det er de som er problemet. Neste skritt her er å teste sykkelen med disse frakoblet, da substituerer ECU med en standardverdi.

Image
Kokte opp vann med inntakslufttemperatursensoren (Intake Air Pressure Sensor) og målte motstanden underveis. Verdiene her stemte greit med det som står i manualen. Motstanden skal bli mindre med høyere temperatur, og jeg fikk konsekvent litt høyere motstand enn det som sto i manualen. Termometeret viste 102-103°C når vannet kokte, så antar at det rett og slett var termometeret som var litt feil. Uansett er det en alt for liten feil til å utgjøre så stort effekttap.

Image

Testet TPS (Throttle Position Sensor), den er ok hvis streken foran feilkoden er i midten slik som på bildet. Hvis den er høy eller lav må TPS justeres. Jeg sjekket med full gass, fortsatt indikerte den at TPS er riktig synkronisert.

Image

Sjekket STPS (Secondary Throttle Position Sensor). Klipte til to biter med ståltråd som jeg klemte inn i kontakten for å måle spenningen. Med tenningen på og lukkede sekundærspjeld skal spenningen være 0,57-0,67 V. Jeg målte 0,64 V. Altså er STPS også riktig synkronisert.

Image

Siste forsøk var ny test av bensintrykket. Det viser stabilt ca. 3,2 bar, også når motoren mister effekt.

Nå begynner jeg å gå tom for idéer :-k
freddy123
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Post by freddy123 »

Etter så mye testing rundt bensin så tenker jeg at det problemet må være knyttet til no el som cdi eller lignende .

Du har ingen med lik sykkel som du kan byttelåne cdi med foreksempel for og teste om det kan være den ?

Sent from my iPhone using Tapatalk
inunf

Post by inunf »

Nei, kjenner ingen med lik sykkel :(
Lasse Liten
Moderator
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind

Post by Lasse Liten »

http://www.dansmc.com/cdiignition.htm
Denne siden forklarer litt kanskje
Jeg hadde begynt med å måle spenningsforskjell mellom batteri og forsyning til CDI boks, dernest sjekket at CDIens jording er ok.
Kontaktene kan fortelle en hel del, de blir gul og sprø hvis det har vært dårlig kontakt og varmeutvikling.
CDI skal vel ha helt stabil forsyningsspenning, hvis den ikke har det kan det være kabler eller spenningsregulator.
Vet ikke hvordan din ser ut, men noen kan åpnes uten å brekkes opp, og da kan en se på printkortet om det er eir eller med et forstørrelsesglass se om det er brudd i noen av kretsene. På lastebiler med hjernefeil kan en ofte finne kretser eller pinner på printkort som er brukket og ikke har skikkelig kontakt, da er det bare et lite loddepunkt som skal til så er alt i skjønneste orden..
Utover dette er det vanskelig å feilsøke CDI uten å ha en ny å prøve med. Håper du finner feilen!
Lasse Liten
Moderator
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind

Post by Lasse Liten »

Husker ikke hvilken modell du har, men her er en som selger massevis av CDI
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=70064436
inunf

Post by inunf »

Takk for info og link. Dessverre er det ingen av de som passer, min er 2006.

Siden det er startsperre i ECUen er det ingen enkel sak å bytte den. Kan bytte til amerikansk ECU uten starsperre, men da må ledningene i kontaktene til ECU flyttes fordi den amerikanske ECUen har andre tilkoblingspunkt enn den europeiske.

For å teste den ECUen jeg har tenkte jeg å finne noen med lik sykkel (som er villige til å hjelpe meg), sende ECUen til dem og la de prøve sykkelen med min ECU. Det blir jo vanskelig med startsperren, men kanskje det går om man har min nøkkel i nærheten av antennen i tenningslåsen? Vet ikke hvordan ECUen vil tolke det når det er to nøkler med forskjellig kode i nærheten av antennen samtidig :-k Uansett er dette rene spekulasjoner, siden jeg først må finne noen med lik sykkel som er villig til å prøve.

Tror dette prosjektet blir satt litt på vent fremover :?
Tommas
MC: Luftsykkel

Post by Tommas »

Tok ti min på nett, mange som har ditt problem ser det ut som. Dagens fangst, men du har nok sjekket det meste ;-)
Shorted clutch switch makes ECU switch to another map with lower redline.
internal pressure sensor = internal air pressure sensor (IAP), it measures the vakuum in the throttle bodies, it's mounted at the back of the airbox. there's a hose which goes from the nipple on this sensor to each throttle body, it was pinched in my case. maybe you could try to check if it's gonna rev up fully with secondary butterflies temporary removed.
But today while it was idling we disconnected the cam sensor electrical wiring connector at the sensor and it instantly ran better, and revved quickly and cleanly to it normal rpm upper limit!!!! A blip of the throttle in neutral and it goes to 12,000 +!!!

Reconnecting the cam sensor connection and it runs like crap again.
inunf

Post by inunf »

Tommas wrote:Tok ti min på nett, mange som har ditt problem ser det ut som. Dagens fangst, men du har nok sjekket det meste ;-)
Shorted clutch switch makes ECU switch to another map with lower redline.
Ja, denne hadde jeg problemer med, men fant ut av det. Da sperret den på 8000 rpm. Nå dør den ut på 11-12000 rpm.
internal pressure sensor = internal air pressure sensor (IAP), it measures the vakuum in the throttle bodies, it's mounted at the back of the airbox. there's a hose which goes from the nipple on this sensor to each throttle body, it was pinched in my case. maybe you could try to check if it's gonna rev up fully with secondary butterflies temporary removed.
Skal prøve å koble av IAP-sensoren, da bruker den 101 kPa som defaultverdi. Går den bedre da så er det sensoren.
But today while it was idling we disconnected the cam sensor electrical wiring connector at the sensor and it instantly ran better, and revved quickly and cleanly to it normal rpm upper limit!!!! A blip of the throttle in neutral and it goes to 12,000 +!!!

Reconnecting the cam sensor connection and it runs like crap again.
Usikker på denne, min går ganske bra på bunn og lar seg ruse til sperren i fri uten problemer.

Takk for tipsene!
inunf

Post by inunf »

Fuck it. Jeg kjøpte en Honda. Får den levert på Våler neste helg. Er visst en seriøs sykkel, 2010 modell som har gått i superstock NM. Bilder kommer neste helg.

JK95
MC: Uvisst pr dd

Post by JK95 »

inunf wrote:Fuck it. Jeg kjøpte en Honda. Får den levert på Våler neste helg. Er visst en seriøs sykkel, 2010 modell som har gått i superstock NM. Bilder kommer neste helg.

Whaaaaaat??? :shock: :shock: :shock:
Tommas
MC: Luftsykkel

Post by Tommas »

Sikkert bedre for blodtrykket ;-)
inunf

Post by inunf »

Ja, jeg har rett og slett ikke tid til mer feilsøking nå. Skal til bunns i problemet, men det får bli senere.
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Hahaha jeg liker besluttsomheten [emoji106]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
inunf

Post by inunf »

Image

Dette blir alle tiders treningshelg på Våler. Jippi.

Spiritofwinter
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt

Post by Spiritofwinter »

Ser vått å kaldt ut.

Var det nå du skulle hente ny MC?

Regner med du poster rikelig med bilder av både MC og trening etter hvert så vi får se hvordan det går :)
Post Reply