Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kjekk sak for tung GS)

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (skal ut å kjøre gammal VFR !)

Post by biker7 »

I dag skal jeg jaggu ut å kjøre en -86 VFR 750 ! Kan bli spennende :roll: En bekjent har mer eller mindre kjøpt en slik usett, og lurte på om jeg ville bli med å hente den. Han har ikke hatt tungsykkel, og har heller dårlig med klær etc enda. Han lurte derfor på om jeg ville bli med å titte på den og kjøre den hjem, da jeg har utstyr og litt mc-erfaring. Kan jo nesten ikke takke nei til det, så da blir det trolig retur fra Gjøvik på en VFR om noen timer. Han kjøper sykkelen hvis den er i henhold til det selger har fortalt om den. Kan bli en interessant erfaring :shock: :D
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Vært ute og kjørt gammal VFR !)

Post by biker7 »

Jadda, da har jeg hatt min jomfrutur på gammel Honda VFR 750 :D Et ganske trivlig bekjentskap må jeg vel faktisk si. :thumleft Dette var en -86mod med 86000km på telleren, og faktiskt veteran fra i går. Jeg foretok først en kjapp prøvekjøring, da min bekjente som skulle ha seg sykkel ikke ville, fordi han ikke hadde sitti på en tungsykkel på mange år. Sykkelen var ikke strøken og hadde jo noen småfeil, men er jo begrenset hva man kan få for 20000,- . Ganske gamle dekk med trapping (spesielt bak), litt dårlig kjede/drev, ene framgaffelen svettet litt etc. Men alt i alt et greit kjøp for 20K slik jeg så det, og en grei bruks-sykkel. Min bekjent stolte på mine inntrykk etter prøvekjøringen, og bestemte seg for handel. Og da ble min oppgave å kjøre denne doningen fra Gjøvik-traktene til Kirkenær. :roll: Dette gikk overraskende bra, da jeg fort fant meg tilrette i salen på denne sykkelen. Kjørestillingen passet meg veldig bra, og motor og lyd var også en ganske positivt opplevelse. Så kan egentlig skjønne litt hvorfor denne (og arvtakerne) har fått så mye positiv omtale. Så etter 18mil i salen på denne i dag, så er det ikke utelukket at det kan bli en slik en gang i framtiden, hvis lysten på en trivelig kjørbar veteran-sykkel for asfalt skulle dukke opp. :D :thumleft

Bilde tatt rett før avreise fra selger.
Image
User avatar
Palma
Posts: 4746
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Vært ute og kjørt gammal VFR !)

Post by Palma »

Så den på Kirkenær i dag, fin den :thumleft
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Vært ute og kjørt gammal VFR !)

Post by DrGreve »

Det er mange som undervurderer disse gamle V-4motorene fra Honda men det er gode motorer, spesielt de med tannhjulsdrevne kammer :thumleft
Bare rop ut hvis dere trenger manual og delelister til denne.
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Vært ute og kjørt gammal VFR !)

Post by biker7 »

Palma wrote:Så den på Kirkenær i dag, fin den :thumleft
Regner med han måtte ut å lufte den i dag ja, etter å aldri hatt egen tungsykkel. 8) Den hadde jo noen små arr her og der, men en grei bruks-sykkel akkurat slik eier var ute etter for noen kjøreturer i ny og ne. Og billig å eie som veteran. :thumleft
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Vært ute og kjørt gammal VFR !)

Post by biker7 »

DrGreve wrote:Det er mange som undervurderer disse gamle V-4motorene fra Honda men det er gode motorer, spesielt de med tannhjulsdrevne kammer :thumleft
Bare rop ut hvis dere trenger manual og delelister til denne.
Ja motoren var et trivelig bekjenskap. Ingen eksplosjon når man vrei gassrullen, men et veldig jevnt,fint drag hele veien. Og fin lyd. :D
Takk for det, Jompa. Han fikk forøvrig med ei tjukk bok, trur muligens det var "Haynes" 8)
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Vært ute og kjørt gammal VFR !)

Post by biker7 »

Da har jeg mer eller mindre bestemt meg for å ta en liten pinsetur fra i morgen til mandag :thumleft Vært ute i garasjen og montert toppboks-løsningen min og bestilt ei hytte på Gol i morra. Så får vi se hvordan ruta blir underveis 8)

Image
User avatar
moonlit
Posts: 331
Joined: 02 Jul 2006 21:50
Location: Rett bak deg

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Vært ute og kjørt gammal VFR !)

Post by moonlit »

Ha en flott pinsetur!

Den lille bagen over bakskiltet, har du noe link til der du kjøpte den? Har nå ca 170 mil på MT-09-en min og det er litt irriterende å måtte ha tailbag eller tankbag bare for å ha et sted å putte småting.

Så at du justerte preload bak, kanskje du er litt slankere enn meg på 95kg, for jeg syns den er flott som standard. Derimot har jeg merket at sykkelen "bouncer" en del over store dumper i høy fart, så jeg skrudde recound 1/2 omdrening mot Hard bak og det gjorde susen! Er litt hardere over smådumper nå, men føles mye tryggere når den ikke spretter opp og ned 2-3 ganger etter f.eks fartsdumper.

Fra 0km la jeg merke til at girkassa hviner ganske mye i 6.gir. Det har stort sett gitt seg, men det kommer fortsatt litt under 4-5000 som sikkert forsvinner etterhvert.
Motoren, derimot, er fantastisk. Når jeg har den i A-mode så får jeg ufrivillige wheelies rett som det er i 1. og 2.gir, det var det ikke snakk om på Z750-en! Den har både plenty punch midt i registeret uten å miste den ekstra morofaktoren over 7-8000, og er bare veldig morsom å kjøre! Har ikke fjerna db-killeren i standard-akra-potta, men det er plenty med popping og nok bass for meg (og naboene) iallfall ;)

Trodde også førstegangsservice skulle komme på ca 2000, men AMD skulle ha 2500 spenn og da hadde de i tillegg klint inn clutchhendelen med olje. Kanskje de tenkte at jeg skulle føle at jeg satt på et olja lyn ellerno... :-k
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Pinse-tur)

Post by biker7 »

moonlit:

Ble en fin tur,ja :) Blir nok en egen post om den.

Skiltholder-veska er fra Touratech. Fant denne på deres nettsider før kontrakta på Tracern var skrevet. Men fikk mc-forhandler til å bestille denne fra Touratech, og den inngikk i pakkeprisen på sykkelen. Usikker på om denne veska passer på sykkelen din men.. Tror den i utgangspunktet er spesial-laget til Tracer. Men du kan jo sjekke det ut.

Slakket opp bak-fjæra et hakk. Veier ca 85kg uten kjøreutstyr. Funker greit nå, men mulig jeg skal prøve å stramme rebound ørlite grann. Tenkte litt over det på dagens kjøretur, og den "bouncer" nok litt etter store dumper.

Mororen er knall, ja ! :twisted: Blir mere og mere glad i den. Overraskende sprek :D Kjører nå med "kina-killer" i Akran, og har dermed en mellomting i lyd. 8)

Førstegangs-servicen min kom egentlig på så vidt over 2000,- Men pga. hendelsen med at jeg mistet skiltet mitt rett før servicen (se tidligere poster), så forlangte jeg en kompensasjon for dette. Ble tilslutt enige om at jeg betalte for olje/filter, mens de sto for jobben. :D
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Pinse-tur)

Post by biker7 »

Har da jammen blitt noen mil i pinsen :D Først 18mil på gammel VFR på fredag. Deretter Tracer-tur til Gol på søndag, som med litt omveier endte på 36mil. På returen fra Gol på mandag ble det enda flere omveier, og endte da på 52mil. Og jammen ble det ikke en 26mils 17.mai-tur rundt sjøen Fryken i vårt naboland også.
På søndag var ruta i grove trekk denne: Kirkenær-Roa-Hønefoss-e16 til Aurdal-over Golsfjellet til Gol.
På mandag slik: Gol-Geilo-Tunhovd-Nesbyen-Vikersund-Sylling-Hønefoss-Lygna-Minnesund-Sand-Kirkenær.

Hva Tracern angår, så er jeg fortsatt fornøyd. Men at førersetet kunne vært bedre kan jeg nok nå konstantere :-k Byner å kjenne det etter 25-30mil. Får se hva jeg evt finner på etter hvert. Nå har jeg i perioder dyttet et sitteunderlag nedi buksa, og dette hjelper en del. :lol: Har også funnet ut at den ikke er noen grus-sykkel :roll: (dette visste jeg jo egentlig da). Prøvde den på et par mil grusvei på slutten av turen. For dårlig demping til dette formålet, og sport-touring-dekk er heller ikke noe særlig på løs grus.. Så dette er og blir en asfaltsykkel. Skal se om jeg får lagt ut noen flere bilder fra Gol-turen etterhvert, men slenger ut et tatt langs Gml. Hadelandsvei. :D

Image
User avatar
Palma
Posts: 4746
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Pinse-tur)

Post by Palma »

Men du har jo en lettraktor til grus-leking [emoji3]

Sendt herifra!
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Pinse-tur)

Post by biker7 »

Har lett-traktor tell slikt je veitdu ;-) Får vel riste liv i den en dag og. Ikke brukt siden 1.mai faktisk :)
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Pinse-tur)

Post by biker7 »

Slenger ut noen bilder fra turen i Pinsen :D

Hadde følge et stykke av veien på søndag. Vi tok en god kina-middag på Roa, før vi reiste hver vår vei. Han tilbake til solør, og jeg mot Gol.
Image


Tok en liten stopp ved Valdresporten Kro & Motell. Traff på denne kubikk-gjengen som kom nordfra, men rakk ikke snakke med dem. De hoppet av syklene og gikk rett inn på Kroa. Var nok sikkert skrubbsultne så det ut som :lol: 4 stk zzr1400 og 1 stk GTR1400 :thumleft
Image


Var noe voldsomt med "pumper" til Tesla ved Valdresporten ! :shock: Men dårlig med trafikk.. :D
Image


Måtte ta en stopp på Golsfjellet for å varme fingrene litt.. 6-7grader og litt vind. Litt for dårlige handsker og ikke varmehåndtak. Angrer egentlig litt på at jeg ikke bestilte sykkelen med varmehåndtak montert. :-k
Image


Framme på Gol Campingsenter. ;-)
Image


Klarte å vente med Hansa-boksen, og tok Tracern til sentrum for å fylle bensintanken og en matbit. Der traff jeg noen lokale helter. Og ingen dårlig sykkel han ene hadde: 2015modell H2 faktisk ! =D> Denne er forøvrig til salgs, prisantydning 330 laken. Fikk prøvesitte tilogmed, men får nok nøye meg med Tracern 8) De to andre kjørte 2015modell GSX-S1000 og en eldre custom av noe slag.
Image


Biker-frokost rett før avreise Gol på mandag :D
Image


Ved Pålsbufjorden mellom Geilo og Tunhovd. Etter dette forsatte ferden mot Nesbyen.
Image


Kjørte til Vikersund og vei284 rundt fjorden, og litt før Sylling fant jeg en flott badeplass i ei vik. Der satt denne KTM-karen og koste seg. :) Ble en prat med han, før jeg fortsatte hjemover.
Image


KTM-karen kjørte 1190 Adventure R :thumleft
Image



Dette ble en fin 2dagers pinse-tur på totalt 88mil. :D :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Pinse-tur)

Post by tshansen »

Strålende referat og bilder Biker7 :thumleft Ser ut som du har hatt en flott tur. 330.000,- tørk for en slik sykkel hadde jeg nok aldri klart å avse :redface
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Pinse-tur)

Post by biker7 »

Takker, Lordshaft :) Åååå..? :roll: Trudde det var denne Kawan du hadde slått kloa i nå jeg, ettersom du skal selge KTM,n ;-) :lol:
Her er annonsen til den: http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=74680708
Post Reply