I dag fikk jeg igjen SA'en med nye dekk på. TKC 70 for de som ikke har fått det med seg. Da bar det rett til Standaleidet for å teste de på grus:
Dæven det var forskjell fra Dunlop TrailSmart som jeg hadde før. Litt etter litt gikk selvtilliten opp, og selv om det er laaaaaangt mellom meg og P. A. Ullevålseter, så begynte jeg nesten å føle meg som en av grusgutta. Men, så ble jeg for tøff i trynet, og det holdt nesten på å gå gale, men bare nesten. [emoji12]
Fikk også montert radiatorguard'en når sykkelen var inne. [emoji106]
He he. Ja, gjorde nok det. Men det har jeg gjort med de andre dekkene også. Blir kanskje bedre hvis jeg slipper ut litt, men er liksom ikke vist å styre med det for noen km med grus. Tar jo nesten lengre tid å slippe ut luft og fylle opp igjen enn å kjøre strekningen. [emoji12]
Det kommer en skikkelig rapport etter Vålerbanen. [emoji106]
Ah. Da skal jeg klare meg. Jeg kjørte i dag på 2,7 bar både foran og bak. Ihvertfall med varme dekk. Sikkert litt mindre på kalde, så det kan godt være bakdekket var med det trykket ojda ville ha.
Kanskje jeg skal prøve med 2 bar foran, og 2,3 bak? Synes det høres fornuftig ut selv ihvertfall.
Edit: Og det er 16,9 km med grus den veien jeg kjørte i dag i følge Google-maps.
ojda wrote:Ingen vits å slippe ut luft for 4 km grusvei,
men du bør gjøre det engang så du vet hvor mye det er å hente
Prøv deg på 2/2,5kg en gang bare for artigskyld, å gi meg rapport etterpå
Må ikke komme her med kg til meg.
Hvor mange BAR snakker vi om da?
Er ikke kg og bar omtrent dønn likt? Så er bar til psi ca x 14, eller noe i den duren
Kg har absolutt ingenting med trykk å gjøre, kg er enheten for masse. Trykk i dekk angis i bar, og er den mest praktiske enheten som følger SI-systemet. Grunnenheten for trykk er egentlig N/m2. Glem også psi (pund per kvadrattomme), det er kun bar som gjelder.
Last edited by ole m. on 06 Jun 2016 22:57, edited 1 time in total.
Ikke alle dekk er egnet til å kjøre med lavt lufttrykk, noen dekk føles ustabile og vinglete. På KTM 990 Adventure med knastedekk kjører jeg med 1,5 bar foran og 1,8 bar bak på grusveier. Det fungerer også greit på asfalten.
Jeg gjettet på at han mente trykk, siden det var snakk om dekk. Ikke vektene av hjulene
At det også var snakk om kilogramtrykkperkvadratcentimeter eller noe var lett å synse seg til. Ikke mest i bruk kanskje, men det finnes formler for omregning etter kun en liten chat med Google.
A kilogram-force per square centimetre (kgf/cm2), often just kilogram per square centimetre (kg/cm2), or kilopond per square centimetre is a unit of pressure using metric units.
Snikkeren wrote:I dag fikk jeg igjen SA'en med nye dekk på. TKC 70 for de som ikke har fått det med seg. Da bar det rett til Standaleidet for å teste de på grus:
Dæven det var forskjell fra Dunlop TrailSmart som jeg hadde før. Litt etter litt gikk selvtilliten opp, og selv om det er laaaaaangt mellom meg og P. A. Ullevålseter, så begynte jeg nesten å føle meg som en av grusgutta. Men, så ble jeg for tøff i trynet, og det holdt nesten på å gå gale, men bare nesten. [emoji12]
Det er litt for tidlig å uttale meg om det, da jeg kun har kjørt noen få mil på asfalt. Det jeg kan si er at det virker som det er en nøytral profil på de. Ikke veldig kvikkstyrte, men heller ikke tungstyrt. Ligger fint og stabilt gjennom svingen. Har natuligvis ikke fått presset de noe, da jeg har erfart at nye dekk kan være litt glatte. Og etter gruskjøringen var det bare 60 og 50 soner resten av veien hjem.