Palmas sus - mænkeiv i skogen

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Palma
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.

Palmas sus - uuuuuut mot haaaavet del 2

Post by Palma »

Dag to startet jo med regn og Vestkapp....
Image
Jeg koste meg i Klimdressen. Den holdt mål. Ja, hakestroppen på hjelmen med sin polstring trakk vann og overførte det til buffen… Utpå dagen gapte jeg litt mye og kjente at vannet ble skviset ut av polstringa under haka og rant nedover magen og dit det ikke skal være vått…Er nok enig i at halstetningen til Badand kunne vært bedre, men allikevel, i slik vær på MC sto dressen sin prøve.

Kjell kjørte av og til foran, og med en Halvarssondress fra 70-tallet, en airbagvest samt et grønt oljeuhyre fra OB-WIIK med ditto pakksekker knyttet fast på sykkelen så fikk jeg av og til et snev av POKEMON-GO følelse…

Image

Mye deilige veier tross dårlig vær. Litt opphold var det innimellom. Og dramatikk skulle også nesten bli…
Jeg tror det var rett etter Førde i svingene opp derfra, det sto et skilt med spesiellt glatt vei, men da var det faktisk opphold og forholdsvis bra…Jeg kjørte jo litt penere enn jeg vanligvis gjør, det blir jo himla kjedelig å vent på han Kjell så lenge… Men uansett i en av svingene forsvant fremhjulet i noen sekunder… Her var rådyra gode og det gjaldt å tenke fort, skal jeg gi jernet, eller gi meg over, rakk vel egentlig å tenke bare en ting….Ojda…. Ja det kunne fort blitt en nær-Ojda opplevelse. Slippen gikk over igjen like fort som den hadde kommet og vi ruslet videre. Prata med Kjell senere ( da han tok meg igjen) han hadde hatt samme opplevelsen… Gikk bra med han og.
Kom forresten på en episode fra Panoramavegen, vi skulle snu i et kryss etter å ha kjørt litt feil, jeg trillet Betty bakover inn på en grusavkjørsel og skulle sette ned venstre benet…. det var for kort. Her var det bare å hut sæ te helvette vekk fra en stk fallende koloss. Jada Betty la seg pent ned på HEED bøyle og veska bak. Ikke noe 45grader her, neida helt over, padde flatt. Hu var tung å får opp, men jeg har jo bygd kropp i så lang tid (ring på ring) så jeg fikk reist kjerringa igjen og kom videre.

Lorden hadde varslet at dørene sto åpen for meg om jeg la turen om Bergen. Dette var jo noe som jeg bare måtte oppleve. Kjell dro til bror sin og jeg ble ønsket velkommen av familien Lorden.
Det ble et av de mange store høydepunkt på turen. Vi pratet og fikk ordnet med væskebalansen, jeg var tross været noe uttørket, noe Lorden kunne hjelpe til med. Nei, vi snakker ikke om WetWipes her….
Her kom det øl og whisky på bordet etter hvert og praten gikk livlig. Lorden plukket frem både Caol Ila og noe annet brunt brennvin som jeg ikke husker hva het, tror det var noe taske-lesker eller no… Godt var det, om det lesket taska er je itte helt sikker på
Sneipen som Lorden omtaler sønnen som var litt skeptisk da jeg kom, men tødde opp og var en herlig liten guttunge. At han kan være med sin far på jobb som reservesirene er helt klart. Lille Lord Mhz hadde en frekvens som gjorde at høreapparatene mine nesten gikk varm. Neida, han var ingen skrikerunge, men viste nok hva han ville, mulig han allerede nå har funnet en måte å komme til orde på der i huset..
Vi hadde en veldig god og lang prat i sofan, og det som blir snakket om i soffan hos'n Lorden, det blir i soffan hos Lorden. Men du hvor vi lo. Og samtalen ble både dyp, grundig og reflektert. Utrolig hva en brannmann fra sunnmøre og en agroteknisk økonom fra Hedmark kan prate om.
Inntaket av ildvann fra Skottland ble begrenset da jeg skulle ut å kjøre og Lorden skulle ut å slukke dagen etter, det var å komme seg i seng.
Morgenene opprant og Lorden var allerede i full sving på kjøkkenet med å bake rundstykker da jeg kom ned litt over kl 07.00. Gutten sin som er trygg på sin maskulinitet det tenker jeg..
Lady (kona/dama/samboer/partner osv til Lorden) skulle på jobb, Lord skulle på jobb, Lille Lord Mhz i barnehage og jeg skulle på mer tur.. Ble nesten stress av dette. Jeg fikk pakka meg ut og Lorden steg over sin GSA nede i kjellern, ja stemmer han satte seg ikke opp på den… Vi takket for koselig lag, jeg kunne bare trykke på den knappen der borte da jeg dro så gikk porten opp osv… No prob. Lorden rykket ut og jeg pakket ferdig på Betty, det var en nydelig dag, varmt var det og. Så hjelmen på plass, så var det bare å putte inn nøkkelen og sette på hanskene..
Ehhh nøkkelen… Den pleier jeg å ha i lommen…. Å steike, hvor i helvette er nøkkelen. Kjente BT stige og svetten piplet. Kjell venter på Ikea Åsane kl 08.00… Går gjennom lommene, nei…. Bagasjen….nei. Ok opp til Lady for å sjekke rommet og der klærne var osv… nå begynte virkelig pulsen og svettepumpa å gå for alvor…. Der var det selvsagt ingen nøkkel… Da må jeg ned å se i garasjen en gang til, der hvor sykkelen står…. Du Lady, nøkkel til garasjen… Nei, den har Thomas…. TOPP… Der var jeg utelåst fra en sykkel uten nøkkel og telefonen var og i tankveska så Kjell fikk jeg ikke tak i… Gosh.. Lady som er roen selv i den familien beroliget meg med at det er sikkert noen som skal på jobb snart, så det ordner seg nok med å komme inn…
Joda, de neste tre minuttene skulle ingen på jobb og jeg var nær ved å bli en bløt flekk inne i en KLIM-dress på asfalten på Åsane…
Jeg måtte inn i den forbannede garasjen, og det litt kvikt.. Dette burde være en sak for brann- og redningsetaten… Men hadde vært litt flaut det og…. Men Lord og Lady har da naboer… Hvem skal jeg plage, elle melle deg fortelle….. Jeg begynner i enden.. ringer på.. venter… dame kommer glipper med øynene og ser rimelig trøtt ut… hva faan klokka er jo over 8. Dama var forresten steike pen, synd hu ikke skjønte at det hastet, men tok seg tid til å kle seg.. Jeg fikk låne nøkkel til garasjen,,OG bilnøkkel hahahaha
Da kom jeg meg inn. Fortsatt ingen nøkkel noe sted. Nå skal sykkern ut av den jævla garasjen. Trillende på vei ut møter jeg damen jeg vekket og Lady som nå har funnet en knapp til å få opp døra med… Og damen jeg vekte hadde nok skjønt at jeg hadde fått litt for mye nøkler og hadde tilgang til bil, leilighet osv osv… Jeg var jævlig flau og bukket og skrapet og unskyldte meg som best jeg kunne..
Så var jeg og sykkel i det fri, fikk sendt SMS til Kjell om at jeg ikke fant nøkkel. Så så Pål, roooolig nå.. pust inn og ut….tenk, tenk… lommer LOMMER MED GLIDLÅSER…. KLIM har jo et utall av glidelåser…. Jeg øynet et håp… ved siden av lommen er glidelås til lufting, jeg kjente nedover der…. Oi det var en dyp lomme, faktisk helt ned til ankelen… Jeg fikk av meg støvler og bukse på parkeringa der utenfor garasjen, svetten sila og jeg rota langt nedover buksebenet til den helvettes buksa. Og der, helt stille og rolig lå da min nøkkel, den hadde jeg altså putta i luftinga istede for lommen dagen før… Gosh….Hvor dum går det egentlig an å bli…. Men jeg hadde funnet nøkkel, minket 3 kg i form av væsketap, vekket en lekkerbisken, driti meg ut, blitt flau, forbannet, på gråten…. Jeg fikk sagt i fra til Lady at jeg hadde funnet nøkkelen og takket igjen for overbærenhet med min klumsethet…

Jeg regner med at alle forstår at det ikke er noe bilder fra denne seansen, og hadde noen dukket opp med et kamera hadde de stått igjen med et byggesett etterpå... :twisted:

Nå skulle resten gå på skinner vel…
Så var det Ikea Åsane, Lorden hadde pekt på butikken fra verandaen i residensen, den store blå der borte, du kan ikke kjøre feil… Å, du kjenner ikke Palma så godt Lorden.
Nå etter den runden med klimluftelomme osv tenkte jeg at det var like lurt å la Tomtom løse den enkle oppgaven med IKEA. Der lå jo IKEA inne allerede, pyttsann. Kjørte i vei… hmm det var da ikke så langt… Åsane senter,ahhh her var IKEA før. Nøkkel-svetten hadde ikke tørket og fikk nå påfyll av IKEA-svette.. Kjørte tilbake et stykke, fant ut hvor Ride Bergen var og. Ok Google må da vite fuckings hvor IKEA er. Joda der var adressen. La in den på Tomtom og kjørte til….. ja gjett hvor. ÅSANE SENTER !!!!!!! Da var det nok, mine frynsete nerver var som et garnnøste som en kattunge har lekt med en dag, og ryggmargen hadde behov for å lette på trykket…. Jeg ringte Kjell og sa så myndig og overbevisende jeg kunne og med et snev av desperasjon i stemme at nå er jeg her på en shellstasjon vis-a-vis Åsane senter. Du kommer hit, jeg går på dass og driter!!!!!! Kjell kom.

Så skulle vi ut av Bergen, og som sikkert flere har erfart så vil ikke Bergen gi slipp på deg så lett, velger du litt feil i de utalige spagettihaugene av noen veier så blir du slynget inn i en ny runde med filvalg og bompenger. Vi klarte det faktisk på 2. forsøk denne gangen. Takk til Bergen, Lord Shaft, Tha Lady og lille Lord Mhz. Ja, og ikke å forglemme nabodamen med alle nøklene (I'll be back baby  )
Sola skinte, veiene var tørre, KLIM på full lufting og vi satte kursen mot Karmøy.
Nå skal det og sies at det var ikke bare jeg som trengte lufting, Tomtom'en jeg hadde halveis bomma av JLafton tidligere her var preget av Bergensoppholdet. Skjermen var pinadø full av dugg på innersiden… opp med alle luker ladekontakt og minnejkort og kjør på. Kjell fikk bruke sin GPS som er fra tidlig 70-tall og ikke oppdatert siste 15 år… Jo Bergen var inntegnet på kartet.. Vi måtte gå over til analog GPS som ble rotet frem fra ei veske og bretter ut på sykkern. Ikke noe er som et godt gammet pappirkart.

Vi kruset videre nedover mot Karmøy. Det ble diverse ferger og ikke minst Svele og kaffe...
Image
Men pokker :evil: Svele er ikke hva det engang var, her snakker vi industrismørkrem laget av alt annet enn SMØR, [-X Sikkert noe palmeolje :evil: med noe sukker i som var dælja sammen i en fabrikk til ett eller annet digert matkonsern... :evil:

Tuneller var det og endel av
Image

Kjell hadde aldri vært på Karmøy, men jeg hadde feriert der da jeg var liten gutt. Fiska masse småsei i Karmsundet med ABU lukket haspel og ei 30g stingsild som etter utallige møter med svaberget så mer ut som et godt brukt jaktprosjektil.
Var inne på tanken på å prøve å spore opp Kliffarne her nede, en mann det hadde vært interessant å treffe. Men regnet med at han enten var ute på bøljan den blå eller sto i ei lakseelv og bada mark..
Skudeneshavn, gammel trehusbebyggelse, vakkert. Vi fant ei lita sjappe med noe som kunne spises og ikke minst drikkes. Frihavn.
Image
Image

Dama solgte ferske tjukkaser. :shock: Vi koste oss i solveggen… En grønn Yaris passerte 5-6 ganger, hadde ikke jeg sett den dama før, det var ikke hu med nøkkla….nabo…. :shock: :shock: . nei glem det, det var nok den sterke sola som ga meg litt hallusinasjoner. På tide å komme seg videre.
Turen gikk med diverse ferger og tuneller via Stavanger og mot Suleskardvegen. Kjerag sto og på planen i dag.
hakhap
Mr Illustrator
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR

Re: Palmas sus fra de dype skoger

Post by hakhap »

Helt fantastisk å lese :thumleft :thumleft :lol: :lol: \:D/ \:D/ =D> =D>
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
ashland
U-Svingen
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20

Re: Palmas sus - uuuuuut mot haaaavet del 2 s16

Post by ashland »

Fantastisk lesning =D>

Lo godt av den desperate nøkkel letingen :thumleft
fun is not a straight line
ArcticTiger
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS

Post by ArcticTiger »

Hæærlig Palma :thumleft Keep it comming :D
Kant1
Onkel
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Post by Kant1 »

Du Pål du Pål. Du har ikke vurdert en karriere som forfatter? Etter min mening (og jeg leser fryktelig mange bøker :roll: ) så er du snart på høyde med "de fire store"
Regner med at etter grustreffet på Finnskogen, har du skjøvet Hamsun ut av lista og ordnet med både kunstnerlønn OG kunstnerbolig fra staten =D> =D> =D>

Vi gler oss...

BTW: Veldig veldig synd jeg ikke var hjemme når du passerte i nabolaget, da hadde dere fått en kort etappe dagen etter Bergensbesøket :thumleft
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Jeg ler faktisk så jeg griner her =D> =D> =D> :lol:

Jeg fikk melding fra fruen om det det hadde gått en kule varmt pga nøkkelen, men dette var jo nesten verdt hele greien :lol: :lol: Nok en gang! Fantastisk lesing og bra bildeføring. Det var utrolig hyggelig at du tok turen innom. Her er du hjertelig velkommen tilbake når det måtte passe deg :thumleft :thumleft

Å ja, jeg står fast med min forrige "statement" bommer du på veien til IKEA, kan du egentlig bare levre inn førerkortet ditt :lol: :lol: :lol: Herregud så jeg lo av dette
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Flanker
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)

Post by Flanker »

Dette var fantastisk lesing! Ler så jeg griner her [emoji23]
joo
MC: BMW GSA 2018
BMW GS 2007
BMW R80GS 1995
Yamaha veldigammel XT600

Post by joo »

Svært som du kaver da, har du ikke skjønt at byer skal vi bønda ikke rote oss inn i?
Nær Ojda-opplevelse, sånt gjør at man våkner fra halvsvima ja :shock:
Men det vil jo helst gå bra!
ojda
Bamsefar
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣

Post by ojda »

Jeg er helt sikker på at han derre LordShaft'n har noe i morrakaffen han insistere
På at vi skal ha før vi forlater han [-X
Når jeg var der var det ps'n min han hadde gjemt, som skapte masse røre på morran :shock:
Bare som en advarsel til andre alså :?

Godt at du fant det for godt å avbryte hermingen av meg, før det begynnte å koste penger :thumleft

Flotte bilder, og røff historie, men toppen var poseringen på Vestkapp 8)
Rett og slett betalelig =D>
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Bergen

Post by Bergen »

Veldig bra skrevet Palma :thumleft
Og et scoop av et bilde av han gråsprengte på Stadt :D
Tommas
MC: Luftsykkel

Post by Tommas »

Dette var terningkast 6!

"Lille Lord Mhz...", ser det for meg ;-)
Palma
Honda Crf250L 2020 mod.

Post by Palma »

Takker veldig for alle gode tilbakemeldinger... Mitt neste innlegg blir nå liggende på en side med betalingsløsning. Jeg har nå tenkt å begynne å skrive for alvor og leve av dette, Regner med å si opp jobben i morra og kaste meg uti det :---)

Neida, men jeg syns det er fantastisk morsomt, og veldig kult med tilbakemeldinger :thumleft
Trondgv
MC: 1994 Ducati 900SS

Post by Trondgv »

Veldig bra skrevet! :) ser du har vært på Karmøy og greier! Kjørte dere Austra siå (Austre vegen) til Skudenes eller ble det hovedvegen? Skulle gitt beskjed så kunne dere fått en pitteliten omvisning på det lille Karmøy har å by på av svingete veger.
freddy123
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Post by freddy123 »

Fantastisk bra og morsomt skrevet , jeg satt med et godt glis om munnen idet jeg leste meg igjennom hele referatet og særlig da når du begynte og lete febrilsk etter nøkkelen [emoji23]

Gleder meg til neste del nåja [emoji1]

Sent from my iPhone using Tapatalk
Palma
Honda Crf250L 2020 mod.

Post by Palma »

Trondgv wrote:Veldig bra skrevet! :) ser du har vært på Karmøy og greier! Kjørte dere Austra siå (Austre vegen) til Skudenes eller ble det hovedvegen? Skulle gitt beskjed så kunne dere fått en pitteliten omvisning på det lille Karmøy har å by på av svingete veger.
Takker for det, Ja Karmøyen er en fin plass. Blir litt for lite tid til å oppleve alle plassene langs ei slik rute.
Tror vi kjørte hovedvegen ned slik ca midt på og østre vegen opp. Vi får se neste korsveg Trondgv, takker for tilbudet
Post Reply