Busa Trond med Blogg

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Flanker
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)

Re: Busa Trond med Blogg

Post by Flanker »

Reklamasjon det der... Er bare å kjøre innom forhandleren å klage! Sånn skal det ikke være, og ihvertfall ikke det dekket som du kjenner så godt fra før.
knutk
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Post by knutk »

LordShaft wrote:
Du skulle jo ha kjøpt deg optimate 4 med sånn DIN plugg. Da kobler du den bare rett i uttaket som du har under skruen til å justere vindskjermen. Slipper å montere på ekstra lade uttak på sykkelen :thumleft Kanskje litt sent å komme med dette nå :roll:
Om man kjøper Optimate 4 som "Canbus ready" følger DIN plugg overgang med.
Det funker, men BMWs system er litt sært.

Aux-pluggen er kobla i ZFE på samme port som GPS pluggen (en plugg BMW har på alle sine nyere sykler, den gir Switcha pluss+, jord samt et speedsignal som gir seks pulser pr omdreining på bakhjulet.

Dersom ingen ting er koblet til GPS-pluggen funker dette greit.

På GS/GSA er GPS koblet til dette uttaket. Mulig den ikke drar noe strøm om man kobler fra GPS, men generelt: Når man kobler lader til DIN plugg sender den en styrespenning inn på pluggen, og ZFE åpner porten og man kan lade batteriet via ZFE. Funker fint.
Men GPS pluggen får også strøm. Dersom noe som helst er koblet til GPS plugg og ZFE registrer forbruk på GPS-pluggen stenger ZFE porten, og lading blir avsluttet. Som eksempel, på min 1300GT bruker jeg GPS-pluggen til å drive et rele som styrer strøm til diverse, som feks. madammens varmedress.
Dette releet drar nok strøm til å få ZFE til å lukke. Skal jeg lade GT via DIN-plugg må jeg derfor koble fra releet på vinteren.

Den ekstra ledningen koblet rett på batteriet via sikring er en grei måte å gjøre det på. DIN plugg gir maks 5A, og der nevnes kompressor. Den drar mer.

Enkleste er å beholde den ekstra Optimate kabelen, og så kjøper man en SAE overgang på ebay, og vips, man kan koble kompressor rett på batteriet via Optimate kabel. :D
Busa Trond
Quizmaster

Post by Busa Trond »

Takker for info knutk. Sluker alt av BMW info jeg :D
Prøvde en SAE plugg på kompressoren min i dag. 4amp og det gikk bra på power pluggen. Lodda på på en overgang.

Men over til Tourance Next dekka. Frem dekket mitt er ikke bra, sitter på som ei kringle!
Ser man stort på det, ligger next dekka bedre på det i svingene. Men.... til dere som har GSA og MudSling. Next dekka tar oppe i skjermen på midten av dekkene når den står på midtstøtta.
Ikke hørt noe ved kjøring.

Et bilde fra dagens stage 7 :twisted:

Image
Busa Trond
Quizmaster

Post by Busa Trond »

GSAen har nå fått sitt eget rom på Gol.

Image

Ikke blitt så mye tid til kose kjøring, men I dag fikk jeg lurt meg ut en tur.
Valdresvegen 51 opp til Golsfjellet har noe herlige svinger oppover / nedover. Har blitt noen tur-retur opp til innkjøringa til Storefjell på formiddagen. Quickshifter og anti-dive har blitt min venn.
Ble også en snar tur fra Hemsedal og over til Torpo, på Palma vegen. Det er et vakert stykke Norge :thumleft

Image

Image

Image

Image
ojda
Bamsefar
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣

Post by ojda »

Fine "Gole-bilder" BusaTrond, men den stakkars "Elefanten din"
må få et teppe på gulvet og noen bilder på veggene.
Sån det ser ut nå, tror hn at han har havnet på sykehus :(
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Palma
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.

Post by Palma »

Busa Trond wrote:GSAen har nå fått sitt eget rom på Gol.

Ikke blitt så mye tid til kose kjøring, men I dag fikk jeg lurt meg ut en tur.
Valdresvegen 51 opp til Golsfjellet har noe herlige svinger oppover / nedover. Har blitt noen tur-retur opp til innkjøringa til Storefjell på formiddagen. Quickshifter og anti-dive har blitt min venn.
Ble også en snar tur fra Hemsedal og over til Torpo, på Palma vegen.
Dette ser jo bra ut Trond. Redigerte innlegget ditt litt for å få frem at "ja, man trenger jo noen forbilder som går foran og viser vei " \:D/ :smt006

Mye fine veger oppi dalene der skal jeg tro, og litt mer vidsyn enn på skauen her da :-k
ArcticTiger
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS

Post by ArcticTiger »

Til lukke i den nye BusaTrond-Heimen :thumleft Korleis er Kaffe-Drekkar-mogelegheitene der opp i fjellheimen :-k
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Når er det mulig å svippe innom å hilse på? Du bor jo så nært nå, at det er mulig å få til langt flere besøk framover :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Kant1
Onkel
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Post by Kant1 »

Har dere redd opp senga mi? Håper og tror den blei med på lasset fra Busastranda? [-(
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Busa Trond
Quizmaster

Post by Busa Trond »

Hos Busa trond er altid kaffen klar + seng til tørste mc - venner.
Ikke noe forandret her, men mye snappere å ta en kaffe med vestlendingene nå :D
Skal kjøre opp noen grisegrente løyper slik at jeg har noe å skilte med når jeg får besøk.
Velkommen :thumleft
Tommas
MC: Luftsykkel

Post by Tommas »

Får nok vende 90/10 dekka mine i din retning en gang jeg også :thumleft
Busa Trond
Quizmaster

Post by Busa Trond »

Lørdag og jentene på YR.no greide å lure oss enda en gang gitt.
Løypa i dag gikk fra Herad på Gol og over Rauddalen ned til Bagn. Det var en trolsk stemning med lave mørke skyer og sol som stakk igjennom. En og annen regnskur ble det, og veiene var for det meste våte. Jeg trives best over tregrensa så det var ikke mye om å gjøre at jeg koste meg stort i dag.
Bilder fra Rauddalen.

Image

Image

Image

Når vi bikka toppen på vei ned til Bagn var det en plass hvor vi hadde utsikt nedover Begnadalen, men det ble ikke tatt noen bilder der.
Kaffe stopp på bensinstasjonen, så hvorfor ikke legge ut det klassiske bensinstasjon bilde igjen [-(

Image

Vi spant så oppover Bagnskleivene, forbi Aurdal og til Leira. Kjørte så Lovegen på feil side av Stronafjorden før vi skar over Panoramavegen.
På Lovegen møte vi et regnskyld av dimensjoner så vi måtte stoppe oppe på fjellet å bytte noen klær på passasjeren.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Meningen var å kjøre over til Hemsedal, men vi bommet på et kryss og fortsatte på Tisleivegen bort til Vassetdansen.
Stoppet ved en butikk der i håp om at det var kaffe servering.
Dem hadde et artig utvalg av øl, så når jeg fikk se dem hadde Jålbukk måte jeg bare kjøpe med ei flaske for å mimre sist tur sammen med Tommas og ojda.
Kjører noen siklebilder for glade øl elskere :lol:

Image

Image

Image
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Du kunne godt sladdet prisen på ølet, for den er til tider motbydelig [emoji23] ser ut som du koser deg på ny adresse! Flotte bilder [emoji122] bare å gjøre seg godt kjent, vi trenger lokal guide i det området også [emoji12]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Busa Trond
Quizmaster

Post by Busa Trond »

Mye veier å forsyne seg av gitt. Nesten så en skulle kostet på seg en 500-exc når skuta er på rett kjøl :thumleft
Busa Trond
Quizmaster

Post by Busa Trond »

"Ære være demperne til GSA i det høyeste....
og fred på jorden for Busa Trond.
..............
BMWen, den allmektige Fader"

Godt med dempere som tar både ølmagen min og passasjer som en lek.
Starta dagen med å kjøre oppover 224 Øvre Hemsedalsvegen nordover mot Hemsedal. Fin været var i ferd med å ta over etter nattens regnvær. Skyene hang lavt og spredt nede i Hemsedalen, som var et vakkert skue å se ned på i dag.

Image

Vi tok av til høyre fra 224 og inn på Lykkjavegen som ender inn på Panoramavegen. Vi kjørte kun et lite stykke mot-strøms på Panoramavegen av det vi gjorde i går, før vi svingte av på Jaslangvegen parallelt med Svenskefjorden. Alle veien rundt om er godt vedlikeholdt.
Fortsatte ned Trillebakkadn ned til Slidre. Legger ved noen bilder fra Jaslangvegen:

Image

Image

Image

Det hadde nå blitt tid for en kaffe stopp. Stoppet i Slidre for forfriskninger, der det var utstilt noe glass for for en gravør.
Det var noen merkelige skakke glass tenkte jeg, dem helte i alle verdens retninger. Tror selv ikke ojda hadde klart å drikke dem rette igjen [-(

Image

Full mage og klare for nye norskepass, kjørte vi nordover mot Lome. Vippa av E16 og fortsatte på 293 mot Slettefjell.
Det dukket opp en manuell betjent bom, "skråstrekk" kiosk, dem er det lenge mellom. Sist jeg så en slik var på Birkebeinervegen i fjor høst.
Vi fikk ordnet med 70,- til den unge jenta i bommen, så bar det oppover. Så det med en gang at dette kom til å bli et vakkert eventyr i mektig natur.
Gutta med med paraglider var i full gang oppe i siden der. Det var flere oppe i luften også, dem var en god del høyere en utgangspunktet sitt.
På bilde der GSAen er med, kan det skimtes en UFO rett over nebbet.

Image

Image

Image

Image

Som vi kjørte oppover klaget veslejenta om dotter i øra, samme kunne jeg merke også. Utsikten og naturen ble bare bedre og bedre helt til vi bikka toppen, der ble den bare enda flottere.
Nesten bare fjell og fjorder så langt øye rakk. Tror vi kunne skimte Beitostølen i det fjerne med veien og fjellene mot Valdresflye.
Vi kjørte forbi krysset til Beitostølen og fortsatte helt inn til Olefjorden. Det gikk av en vei opp til Sendebott-tjernet som så knall ut, men den har jeg gjemt igjen som en godbit til neste tur.

Image

Image

Image

Image

Image

Vakkert å nesten være i høyde med skyen, samt solen som gløttet til med sinne 16 varmegrader over der i dag.
Det var litt kleint jeg bare hadde med mobilen i dag, linsa er ripete og har to sprekker. Rart det slipper lys igjennom den, men stemningen får dere med dere. Ingen vannmerker her jenter :twisted:
Dem neste bildene er tatt på returen fra Olefjorden. Derfra skar vi over til Beitostølen og strake vegen ned til Leira med 51 Golsfjellet som siste transport"pass" :lol:

Image

Image

Image
Post Reply