Ja-jeg har hørt Forsmann og div utgaver av "splittet diopol".jhn wrote: Joda, jeg forstod det sånn at du snakket om Formann ... du har hørt de i drift? Eller lest artikkelen? Den antyder vel en bitteliten .... ikke direkte misnøye, men noe i nærheten .. nesten ... kanskje?
Men sånn i all enkelhet kan man vel si større høytalerflate gir en fyldigere bass, eller feitere om du vil.
Sånn rent personlig liker jeg litt mer og dypere bass/luftflytting enn de originale gjør.
For å få til dette må en ha mer membranareal og "lengre vei" fra forside til bakside av membran.
Ulempen med mer areal (pr element) er at de ikke er like kjappe så da må en eventuelt ha flere elementer -som kan gi litt i det meste "pang" i bassen....
Eller hvis man har stabile gode vegger/tak kan en montere elementene for DYP bass direkte i disse med full åpning ut-da blir rommet "basskassa" til "stor glede" for eventuelle naboer..

Største "problem" er ikke høyttalere eller anlegg i dag-men plassering og lydkilder.
De "fleste" hva vi kan kalle populærmusikkinnspillinger (uten orddeling) er at dette er foretatt med alle muligheter for "sterilisering" av stemmer (autotune)og elektroniske instrument-tilpasset "drittspillere".
Merker stor forskjell på eksempelvis gode eldre LP tidlige CD gode digitale mastringer og skittmastring som florerer nå..
Flere gode mastringer i norge er gjort på Kirkelig kulturverksted eksempelvis - Kari Bremnes og Knut Reiersrud.
http://kkv.no/
Forresten begynner du å bli veldig "pus" nå...
Quote:"Den antyder vel en bitteliten .... ikke direkte misnøye, men noe i nærheten .. nesten ... kanskje?"