Database for mellomtunge motorsykler (A2)
- supermons
- Administrator
- Posts: 6263
- Joined: 18 Nov 2005 17:32
- MC: Suzuki GSX750
- Location: Hovedstaden
Database for mellomtunge motorsykler (A2)
Fant en engelsk database for A2 (mellomklasse) sykler:
http://a2bikes.co.uk
Der er det mulig å se hvilke sykler som er A2 og hvilke som kan bli det med plombering.
EU-godkjente plomberlingssett:
atimpex.com
greybikes.no
http://a2bikes.co.uk
Der er det mulig å se hvilke sykler som er A2 og hvilke som kan bli det med plombering.
EU-godkjente plomberlingssett:
atimpex.com
greybikes.no
- mekkern
- Posts: 5302
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Database for mellomtunge motorsykler (A2)
Husk at sykler registrert i Norge før april 2013 ikke kan omregistreres på gjeldende A2 regler.
3. Definisjonen av mellomtung motorsykkel i nr. 2 bokstav e) trer i kraft 19. april 2013. For motorsykler registrert før denne dato gjelder definisjonene slik disse lød før endringen av 19. april 2013.
Mulig en kan regge med 25Kw..
3. Definisjonen av mellomtung motorsykkel i nr. 2 bokstav e) trer i kraft 19. april 2013. For motorsykler registrert før denne dato gjelder definisjonene slik disse lød før endringen av 19. april 2013.
Mulig en kan regge med 25Kw..
Re: RE: Re: Database for mellomtunge motorsykler (A2)
Feil, min f650 dakar fikk i dag montert 35kw sett, den er 2001 registrert.mekkern wrote:Husk at sykler registrert i Norge før april 2013 ikke kan omregistreres på gjeldende A2 regler.
3. Definisjonen av mellomtung motorsykkel i nr. 2 bokstav e) trer i kraft 19. april 2013. For motorsykler registrert før denne dato gjelder definisjonene slik disse lød før endringen av 19. april 2013.
Mulig en kan regge med 25Kw..

Re: Database for mellomtunge motorsykler (A2)
Nå har ikke SVV ringt meg og fortalt det, men ved omregistrering til annen effektklasse må man ha dokumentasjon for utslipp og støy gjeldende for den "nye" effekten.
Om fabrikken har tatt seg bryet å dokumentere pre-2013 modeller ligger der som jeg har oppfattet det ingen hindring i veien for at også eldre sykler kan omregistreres.
Om fabrikken har tatt seg bryet å dokumentere pre-2013 modeller ligger der som jeg har oppfattet det ingen hindring i veien for at også eldre sykler kan omregistreres.
Re: Database for mellomtunge motorsykler (A2)
Tüv godkjenning er nok det som skal til! Skal se nærmere på papirene når jeg får dem av forhandler i morgen når jeg henter sykkelen!knutk wrote:Nå har ikke SVV ringt meg og fortalt det, men ved omregistrering til annen effektklasse må man ha dokumentasjon for utslipp og støy gjeldende for den "nye" effekten.
Om fabrikken har tatt seg bryet å dokumentere pre-2013 modeller ligger der som jeg har oppfattet det ingen hindring i veien for at også eldre sykler kan omregistreres.

- mekkern
- Posts: 5302
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Database for mellomtunge motorsykler (A2)
sjekk hvilken kjøretøy -kode den nå har.
at den blir registrert med 35Kw er en annen sak.
jeg fikk registrert om en sykkel på amnesti fordi det er en glippe mellom 19 januar (førerkortforskriften) og 19 april (kjøretøyforskriften)og de som var registrert mellom disse datoene ble tillatt å skifte kjøretøygruppe.
fra
kjøretøygruppe teknisk: MTC
kjøretøygruppe avgift: 620 Tung motorsykkel
til
kjøretøygruppe teknisk: L3E
Teknisk undergruppe: MT
kjøretøygruppe avgift: 620 motorsykkel mellomtung.
fikk du endret kjøretøygruppe eller bare effekt?
at den blir registrert med 35Kw er en annen sak.
jeg fikk registrert om en sykkel på amnesti fordi det er en glippe mellom 19 januar (førerkortforskriften) og 19 april (kjøretøyforskriften)og de som var registrert mellom disse datoene ble tillatt å skifte kjøretøygruppe.
fra
kjøretøygruppe teknisk: MTC
kjøretøygruppe avgift: 620 Tung motorsykkel
til
kjøretøygruppe teknisk: L3E
Teknisk undergruppe: MT
kjøretøygruppe avgift: 620 motorsykkel mellomtung.
fikk du endret kjøretøygruppe eller bare effekt?

Re: Database for mellomtunge motorsykler (A2)
Det skal jeg sjekke i morgen når jeg henter den! I vognkortet jeg har nå, altså fulleffekt (50hk) står dette:
Kjøretøygruppe, teknisk: MCT
Kjøretøygruppe, avgift: 620 TUNG MOTORSYKKEL
Men om denne koden blir endret fra tung til mellomtung har vel ingenting å si egentlig, jeg har lov å kjøre sykler med effekt opptil 48hk så lenge den har under 0,2kW per kg. I henhold til loven om A2 som er det heller ikke beskrevet noe om disse kodene, kun effekt.
"Fra 19. januar 2013 ble klasse A2 innført som ny førerkortklasse for motorsykkel. Klassen gjelder føring av mellomtung motorsykkel (høyest effekt 35 kW og forholdet effekt/vekt høyst 0,2 kW/kg - og motorsykkelen må ikke være "nedtrimmet" til mer enn halvparten av opprinnelig effekt) med eller uten sidevogn."
Kjøretøygruppe, teknisk: MCT
Kjøretøygruppe, avgift: 620 TUNG MOTORSYKKEL
Men om denne koden blir endret fra tung til mellomtung har vel ingenting å si egentlig, jeg har lov å kjøre sykler med effekt opptil 48hk så lenge den har under 0,2kW per kg. I henhold til loven om A2 som er det heller ikke beskrevet noe om disse kodene, kun effekt.
"Fra 19. januar 2013 ble klasse A2 innført som ny førerkortklasse for motorsykkel. Klassen gjelder føring av mellomtung motorsykkel (høyest effekt 35 kW og forholdet effekt/vekt høyst 0,2 kW/kg - og motorsykkelen må ikke være "nedtrimmet" til mer enn halvparten av opprinnelig effekt) med eller uten sidevogn."
- mekkern
- Posts: 5302
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Database for mellomtunge motorsykler (A2)
Nå er dette sikkert ikke problem lenger, men i 2013 når guttungen tok A2 var det en del usikkerhet rundt dette ved utekontroller hvordan dette skulle tolkes-Tung/mellomtung-førerrett.
Derfor endret jeg det til mellomtung slik at det ikke var noe tema.
Derfor endret jeg det til mellomtung slik at det ikke var noe tema.
- Twinmannen
- Posts: 95
- Joined: 08 Nov 2015 16:48
- MC: Honda CB 500 1995 mod.
Re: Database for mellomtunge motorsykler (A2)
Her er en link til EU-godkjente plomberlingssett:
http://www.atimpex.com/europe/index.php
http://www.atimpex.com/europe/index.php
- supermons
- Administrator
- Posts: 6263
- Joined: 18 Nov 2005 17:32
- MC: Suzuki GSX750
- Location: Hovedstaden
Re: Database for mellomtunge motorsykler (A2)
Supert! Legger den til i førstepostenTwinmannen wrote:Her er en link til EU-godkjente plomberlingssett:
http://www.atimpex.com/europe/index.php

- supermons
- Administrator
- Posts: 6263
- Joined: 18 Nov 2005 17:32
- MC: Suzuki GSX750
- Location: Hovedstaden
Re: Database for mellomtunge motorsykler (A2)
Oppdatert i førstepostTrondgv wrote:http://greybikes.no/35%20kw%20sett.html

- mekkern
- Posts: 5302
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Database for mellomtunge motorsykler (A2)
Har du fått nytt vognkort allerede? det gikk kjapt.Trondgv wrote:http://greybikes.no/35%20kw%20sett.html
@mekkern Effekten er endret og står nå 620 mellomtung

godt det ordnet seg.

Re: RE: Re: Database for mellomtunge motorsykler (A2)
Lasta ner midlertidig fra vegvesenet sine sidermekkern wrote:Har du fått nytt vognkort allerede? det gikk kjapt.Trondgv wrote:http://greybikes.no/35%20kw%20sett.html
@mekkern Effekten er endret og står nå 620 mellomtung![]()
godt det ordnet seg.
