Taggen's Virago Bobber prosjekt
Taggen's Virago Bobber prosjekt
Jeg kjøpte meg en helt orginal Yamaha Virago 125ccm i sommer som jeg tenkte jeg skulle prøve å gjøre om til en Bobber lignende sak.
Det er vel ca. 30 år siden jeg satt på en sykkel. Da en Honda XL 100ccm.
Har bare lappen på lett sykkel. Har veldig lyst til å ta tung lappen :roll
Har aldri skrudd sykkel før så det blir spennende å se hvordan det blir til slutt.
Henta sykkern en ca 2 timers kjøring hjemmefra, og den dagen regna det som det nesten aldi hadde regna før.
Så det blei en veldig våt fornøyelse kan man si..
Det første jeg gjorde var å ta av sissybaren
Bytta styret og tok av salen bak
Bytta til nye speil
Nye små led blinklys
Kappa bakskjermen
Blinklys og bremselys i sammen bak
Det er vel ca. 30 år siden jeg satt på en sykkel. Da en Honda XL 100ccm.
Har bare lappen på lett sykkel. Har veldig lyst til å ta tung lappen :roll
Har aldri skrudd sykkel før så det blir spennende å se hvordan det blir til slutt.
Henta sykkern en ca 2 timers kjøring hjemmefra, og den dagen regna det som det nesten aldi hadde regna før.
Så det blei en veldig våt fornøyelse kan man si..
Det første jeg gjorde var å ta av sissybaren
Bytta styret og tok av salen bak
Bytta til nye speil
Nye små led blinklys
Kappa bakskjermen
Blinklys og bremselys i sammen bak
Re: Taggen's Virago Bobber prosjekt
Nå står sykkern inne i boden og blir plukka litt frahverandre.
Er litt trangt der, er ikke store plassen å boltre seg på :eh
Er litt trangt der, er ikke store plassen å boltre seg på :eh
Re: Taggen's Virago Bobber prosjekt
Driver nå om dagen og prøver meg frem til stiv ramme.
Tatt av demperne og erstattet de med noen justerbare stag. Har senka den maks bak.
Blir sete med fjæring istedet.
Har kjøpt dette sete
Med disse fjærene regner jeg med
Tatt av demperne og erstattet de med noen justerbare stag. Har senka den maks bak.
Blir sete med fjæring istedet.
Har kjøpt dette sete
Med disse fjærene regner jeg med
- supermons
- Administrator
- Posts: 6263
- Joined: 18 Nov 2005 17:32
- MC: Suzuki GSX750
- Location: Hovedstaden
Re: Taggen's Virago Bobber prosjekt
Utrolig mye det hjalp med de småendringene i første post!
Lykke til, blir morro å følge med videre
Lykke til, blir morro å følge med videre
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9174
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Taggen's Virago Bobber prosjekt
Nå er ikke jeg noen baker, men vil du ikke få en formidabel belastning på festeører og bolter
ved å montere stagene med en så liten vinkel (45*)-ufjeret?
ved å montere stagene med en så liten vinkel (45*)-ufjeret?
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Re: Taggen's Virago Bobber prosjekt
Skulle ikke mye til før det så bedre ut
Fyr på med bilder underveis
Fyr på med bilder underveis
-
- Moderator
- Posts: 831
- Joined: 03 Oct 2015 20:23
- MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Location: Fyllingsdalen, Bergen
- Contact:
Re: Taggen's Virago Bobber prosjekt
Tommelen opp!
Følg godt med på de strekkfiskene du har erstattet demperne med, de er nok ikke laget for belastningen den veien. De er sikkert sterke nok, men jeg vil anbefale deg å lage en rutine på å nøye sjekke de for sprekker i festeørene ukentlig i første omgang.
Kult med lettsykkelprosjekt!
Følg godt med på de strekkfiskene du har erstattet demperne med, de er nok ikke laget for belastningen den veien. De er sikkert sterke nok, men jeg vil anbefale deg å lage en rutine på å nøye sjekke de for sprekker i festeørene ukentlig i første omgang.
Kult med lettsykkelprosjekt!
Re: Taggen's Virago Bobber prosjekt
Ja jeg må nok følge med, men har sett en annen som har gjort det med samme sykkel.
Nå vet jeg jo ikke hvor mye han hadde kjørt med den sykkelen da, men håper det funker. Vist ikke får jeg få noen til å sveise noen stag der. Blir morro om det funker.
Vet ikke helt hvordan jeg skal løse hvordan bakskjermen blir enda.
Nå vet jeg jo ikke hvor mye han hadde kjørt med den sykkelen da, men håper det funker. Vist ikke får jeg få noen til å sveise noen stag der. Blir morro om det funker.
Vet ikke helt hvordan jeg skal løse hvordan bakskjermen blir enda.
-
- Posts: 2542
- Joined: 06 Oct 2015 21:02
- MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS - Location: Ænnebu, Vestfold
Re: Taggen's Virago Bobber prosjekt
Artig Utrolig stor forandring med enkle midler. Men er det lurt å forværre kjøre-egenskapene ved å ta bort demperne og fjørene
Re: Taggen's Virago Bobber prosjekt
Blir fjæring i sete daArcticTiger wrote:Artig Utrolig stor forandring med enkle midler. Men er det lurt å forværre kjøre-egenskapene ved å ta bort demperne og fjørene
Re: Taggen's Virago Bobber prosjekt
Trur nesten jeg hadde beholdt demperne istedetfor å lage "stivramme" som egentlig ikke endrer utseende noe særlig.
Re: Taggen's Virago Bobber prosjekt
Jo det endrer utseeende ganske myeJompa wrote:Trur nesten jeg hadde beholdt demperne istedetfor å lage "stivramme" som egentlig ikke endrer utseende noe særlig.
Re: Taggen's Virago Bobber prosjekt
Spennende prosjekt! Denne skal jeg følge med på
Har du noen idé om det kommer til å koste totalt; sykkel pluss oppgraderinger?
Har du noen idé om det kommer til å koste totalt; sykkel pluss oppgraderinger?
Re: Taggen's Virago Bobber prosjekt
Stivmontere svingarm er skikkelig jalla! Det er ingenting der som er dimensjonert for å gå stivt uten demping. En stivramme må dimensjoneres for styrke, mens en svingarmsramme normalt dimensjoneres for stivhet. Det er en vesentlig designforskjell.
Svingarmslageret som fremdeles er der tar ikke noe moment vertikalt, det gjør en stivramme. Alt går istedet gjennom støtdemperfestene, som ikke er dimensjonert for disse kreftene. Kortere stag endrer vinkelen for kreftene og forverrer situasjonen ytterligere.
Dog ganske bra underholdning å lese hva noen finner på å gjøre med syklene sine
Svingarmslageret som fremdeles er der tar ikke noe moment vertikalt, det gjør en stivramme. Alt går istedet gjennom støtdemperfestene, som ikke er dimensjonert for disse kreftene. Kortere stag endrer vinkelen for kreftene og forverrer situasjonen ytterligere.
Dog ganske bra underholdning å lese hva noen finner på å gjøre med syklene sine
- Tekumseh
- Posts: 2088
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Taggen's Virago Bobber prosjekt
Tøft prosjekt