The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Desmo
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900

Re: The world according to Desmo.

Post by Desmo »

Da har vi kommet så pass langt utpå året at det er vårjevndøgn. Det betyr starten på den lyse årstiden og det er jo veldig positivt for oss motorsyklister. Sesongen nærmer seg mer og mer. Noen steder har den alt begynt. Her i innlandet er det nattefrost enda og tele i veiene, det er ikke ideelt for veigrepet. Men hvis det ikke kommer et lass med snø, kan vi kanskje ut på veien om 3-4 uker.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

ikke så trivelig til morran i dag... men det er nok bare forbigående..

Image
pollti

Post by pollti »

Dro både Hysa og Fiat Romeoen ut av opplag i går. Men jaggu kjentes veien sleip ut på gateslicks og +4 grader så kjørte Romeoen så sedat at jeg kunne fått parkeringsbot selv om hjula gikk rundt :shock:
Men i dag tidlig kl 0612 på min vei til bussen så kjørte en lastebil forbi med saltdrøssa på full guffe. De er gale ?
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

pollti wrote:Dro både Hysa og Fiat Romeoen ut av opplag i går. Men jaggu kjentes veien sleip ut på gateslicks og +4 grader så kjørte Romeoen så sedat at jeg kunne fått parkeringsbot selv om hjula gikk rundt :shock:
Men i dag tidlig kl 0612 på min vei til bussen så kjørte en lastebil forbi med saltdrøssa på full guffe. De er gale ?
Jeg har aldri opplevd slike mengder med salt som det er benyttet rundt her i vinter..
De har saltet om det har vært +6 grader og tørt -snø-vind-regn-sol-spiller ingen rolle... salting rund baut-veiene har vært hvite i hele vinter og det har vært salt ikke snø... :evil:
Desmo
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

Her har dem vært moderate med saltet i vinter når dem har bredd det utover og dem har heller ikke saltet unødvendig. Men det gjelder bare Fv.33 og 246, den bygdeveien jeg kjører når jeg skal på arbeid saltes aldri.
-Pogo
;)
Desmo
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

Nå er jeg så heldig at jeg har arbeid som ikke krever full konsentrasjon hele tide. Da har tankene lett for å vandre, enten så husker jeg noe som har skjedd eller så planlegger jeg ting jeg skal gjøre. I dag skjedde det første. Jeg husket den gangen jeg fikk en lite flatterende beskrivelse av lyden fra en Ducati. Det skjedde for noen år siden da jeg kombinerte to av mine største interesser; Motorsykkelkjøring og flystevne. Jeg hadde tatt Ducatien og kjørt så mange bakveier og omveier jeg kunne inn til Kjeller der det var den årlige flydagen. Jeg hadde parkert og ruslet inn på publikumsområdet, hvor jeg stod og kikket meg rundt for å bestemme meg hvilke fly jeg skulle fotografere. Mens jeg stod der kom det en kar i kjøreutstyr bort til meg og lurte på om jeg kjørte sykkel. Jeg gav ham et bekreftende svar og han lurte på hvilket merke jeg kjørte. Da ble jo svaret Ducati og hans reaksjon overrasket meg. Han sa nemlig;" Den høres ut som en moped". Og så gikk han, da han gikk så jeg nøyere på kjøreutstyret hans for å få en viss peiling på hva han kjørte. For det fortalte han ikke. Og jeg kom fram til at han kjørte japansk plastrakett kanskje en GSX-R. Å få en slik karakteristikk av en som kjørte noe så kjønnsløst gjorde at den festet seg godt i hukommelsen. Det var ikke noen spesiell grunn til at jeg husket dette i dag, men jeg ville skrive det her mens jeg husket det.
-Pogo
;)
pollti

Post by pollti »

mekkern wrote:
pollti wrote:Dro både Hysa og Fiat Romeoen ut av opplag i går. Men jaggu kjentes veien sleip ut på gateslicks og +4 grader så kjørte Romeoen så sedat at jeg kunne fått parkeringsbot selv om hjula gikk rundt :shock:
Jeg har aldri opplevd slike mengder med salt som det er benyttet rundt her i vinter..
De har saltet om det har vært +6 grader og tørt -snø-vind-regn-sol-spiller ingen rolle... salting rund baut-veiene har vært hvite i hele vinter og det har vært salt ikke snø... :evil:
Er det ikke et kjemikalie i pulverform de bruker tro ? Noe sabla kliss å få av bilen uansett.
mekkern

Post by mekkern »

pollti wrote:
mekkern wrote:
Er det ikke et kjemikalie i pulverform de bruker tro ? Noe sabla kliss å få av bilen uansett.
blanding av salt og noe sukkerguffe(melasse?)- de bruker det også i flytende form har jeg sett i vinter.
det ruster også mye mer har jeg sett-spiste opp bremserøra på citrona på 2 år.
-dattera mi mistet nesten bremsene og skivene ble helt svarte når hun fikk dusjet bilen med dette greiene-måtte vaske/spyle skiver og klosser før det ble bra..
https://www.nrk.no/vestfold/tester-sukk ... 1.12154596
pollti

Post by pollti »

Alt er bra i trafikksikkerhetens navn ? Få ordentlige brøytebiler, slutt å salte og setter folk ned farta så går det så bra atte.
mekkern

Post by mekkern »

pollti wrote:Alt er bra i trafikksikkerhetens navn ? Få ordentlige brøytebiler, slutt å salte og setter folk ned farta så går det så bra atte.
ja -når "bånn gass som på sommeren" tomlingene har vraket bil nr 3-4 på vinterføre og forsikringa sier stopp så roer det seg ned og vi kan ha nogenlunde saltfrie veier... :thumleft
Desmo
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

Dem har visst starta sesongen rundt her. Har både sett og hørt sykler for et par dager siden og i dag. Men jeg starter ikke enda.Det hjelper ikke at yr har meldt opptil 13 varmegrader i morra. At jeg mangler batteri er den minste grunnen. GMS har kanskje gjort ferdig batteriet mitt eller så kunne jeg dratt på Biljalla og kjøpt et der så lenge. Så det er ikke det som er problemet, det er dette her;
Image
Bildet er fra i går, men det har ikke forandret seg noe siden da.
-Pogo
;)
ArcticTiger
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS

Post by ArcticTiger »

Jeg ville og ha utsatt Sessongen viss jeg hadde vært nøtt til å starte den med batteri fra Biljalla i Mottorsykkern :shock:
13 gr Desmo, da råtner den isen der bort i en fei og du er i gang før du veit ordet av det :thumleft
Kanskje du skulle ha starta mottor-saga mens du venter, og frissert litt på skogen så panelet på huset ditt får litt frisk luft :-k
Desmo
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

Har ikke mottorsag! Og det er ikke så ille som det ser ut på bildet. Det er en thuja som står inntil husveggen på hjørnet der. Den furua bakenfor er unna veggen, men har noen greiner som henger inn over taket på verandaen. Videre mot høyre er det en litt forvokst skråning med krypfuru. På bildet ser det ut som at alt sammen henger i hop. :D
-Pogo
;)
Desmo
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

Nå vil jeg være litt gammel grinebiter! Jeg er sååå lei av det helvetes tullet med sommertid. Det er ikke det at jeg ikke skjønner hvorfor vi har det, men det er mer at jeg misliker de negative sidene av sommertiden. Jobben med å stille klokker og sånt frem er grei. Men å stille den biologiske klokka går ikke og resultatet av det er den negative siden av sommertid som plager meg mest. Dem har sikkert sitt å stri med dem som begynner på jobb så sent som klokken 8 eller senere. Men når jeg skal begynne 6 og er treg om morran så medfører det at jeg trenger å stå opp rundt 4. Still klokka fram en time og ta med at den biologiske klokka henger igjen. Da tror den elendige kroppen min at klokka er bare 3. Det vil nok gå en ukes tid eller så før jeg er sånn omtrentlig i rute igjen. Heldigvis er det lettere på høsten når vi går over til normaltid, for da blir jo alt en time senere enn det en har vent seg til.
-Pogo
;)
mekkern

Post by mekkern »

Sier nesten det samme jeg: forbasket tull med VINTERTID...
hva er "gleden" med tidlig mørkt om ettermiddagen? :evil:
Post Reply