tshansen wrote:jhn wrote:
Jeg synes jo at denne type påstander om media generelt blir litt merkelig. Jeg har ikke vært spesielt interessert i fukishima, bare skummet over to -tre "aviser" bortimot daglig, men jeg har ikke fått inntrykk av en stor menneskilig katastrofe.
Men denne kryssklippingsaken har jeg ikke fått med meg .... det er vel også sånn at vi har en tendens til å finne det vi leter etter ... og overse mye annet?
Hva er merkelig? At NRK som vår riksdekkende nyhetskanal lager en dokumentar med halvsannheter og direkte løgn? Jeg er ikke i tvil om at noen har gått i dybden å hentet ut mye bra info, men i løpet av produksjonen har de lagt inn usannheter fra tjernobyl, mange mistet livet (feil) og at jordsmonnet ikke kunne dyrkes på mange år pga radioaktivt utslipp.... fakta er at det ikke var noe utslipp!!!
Man skal ikke være veldig belest på hvem som skriver artikler på nettet i dag for å se en råd tråd i hva som er bra og hva som er klikk bait. Det er så sinnsykt mange usannheter i media at jeg blir helt sjokkert. Du må gjerne stille spørsmål til det, men gjør du grundig research på saken når du leser noe, stopper å finner kilder, så har ting ofte en sammenheng

Det jeg prøver å si er at jeg, som en ganske gjennomsnittlig norsk nyhetskonsument, ikke har fått et inntrykk av en stor katastrofe med et utall omkomne. Hvorfor ikke?
Jeg har ikke gjort noe ekstra for å finne den virkelige sannheten om fukishima f.eks, bare lest norsk mainstream media .. stort sett.
Jeg burde vel da være feilinfomert om det meste?
Men for meg ser det ut som jeg sitter på den samme infoen som de fleste andre.
Men, selfølgelig finner man eksempler, nesten daglig, på litt sære vinklinger og feil .... ene dagen i vg, neste i nrk, dagbladet, aftenposten, bt eller hvor som helst, men det er ikke så svart som mange vil ha det til ... mener nå jeg.
Vi, nordmenn er et ganske opplyst folk, i følge de som mener seg kvalifisert til å si noe om den slags.
Og til tross for sitt rykte, er jo norsk media ansett for å være blandt de mest ryddige