Har litt lyst til å skrive et lite tilbakeblikk her på forumet, det var jo her det hele begynte. For ca 4 år siden jeg registrerte stadig flere adv.sykler med asfaltdekk og mange som hungret etter grusveier. Vestlendinger som skrev rapporter med store bokstaver om en grusvei på hele 3 km opp til en bom eller en dam rett over tregrensen. Jeg husker jeg tenkte i mitt stille sinn, jeg skal da for pokker gi dem grus.
Om ca 1,5 måned går det 4.Grustur i øst-treffet av stabelen på Finnskogen, og det blir ikke det siste hvis det er opp til meg.

Siste året har jeg jo ekspandert litt, ja nå tenker jeg ikke bare midjemål og BMI, men i grusaktivitet.
Jeg bor jo fortsatt her i grusriket og det er for gæli å ikke gjøre noe mer utav det.
10-er banden som kjørte TET i mai har vært med å pushe og oppmuntre i riktig retning. Så jeg tok steget hakket videre, laget meg ei side på fæisbukk, tenkte masse og åpnet for at allmuen kunne være med på tur.

Tenkte først å bruke småbruket her som base med enkel overnatting i 8-9-mannstelt, men dette gikk jeg bort fra etter en stund. Det ble for vanskelig med sanitæranlegg osv osv.
Så da Tøffingteppen tipset meg en dag om dagstur, så grep jeg ideen og la det ut på siden. Responsen var bra etter hvert. Det er artig å se hvordan markedet responderer, ikke minst hvordan tregheten i markedet virker.
Nå er jeg litt utålmodig, men jeg ventet og tenkte jeg lider ingen store tap. Ruta var klar med oppstart på Skarnes, med tanke på at det største markedet er nærmere Oslostaden. Lokale folk kjører på egenhånd. Etter hvert tikket påmeldingene på og Tøffingteppen og BMWilly ble med som sweepere. Jeg var i gang. 12-13 på første turen var mer enn måloppnåelse.
Jeg hadde ikke lagt noen list for kunnskapsnivå eller ferdigheter i innbydelsen så jeg tok en lett gjennomgang av gruskjøring og vi dro avgårde.
Det var litt sprik i ferdighetsnivå blant deltakerne, men med cornermanprinsippet funker det lell.
Turen gikk over skogen i passe tempo og noen kjedet seg nok litt… Det var kjente veier for de og farten var ikke høy. Ved Charlottenberg "mistet" vi et par stykker, det var ikke lett å sette cornermann i rundkjøringa der, men de to som kjørte rett frem ble oppringt ganske fort og ønsket god tur hjem. De var uansett fornøyd og har etterpå meldt sin interesse for flere turer.
Litt mer hard kjerne ble igjen, og farten økte en del nord vestover etter Charlottenberg og en burger. Nå kom tilbakemeldingene, dette begynner å ligne noe, nå får jeg uttelling for turen osv.

Det var klart at jeg måtte spisse turene etter deltaker. Alle var fornøyd etter en morsom tur på grusen.
Neste tur jeg annonserte var en tur for de med litt mer erfaring, jeg skrev ikke øvede med høyt nivå, jeg kjenner selv min begrensning. Ruta ble jobbet frem og prøvekjørt på forhånd. Dette blir gøy.
Sweeperen jeg hadde avtalt med sendte melding på morran og meldte om magasjau, det passet ikke godt med fart på skogen… 7 deltakere møtte på Roverud klare til dyst. De fleste med MYYYE erfaring, tre av de (gutter i 40 åra hadde kjørt sammen på skogen siden 18-årsalderen. Og hadde utstyr deretter, mindre lette sykler som bar preg av å være brukt noen turer før. 5-600 ccm.
En ung mann kom uanmeldt med en ganske ny Africa Twin med automat og slitte asfaltdekk… oi oi oi… Han hadde trent litt da han var på hytta kunne han melde om… Skulle dette bli en brems i dag…
Jeg praia en sweeper blant deltakerne og her var det ikke snakk om noe grunnopplæring, jeg følte på en god dose forventningspress.
Vi dro på i vei innover skogen, denne gangen fra Roverud. Kom etter hvert til kjente trakter for "Grustur i øst"-folk fra forumet. Grenserøysa på Varaldskogen. Det gikk så grusen sprutet for å si det bokstavelig. Noen stopp her og der for å lodde stemningen. Og stemningen var god. Farten var helt bra for alle, ungdommen på AT’n hang med. De fleste ble etter hvert meget imponert over AT’kjøreren. Snakker vi naturtalent

Etter noen mil tok vi en god rast ved et vindskydd inne i Sverige. Mat og kaffe smakte fortreffelig. Stemningen var god og humøret på topp. Videre nordover skogen, litt bensinfylling i Østmark og kulturelle innslag på et finnetorp oppe ved Røgden falt i god jord. Noe tenknisk svikt underveis, ei lydpotte som ramla av og måtte skrues fast, men cornermanprinsippet og alt funka.
Her hoppet en av, han måtte ta strake veien hjem til bikkja som var alene hjemme, noen mil senere brøyt AT’n løpet, han var rimelig sliten og trøtt.. men han hadde fulgt oss alle i rundt 20 mil og farten var ikke noe å si noe på. Det bikka ofte opp mot 90-100 km/t på strekkene.
Vel tilbake til utgangspunktet etter 25 raske mil og 6 timer var alle slitne og meget fornøyd. Det hadde vært en suksess.
Jeg ga klare meldinger i starten at jeg kjører først og kjenner min begrensning, vi bruker mulighetene i cornermankjøringa. Det funka.

Noen smakebiter:
https://youtu.be/W1rxzxd4c0w
Den 28.juli drar jeg av gårde igjen da med 7 (påmeldte til nå) deltakere på «Grustur for nybegynnere». Det blir mer prat, kortere rute og betydelig lavere fart. Jeg gleder meg.
Hva høsten bringer videre er litt usikkert, slutten av augus er fast på Morttjennsberget og rutene tar form. Det gledes stort.
Neste sesong blir det muligens flere helger på Morttjennsberget, og helt sikkert noen dagsturer for båre raske og ferske.
Synes det er litt artig å gi litt tilbakemelding her på forumet, dere har jo vært med å "skape" Grustur i øst på en måte.
Så spre gjerne det glade budskap til nye og gamle grusmisbrukere, send dem til skogs med Grustur i øst.

Følg gjerne med på facebook, link under her.