Nå skal jeg avstå fra en lenger utredning.ole m. wrote:Var det noe galt her da? Og hovedkonklusjonen hans var jo helt korrekt, selv om noen her sikkert tar det litt tungt.mekkern wrote:Det er en del tekniske/mekaniske ting han har driti seg ut med i en del av filmsnuttene sine-i mine øyne.knutk wrote:
Fyren tjener penger på å lage videosnutter, og får betalt etter antall ganger noen ser den.
Han nevner en del saker, men unnlater å nevne vesentlige moment.
Fyren er flink å presentere, og flink å argumentere.
Men teknisk faller den gjennom.
En morsom vinkling, men dette er 'Click bait'.
Men enig i at han er god til å fremsette meninger og gjøre de "plausible"..og hovedmengden av seere sluker jo dette rått...
Han legger shiftcam frem som om BMW er seint ute med teknologien, og at den er komplisert og dårlig i forhold til konkurrentene, som har mye smartere system.
Jeg ser ingen grunn til å snakke ned konkurerende merker, fordi de bygger flotte sykler.
Men er systemet dårlig?
Suzuki fremheves som drittsmarte med sitt system. Systemet han drar frem blir brukt på deres R-sykkel og gagner på ingen måte dere ADV sykkel.
Vstrom 1050 yter 106 hk og gir 103 Nm = 9,8 Nm/100cc
Ducati 1260: 160Hk/129Nm = 10,2 Nm/100
BMW 1250: 135 Hk/143 Nm = 11,4 Nm/100
Man skal være mye negativ for å kalle ShiftCam som ubrukelig.
Er systemet primitivt: Et system som gir relativt bedre ytelse enn konkurrentenes mye mer kompliserte system (tenker på Ducati, Vstrom har ingen ting)
Om man sammenligner Shiftcams enkelhet med andre variabel ventilstyring system har Shaiftcam enklere teknologi. Kall det gjerne primitivt, men når det enkelheten samtidig leverer bedre effekt enn andre system som prøver å gjøre det samme blir ikke ordet primitivt. det blir genialt enkelt.
Shiftcam har en aksling som ligger utenpå den andre og snurrer med, eneste relative bevegelse er at den skir aksialt et par cm. Styringen er like enkel. To tapper som er styrt av solenoider. De entrer spor i akslingen, og sporene er maskinert på en måte som gjør at tappen kan sprette opp når som helst i forhold til rotasjonsfase på kamaksling. Den vil uansett ikke gå i inngrep og skyve akslingen før denne er i rett posisjon. Og om det trøbler med styringen blir tappen enkelt og greit bare skyvd tilbake. Den holdes kun i posisjon av en elektromagnet, ingen ting som blokkerer.
Er systemet kostbart? En 2019 modell 1250 kostet det samme som 2018 1200 med samme utstyrsnivå.
Hva om aktuatorene for shiftcam feiler? Motor går like fint men mister litt drag i forhold til fungerende system. Men det er det hele.
I videoen dras frem Suzukis system som veldig smart og enkelt. Men hva hjelper det når det ikke benyttes? Eksempelet er bare en avsporing og har ingen relevans.
Så hva er mislykka med systemet? Fortell meg det.