Siden det påmonterte utstyret er ment å skulle evalueres (trur eg), drister jeg meg til å komme med noen kommentarer, basert utelukkende på bilder.
- Beskytter for bakre svingarm: Denne type knotter gir vel best uttelling ved nedlegg på hardt underlag, men skader vel ikke å ha den på løst underlag heller.
- Motorbeskyttelse: Det ser stilig ut med blanding av sort på siden og blankt under midten. Men om man tenker beskyttelse så innebærer det at delene i ulike farger enten må skrues eller klinkes sammen. Estetisk pent, men hva skjer etter en del små-støt og mye risting? Vil innfestingen begynne å skrangle?
Styre-beskyttere: De fleste sykler levere de originale beskytterne i plast, så en metallbeskytter vil være et klart fremskritt. F800GS kommer med en solid beskytter i rustfritt stål. Den sorte er sikkert penere rent estetisk, så dette må vel sies å være et visuelt fremskritt heller enn en fysisk bedre beskytter?
- Veltebøyler: Sorte bøyler er klart mer diskret enn de blanke. Men radiatorbeskyttelsen som den øvre bøyla fra TT tilbyr blir vel dårligere med den sorte?
I tillegg ønsker jeg å kommentere at man velger sort farge:
Det sorte ser pent ut i butikken. Men om man tenker på beskyttelse som beskyttelse heller enn rent visuelt jåleri som skal imponere når sykkelen er parkert utenfor Starbucks, så er malte beskyttere en pest og en plage.
Det skal ikke sprute mye steiner og grus før de fargede komponentene blir får hakk og riper. Det fine med rustfritt stål er at riper kan files ned og pusses med fint sandpapir. Malte komponenter vil begynne å ruste om det er stål, aluminium vil bare la det blanke skinne gjennom slik at de sorte flatene ikke er hel-sorte lenger.
SW-motech lager mye fint og har en del smarte løsninger. Men om jeg gikk inn i en butikk og fikk en god pris på de nevnte komponenter ville jeg tenke: De er mer laget for å se pent ut enn fysisk å bli brukt. Jeg foretrekker rustfrie veltebøyler fordi de ikke blir stygge når man velter, og motorbeskyttelsen foretrekker jeg å se som en helsveiset plate da den ikke begynner å skrangle etter en tids bruk.
Sikkert hysterisk fra min side. De som er flinke å kjøre tryner ikke, og de har sikkert sykler med gode fjærer slik at sykkelen ikke rister. De kan kjøpe dette og få en penere sykkel