Nå er det 6 mnd. siden siste post, og hva har skjedd?
Problemet med lav bremsepedal opptok en del av min tid gjennom hele høsten, uten at jeg følte jeg kom nærmere målet.
I overskriften spør jeg om overhaling av ABS enheten, og der ble brukt tid (og penger ) på den.
Jeg var i kontakt med et Oslo-firma, og han som drev det var litt skeptisk til at der var feil på enheten siden det ikke ble trigget feilkode.
Jeg delte forsåvidt hans oppfatning, men tenkte at feilen må jo ligge et sted. Oslo-firma tilbød seg å ta inn enheten og gjøre en generell overhaling, som i praksis, med mva og hele faderullan ville komme på ca kr 6 000. Jeg gikk i tenkeboksen, og der (tenkeboksen = eBay) fant jeg et firma i Tyskland som solgte overhalte enheter til ca kr 3 000 + frakt. Sendte bestilling, og var heldig å slippe mva, så den kom på ca 3,5k.
Glad og lykkelig monterte jeg enheten, og pedalen var ikke et fnugg bedre....I tillegg kom der nå for første gang opp feikode på ABS
Jeg la ABS problemet til side (i hodet) og dro på BT og kjøpte bremse-nipler. Koblet ifra alle hjulene og satte nipler i enden på røra og luftet.
Pedalen ble da fast og fin.
Uten å fortell om alle brødskiver som ble spist endte jeg opp med å skifte alle calipperne samt bremseslanger. For hver av komponentene som ble byttet ble pedalen gradvis bedre, og etter hvert ble pedalen helt akseptabel.
Hva så med ABS, som tema egentlig handler om?
Avlesing av feilkode viste at systemet ikke fant ABS enheten (ikke helt uventet), så den måtte identifiseres på nytt. Kontaktet lokale Opel pusher, og de antydet at de kom til å benytte flere timer på en slik programmerings jobb... a kr 1200 pr time + mva...
Siden den gamle ABS enheten ikke gav feilkode , endte jeg opp med å splitte ABS enheten, og satte inn den originale elektronikken på den nyoverhalte mekanikken. Og simsala-bim, nå har jeg en gammel skrangle-Opel som jeg har benyttet altfor mye tid og penger på, og fortsatt ikke er verdt en dritt....

Men den kan kjøres...
'Story of my life'