Inunf
Re: Inunf - Ny tursykkel!
Siden kjelleren nå er ferdig kunne jeg endelig begynne på ventiljustering på Caponorden.
Rundet hodet på en av boltene på topplokket på den bakerste sylinderen.
Saget spor.
Den kom med slagtrekker.
Rundet hodet på en bolt på den fremste sylinderen også. Idiotisk plassering av termostathuset, det er ikke plass til verktøy her overhodet.
Klarte å løsne bolten med en kjørner, men det var et fryktelig styr.
Klaringene skal være 0,22-0,28 for eksos og 0,12-0,18 for innsug. Valgte å ikke gjøre noe med innsugsventilene på den fremste sylinderen. Søkerbladet på 0,10 hadde ganske god klaring, regner med at klaringen faktisk er innenfor grensene. Må nok sannsynligvis justeres neste gang.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- kvase
- Posts: 4176
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: Inunf - Ny tursykkel!
Så veldig kjekt å bra ut
Vintergod garasje jo det er gull vært slik jeg opplever jeg det her
Å kunne stå sommerkledd på vinters tid og klappe på vidunderet å eventuelt litt skruing.
Vintergod garasje jo det er gull vært slik jeg opplever jeg det her
Å kunne stå sommerkledd på vinters tid og klappe på vidunderet å eventuelt litt skruing.
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Re: Inunf - Ny tursykkel!
Demonterte kambukken med balanseakslingen.
Målte shimsene, de var 2,75 mm på ventilen som hadde 0,05 mm og 2,80 mm på den som hadde 0,10 mm klaring. Med å flytte shimsen på 2,75 mm til den andre ventilen øker klaringen fra 0,10 til 0,15 mm. Har bestilt en shim på 2,65 mm, men den kommer neppe før påske.
Fant også en mulig årsak til rykkingen som har kommet før motoren har blitt gjennomvarm. Ser ut som at den ene coilen på den fremste sylinderen har hatt dårlig kontakt. Tenker å bytte den og se om det blir bedre.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- mekkern
- Posts: 5209
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Inunf - Ny tursykkel!
hvis det er 7.48 shim så kan det hende jeg har?
Re: Inunf - Ny tursykkel!
Takk for tilbudet, men jeg har allerede bestilt shims. Måtte uansett ha to nye skruer til topplokkene, var ikke mange kronene ekstra for shims.
Nå har skiføret gjort comeback og i påska skal jeg hjelpe faren min med å bytte peis og pusse opp stua. Litt leveringstid tåler jeg nok fint
Nå har skiføret gjort comeback og i påska skal jeg hjelpe faren min med å bytte peis og pusse opp stua. Litt leveringstid tåler jeg nok fint
-
- Posts: 565
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette
Re: Inunf - Ny tursykkel!
Du runda to av boltene...
Du har skikkelig verktøy vel? Biltema umbraco nøkler er ikke de beste til å løsne bolter som sitter godt.
Du har skikkelig verktøy vel? Biltema umbraco nøkler er ikke de beste til å løsne bolter som sitter godt.
Re: Inunf - Ny tursykkel!
Jeg har et rikelig utvalg av unbrakonøkler, -piper og -bits. Dessverre var det veldig dårlig plass, spesielt til bolten som hadde termostathuset rett oppå seg. De satt godt og det var også mye dritt som hadde samlet seg nedi hodene. Virket som at det er lenge siden noen har vært nedi her. I tillegg var flere av boltene rundet litt fra før av. Hadde det vært en sykkel jeg brydde meg mer om, og boltene ikke hadde vært 250 kr/stk, skulle jeg ha byttet alle.
Denne uken på jobb har jeg vært med på å rydde opp i en av produksjonshallene som vi skal flytte ut av. Dette er siste opprydning, så det kastes utstyr over en lav sko. Som den skrotnissen jeg er, har jeg selvsagt kjørt to varebillass med greier hjem. Det ble et par reoler, et skap, en arbeidsbenk med hyller og stikkontakter, et arbeidsbord med hjul og hydraulisk høydejustering og to skuffeseksjoner. Spesielt arbeidsbenken var godt å få på plass, jeg har aldri hatt en skikkelig arbeidsbenk i kjelleren her før. Vi var veldig nære å kjøpe arbeidsbenken på Biltema med skuffer og skap, men heldigvis droppet vi det fordi benkedybden bare var ca. 40 cm. Av og til skal man ha litt flaks!
Bilder kommer når jeg har fått ryddet, akkurat nå er det bare kaos.
Denne uken på jobb har jeg vært med på å rydde opp i en av produksjonshallene som vi skal flytte ut av. Dette er siste opprydning, så det kastes utstyr over en lav sko. Som den skrotnissen jeg er, har jeg selvsagt kjørt to varebillass med greier hjem. Det ble et par reoler, et skap, en arbeidsbenk med hyller og stikkontakter, et arbeidsbord med hjul og hydraulisk høydejustering og to skuffeseksjoner. Spesielt arbeidsbenken var godt å få på plass, jeg har aldri hatt en skikkelig arbeidsbenk i kjelleren her før. Vi var veldig nære å kjøpe arbeidsbenken på Biltema med skuffer og skap, men heldigvis droppet vi det fordi benkedybden bare var ca. 40 cm. Av og til skal man ha litt flaks!
Bilder kommer når jeg har fått ryddet, akkurat nå er det bare kaos.
- Tekumseh
- Posts: 2273
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Inunf - Ny tursykkel!
Ah, herlig, når man får plukke det man vil, og sparer tusenvis på ting man ellers ville kjøpt på f,eks Biltema som du sier - i tillegg er gjenbruk bra for miljøet. Det blir knall!inunf wrote: ↑03 Apr 2022 09:59 Jeg har et rikelig utvalg av unbrakonøkler, -piper og -bits. Dessverre var det veldig dårlig plass, spesielt til bolten som hadde termostathuset rett oppå seg. De satt godt og det var også mye dritt som hadde samlet seg nedi hodene. Virket som at det er lenge siden noen har vært nedi her. I tillegg var flere av boltene rundet litt fra før av. Hadde det vært en sykkel jeg brydde meg mer om, og boltene ikke hadde vært 250 kr/stk, skulle jeg ha byttet alle.
Denne uken på jobb har jeg vært med på å rydde opp i en av produksjonshallene som vi skal flytte ut av. Dette er siste opprydning, så det kastes utstyr over en lav sko. Som den skrotnissen jeg er, har jeg selvsagt kjørt to varebillass med greier hjem. Det ble et par reoler, et skap, en arbeidsbenk med hyller og stikkontakter, et arbeidsbord med hjul og hydraulisk høydejustering og to skuffeseksjoner. Spesielt arbeidsbenken var godt å få på plass, jeg har aldri hatt en skikkelig arbeidsbenk i kjelleren her før. Vi var veldig nære å kjøpe arbeidsbenken på Biltema med skuffer og skap, men heldigvis droppet vi det fordi benkedybden bare var ca. 40 cm. Av og til skal man ha litt flaks!
Bilder kommer når jeg har fått ryddet, akkurat nå er det bare kaos.
Re: Inunf - Ny tursykkel!
Har vært fullt kjør med bytte av peis, vinduer og verandadør hos faren min, så lite tid til skruing. Har hatt et ganske rolig forhold til sesongstart de siste årene, men nå kjenner jeg faktisk at det rykker litt i gasshånden i fineværet. Hjelper ikke at jeg har forhandlet frem at vi skal kjøre MC til Geiranger neste helg, med påfølgende tur til Kristiansund på søndagen. Venter fortsatt på ny ventilshim til Caponorden, så lite sannsynlig at jeg får den på veien igjen innen den tid.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Re: Inunf - Ny tursykkel!
Var de to hyllene Biltema? Hvordan opplever du kvaliteten / styrken i de?
Re: Inunf - Ny tursykkel!
Nei, reolene kom etter opprydding på jobb. Hver hylle er merket med SWL 100 kg, ganske solide saker.
Fikk endelig shimsen og de to skruene til toppdekselet på fredag. Det tok 6 uker.
Endelig!
Kjøpte også ny coil, den har jeg hatt liggende en stund men ikke rukket å gjøre noe med. Coilen er egentlig til Renault/Citroën med V6, og etter bruksanvisningen på nett skal den files ned for å passe. Det var fort gjort med bakfull og fil.
Ny shim, 2,65 mm.
Shim og bøtte på plass.
Fikk montert på igjen kamakslingen, kamdrevene og balanseakslingen. Basert på bilder og tusjmerker fra før jeg demonterte.
Nyvasket toppdeksel med to nye skruer.
Da er det bare sjarmøretappen igjen, håper jeg rekker det i løpet av uken.
Har ellers reflektert litt over at jeg nå har hatt denne sykkelen i litt over ett år, og har byttet clutchslavesylinder, laderegulator og nå også en coil i tillegg til vanlig vedlikehold. Jeg liker jo å skru sykkel, men har to andre som skriker etter håndspåleggelse, og som jeg er mye mer motivert for å skru på. Det blir allikevel til at den lille tiden jeg har til å skru blir brukt på Caponorden, siden jeg trenger den operativ. Vurderer nå sterkt å kjøpe noe annet i stedet, V-strom, Versys eller Tracer 650/700. Så ny som mulig og med lav km-stand. Så får jeg heller tåle litt verditap hvis det betyr at jeg slipper å skru så mye. Det som er litt dumt er at de aller fleste kurante sykler står langt unna. Når jeg ikke har tid til å skru har jeg heller ikke tid til å kjøre i timesvis for å handle
Fikk endelig shimsen og de to skruene til toppdekselet på fredag. Det tok 6 uker.
Endelig!
Kjøpte også ny coil, den har jeg hatt liggende en stund men ikke rukket å gjøre noe med. Coilen er egentlig til Renault/Citroën med V6, og etter bruksanvisningen på nett skal den files ned for å passe. Det var fort gjort med bakfull og fil.
Ny shim, 2,65 mm.
Shim og bøtte på plass.
Fikk montert på igjen kamakslingen, kamdrevene og balanseakslingen. Basert på bilder og tusjmerker fra før jeg demonterte.
Nyvasket toppdeksel med to nye skruer.
Da er det bare sjarmøretappen igjen, håper jeg rekker det i løpet av uken.
Har ellers reflektert litt over at jeg nå har hatt denne sykkelen i litt over ett år, og har byttet clutchslavesylinder, laderegulator og nå også en coil i tillegg til vanlig vedlikehold. Jeg liker jo å skru sykkel, men har to andre som skriker etter håndspåleggelse, og som jeg er mye mer motivert for å skru på. Det blir allikevel til at den lille tiden jeg har til å skru blir brukt på Caponorden, siden jeg trenger den operativ. Vurderer nå sterkt å kjøpe noe annet i stedet, V-strom, Versys eller Tracer 650/700. Så ny som mulig og med lav km-stand. Så får jeg heller tåle litt verditap hvis det betyr at jeg slipper å skru så mye. Det som er litt dumt er at de aller fleste kurante sykler står langt unna. Når jeg ikke har tid til å skru har jeg heller ikke tid til å kjøre i timesvis for å handle
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Re: Inunf - Ny tursykkel!
De fleste kjøretøy har en 'midtlivs krise', dvs. enkelte komponenter holder ikke levetiden til doningen forøvrig.inunf wrote: ↑09 May 2022 07:57 -----------
Har ellers reflektert litt over at jeg nå har hatt denne sykkelen i litt over ett år, og har byttet clutchslavesylinder, laderegulator og nå også en coil i tillegg til vanlig vedlikehold. Jeg liker jo å skru sykkel, men har to andre som skriker etter håndspåleggelse, og som jeg er mye mer motivert for å skru på. Det blir allikevel til at den lille tiden jeg har til å skru blir brukt på Caponorden, siden jeg trenger den operativ. Vurderer nå sterkt å kjøpe noe annet i stedet, V-strom, Versys eller Tracer 650/700. Så ny som mulig og med lav km-stand. Så får jeg heller tåle litt verditap hvis det betyr at jeg slipper å skru så mye. Det som er litt dumt er at de aller fleste kurante sykler står langt unna. Når jeg ikke har tid til å skru har jeg heller ikke tid til å kjøre i timesvis for å handle
Om det er tilfelle her kan jeg ikke mene noe om, da min erfaring med Italienske sykler er fraværende.
Men om påkostningene reflekterer dette kan det tenkes at sykkelen nå får en 'ny vår', og da er det litt bortkasta å selge nå... (Men nå kjenner jeg ikke historien til sykkelen, dvs. om dens første leveår har vært problemfri, eller om den har trengt kontinuerlig reparasjoner siden den var ny).
Re: Inunf - Ny tursykkel!
Tja, kjenner jeg den rett så dukker det nok opp noe nytt. Men etter å ha fått skrudd sammen alt i gårkveld og fått start på den, er trangen til å kjøpe ny sykkel ikke fullt så skrikende. Jeg er så barnslig at jeg tror det blir kjipt å bytte ut en 1000cc V-twin med effektanlegg med en 650cc twin med originalt anlegg.
Det ble pluggledning på coilen allikevel, viste seg at braketten jeg filte av sannsynligvis har vært brukt til å stabilisere coilen. Kun festet på pluggen gang den bare og slang. Da ble det montering i den originale gummihylsen og pluggledning.
Det ble hektisk skruing i går, og dårlig med bilder. Men jeg ble ferdig! Ble for seint til å orge med transport i går, så jeg henter den i ettermiddag.
Sjekket over at alt virker som det skal, viser seg at fløyta ikke virker. Usikker på om det er bryteren, fløyta eller ledningsnettet. Ikke verdens mest kritiske ting, men da har jeg å gjøre på.
Det ble pluggledning på coilen allikevel, viste seg at braketten jeg filte av sannsynligvis har vært brukt til å stabilisere coilen. Kun festet på pluggen gang den bare og slang. Da ble det montering i den originale gummihylsen og pluggledning.
Det ble hektisk skruing i går, og dårlig med bilder. Men jeg ble ferdig! Ble for seint til å orge med transport i går, så jeg henter den i ettermiddag.
Sjekket over at alt virker som det skal, viser seg at fløyta ikke virker. Usikker på om det er bryteren, fløyta eller ledningsnettet. Ikke verdens mest kritiske ting, men da har jeg å gjøre på.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Tekumseh
- Posts: 2273
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Inunf - Ny tursykkel!
Det der er en kjent følelse Var så inne på å se etter andre sykler i løpet av forrige sommer, at jeg fortsatt scroller Finn innimellom. SR'en er nå er oppe og går - men har fortsatt igjen noe småtteri der også (luftfilter, rift i setet, må få sveist på festepunkt for ekstrautstyr i ramma, bytte dekk).inunf wrote: ↑10 May 2022 07:34 Tja, kjenner jeg den rett så dukker det nok opp noe nytt. Men etter å ha fått skrudd sammen alt i gårkveld og fått start på den, er trangen til å kjøpe ny sykkel ikke fullt så skrikende. Jeg er så barnslig at jeg tror det blir kjipt å bytte ut en 1000cc V-twin med effektanlegg med en 650cc twin med originalt anlegg....
...Sjekket over at alt virker som det skal, viser seg at fløyta ikke virker. Usikker på om det er bryteren, fløyta eller ledningsnettet. Ikke verdens mest kritiske ting, men da har jeg å gjøre på.
Du er bra i mål nå da, tuta er ikke det viktigste, og er også lett å feilsøke
- intruder
- Posts: 4522
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: Inunf - Ny tursykkel!
Ingen grunn til å sette deg til å tute sjøl om tuta ikke funker serru Inunf ...
Visdomsord fra 14/5-2022
Visdomsord fra 14/5-2022