Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kjekk sak for tung GS)
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9172
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Lover godt for sesongen)
Å som Borg skriver 'fin turbeskrivelse'.
Tror det blir mange fler med den sykkelen
Tror det blir mange fler med den sykkelen
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Lover godt for sesongen)
Selv har jeg kommet til den erkjennelsen etter å ha studert i bade- speilet at det ene står til det andre...
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Lover godt for sesongen)
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Lover godt for sesongen)
Ingen påske-dag uten litt GS-kos
I dag monterte jeg beskyttere/bøyler i aluminium utenpå de originale "hand guards"`ene.
Er vel egentlig noen kopier av Evotech sine mener jeg, men de virker helt OK. Samtidig monterte jeg noen "skumgummi-holker".
Synes kanskje de originale BMW-holkene er litt tynne og harde, så tenkte derfor å gi dette et forsøk.
Blir nok en tanke dårligere effekt i varmehåndtakene med disse, men etter en test-tur så funker det allikevel helt greit trur jeg.
For jeg måtte jo utpå en liten runde i dag også, som resten av påskedagene
Ikke så lange "ekspedisjonen" i dag, men en 15mils is/kaffe-tur oppom Elverum funker fint som en kveldstur
Ved en fortsatt islagt Gjesåssjøen :
I dag monterte jeg beskyttere/bøyler i aluminium utenpå de originale "hand guards"`ene.
Er vel egentlig noen kopier av Evotech sine mener jeg, men de virker helt OK. Samtidig monterte jeg noen "skumgummi-holker".
Synes kanskje de originale BMW-holkene er litt tynne og harde, så tenkte derfor å gi dette et forsøk.
Blir nok en tanke dårligere effekt i varmehåndtakene med disse, men etter en test-tur så funker det allikevel helt greit trur jeg.
For jeg måtte jo utpå en liten runde i dag også, som resten av påskedagene
Ikke så lange "ekspedisjonen" i dag, men en 15mils is/kaffe-tur oppom Elverum funker fint som en kveldstur
Ved en fortsatt islagt Gjesåssjøen :
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- hakhap
- Mr Illustrator
- Posts: 2930
- Joined: 06 Oct 2015 06:50
- MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Location: Buskerud
- Contact:
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Lover godt for sesongen)
Godt du koser deg med ny GSen.
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (1250`n etter 330mil)
Lenge siden sist her nå
Men har jo nå fått kjørt en stubb (ca 330mil) og fått litt inntrykk av GS`n
Det har bare blitt en tur på litt mindre grusveier, men venter på å få lagt om til litt grøvre dekk (Mitas E07+)
Er jo en bra sykkel, ingen tvil om det. Men helt ærlig så er jeg nok en ørliten tanke usikker på om dette er den helt ultimate sykkelen for meg
Den er stor og tung i forhold til hva jeg er vant til fra før, så merker at jeg savner litt allsidigheten til 800`n jeg hadde. For selv om 1250`n er forholdsvis lettkjørt med sitt lave tyngdepunkt, så merker man de ca 30-40 kiloene ekstra.
Toppers på asfalten, men trur kanskje at jeg vil føle at den begrenser meg litt på grusen muligens.. Men endelig konklusjon kan nok ikke gjøres før jeg får brukt den mere på løst underlag. Ellers så er den jo "bjørne-sterk" på lave turtall . Går jevnt og bra oppover i registret også, men er vel ikke akkurat en sykkel man får det helt store "kicket" av høyt oppe i turtallsregistret. Artig med quick shift, men må vel si at den er ganske så "klonkete" på denne sykkelen. Lyden i boxeren er grei, spesielt med Mivv-potta. Men når motoren er varm og går på tomgang, så høres den litt ut som et "treskeverk"...
Ikke akkurat imponert over sete, og får ganske fort litt vondt i ræva. Trur faktisk det er i mykeste laget etter min smak. Vurderer litt om jeg skal kjøpe et Rallye-sete. Tror vel ikke akkurat det er noe "100mil-sete" dette heller, men det er hardere, mye tøffere og sikkert mere allsidig for gruskjøring.
Kjørte forøvrig i regnvær her en dag, og fy flate hvor mye vann/møkk denne sykkelen spruter opp fra bakhjulet ! Aldri vært borti makan.. Muligens det hjelper med sidevesker, men det brukes jo bare på ferieturer evt.
Så alt er ikke bare "gull og grønne skoger" med GS heller Men må jo si at denne sykkelen har masse positivt også da
Og trur vel kanskje dette er sykkel som man trenger litt tid for å venne seg til. Så jeg får konkludere mere ved sesongslutt
Men har jo nå fått kjørt en stubb (ca 330mil) og fått litt inntrykk av GS`n
Det har bare blitt en tur på litt mindre grusveier, men venter på å få lagt om til litt grøvre dekk (Mitas E07+)
Er jo en bra sykkel, ingen tvil om det. Men helt ærlig så er jeg nok en ørliten tanke usikker på om dette er den helt ultimate sykkelen for meg
Den er stor og tung i forhold til hva jeg er vant til fra før, så merker at jeg savner litt allsidigheten til 800`n jeg hadde. For selv om 1250`n er forholdsvis lettkjørt med sitt lave tyngdepunkt, så merker man de ca 30-40 kiloene ekstra.
Toppers på asfalten, men trur kanskje at jeg vil føle at den begrenser meg litt på grusen muligens.. Men endelig konklusjon kan nok ikke gjøres før jeg får brukt den mere på løst underlag. Ellers så er den jo "bjørne-sterk" på lave turtall . Går jevnt og bra oppover i registret også, men er vel ikke akkurat en sykkel man får det helt store "kicket" av høyt oppe i turtallsregistret. Artig med quick shift, men må vel si at den er ganske så "klonkete" på denne sykkelen. Lyden i boxeren er grei, spesielt med Mivv-potta. Men når motoren er varm og går på tomgang, så høres den litt ut som et "treskeverk"...
Ikke akkurat imponert over sete, og får ganske fort litt vondt i ræva. Trur faktisk det er i mykeste laget etter min smak. Vurderer litt om jeg skal kjøpe et Rallye-sete. Tror vel ikke akkurat det er noe "100mil-sete" dette heller, men det er hardere, mye tøffere og sikkert mere allsidig for gruskjøring.
Kjørte forøvrig i regnvær her en dag, og fy flate hvor mye vann/møkk denne sykkelen spruter opp fra bakhjulet ! Aldri vært borti makan.. Muligens det hjelper med sidevesker, men det brukes jo bare på ferieturer evt.
Så alt er ikke bare "gull og grønne skoger" med GS heller Men må jo si at denne sykkelen har masse positivt også da
Og trur vel kanskje dette er sykkel som man trenger litt tid for å venne seg til. Så jeg får konkludere mere ved sesongslutt
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by biker7 on 26 May 2022 18:03, edited 1 time in total.
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (1250`n etter 330mil)
Ellers så har jeg jo en lettere sykkel også da , og denne fikk årets jomfru-tur til "Grus-Mekka" her om dagen :
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Nye såler, grusen kaller)
Da har GS`n tatt sitt kanskje viktigste steg i retning av grusen, nemlig nye "såler"
Byttet ut et sett ganske slitte Anakee Adventure med Mitas E-07+ i går. Og etter ca 10 mil hjemover fra godeste mr.Pitlane både på asfalten og litt grus, virker dette lovende. Overraskende komfortable og lite lyd på asfalten, og en litt annen verden på løst underlag var førsteinntrykket
Så ikke helt umulig det blir en litt lengre test-tur i morra. Og Rallye-vindskjerm har den også fått, så nå har je trua !
Byttet ut et sett ganske slitte Anakee Adventure med Mitas E-07+ i går. Og etter ca 10 mil hjemover fra godeste mr.Pitlane både på asfalten og litt grus, virker dette lovende. Overraskende komfortable og lite lyd på asfalten, og en litt annen verden på løst underlag var førsteinntrykket
Så ikke helt umulig det blir en litt lengre test-tur i morra. Og Rallye-vindskjerm har den også fått, så nå har je trua !
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Palma
- Posts: 4747
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Nye såler, grusen kaller)
Tror de dekka der er greie litt allround dekk. Lurer på om de må prøves en gang
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9172
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Nye såler, grusen kaller)
Flotte normaldekk til GS'n.
Trenger ikke mere 'road'
Trenger ikke mere 'road'
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Nye såler, grusen kaller)
Det ble ca 20 test-mil på Mitas-dekkene i dag, ca 50/50 grus og asfalt.
Og kan vel si det slik at trua på GS`n har økt flere hakk i dag i forhold til litt usikkerhet tidligere
Føler at alt liksom falt mere på plass med disse "allround-dekkene" som virker til å passe denne sykkelen som hånd i handske.
Ikke noe problem med litt aktiv kjøring verken på asfalten eller grusen med E-07+. Traff også på et par skikkelige regnskurer til skogs, så det ble til tider ganske så sleipt og glatt på grusen. Men med kombinasjonen Mitas, elektroniske hjelpemidler og litt menneskelig forsiktighet, funket også dette greit.
Så Mitas E-07+ kan nok fort bli en "keeper" på denne sykkelen Nå vet jeg jo ikke hvor lenge denne type dekk vil vare på en såpass stor og motor-sterk sykkel, og litt "glad-gassing" vil nok påvirke dette litt vil jeg tro Men får man 6-7-8hundre mil utav et bakdekk så får man vel være fornøyd tipper jeg.
Og ikke minst, SÅ mye tøffere den ble med disse dekkene da gitt!!
I alle tilfeller, framtiden med "Stor-GS" ser forholdsvis lys ut nå vil jeg si
Fra dagens tur :
Og kan vel si det slik at trua på GS`n har økt flere hakk i dag i forhold til litt usikkerhet tidligere
Føler at alt liksom falt mere på plass med disse "allround-dekkene" som virker til å passe denne sykkelen som hånd i handske.
Ikke noe problem med litt aktiv kjøring verken på asfalten eller grusen med E-07+. Traff også på et par skikkelige regnskurer til skogs, så det ble til tider ganske så sleipt og glatt på grusen. Men med kombinasjonen Mitas, elektroniske hjelpemidler og litt menneskelig forsiktighet, funket også dette greit.
Så Mitas E-07+ kan nok fort bli en "keeper" på denne sykkelen Nå vet jeg jo ikke hvor lenge denne type dekk vil vare på en såpass stor og motor-sterk sykkel, og litt "glad-gassing" vil nok påvirke dette litt vil jeg tro Men får man 6-7-8hundre mil utav et bakdekk så får man vel være fornøyd tipper jeg.
Og ikke minst, SÅ mye tøffere den ble med disse dekkene da gitt!!
I alle tilfeller, framtiden med "Stor-GS" ser forholdsvis lys ut nå vil jeg si
Fra dagens tur :
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- ole m.
- Posts: 1233
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Nye såler, grusen kaller)
De dekkene fungerer nok fint på den sykkelen ja, men har ingen erfaring med de selv. Og ikke minst ser det så mye riktigere ut, er viktig det også.
- Palma
- Posts: 4747
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Nye såler, grusen kaller)
Ser veldig mye mer riktig ut! Du får kjøre med maks trækchnkontroll påbiker7 wrote: ↑11 Jun 2022 23:21 Det ble ca 20 test-mil på Mitas-dekkene i dag, ca 50/50 grus og asfalt.
Og kan vel si det slik at trua på GS`n har økt flere hakk i dag i forhold til litt usikkerhet tidligere
Føler at alt liksom falt mere på plass med disse "allround-dekkene" som virker til å passe denne sykkelen som hånd i handske.
Ikke noe problem med litt aktiv kjøring verken på asfalten eller grusen med E-07+. Traff også på et par skikkelige regnskurer til skogs, så det ble til tider ganske så sleipt og glatt på grusen. Men med kombinasjonen Mitas, elektroniske hjelpemidler og litt menneskelig forsiktighet, funket også dette greit.
Så Mitas E-07+ kan nok fort bli en "keeper" på denne sykkelen Nå vet jeg jo ikke hvor lenge denne type dekk vil vare på en såpass stor og motor-sterk sykkel, og litt "glad-gassing" vil nok påvirke dette litt vil jeg tro Men får man 6-7-8hundre mil utav et bakdekk så får man vel være fornøyd tipper jeg.
Og ikke minst, SÅ mye tøffere den ble med disse dekkene da gitt!!
I alle tilfeller, framtiden med "Stor-GS" ser forholdsvis lys ut nå vil jeg si
Fra dagens tur :
20220611_150001.jpg
20220611_165605.jpg
Ellers så er disse digre sykla ganske harde med framhjula og vet jeg. Men MITAS pleier å vare lenge.
Godt at fornøydfølelsen begynner å sette seg litt, var litt bekymret for den ei stund her..
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Nye såler, grusen kaller)
Ja, selv om jeg synes dekkene sitter bra på grusen, så spinner det jaggu bra med såpass momentsterk doning, så fant ut at jeg måtte skru ned trækchnkontrolln et hakk i "Enduro Pro"-mode ja Ellers blir nok leve-tia på bakdekket "noget" kort Og ikke umulig jeg burde skru ned enda et hakk