I see, I see from sea to sky Hellas er favoritten blant syden land, så håper det slår til for jubileet! God tur !
Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Singel mann 50, får sin TrophyWife
Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- På tide med sydentur
- Kant1
- Onkel
- Posts: 3216
- Joined: 06 Oct 2015 06:10
- MC: BMW R1250GSA 2019
Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)
Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- På tide med sydentur
Nå har jeg nettopp hatt noe av den råeste kjøring noengang
Disse fjellveiene mangler sidestykke... selv i alpene.
Og det er INGEN trafikk her. (Nesten)
https://locatoweb.com/map/single/1231262859
Disse fjellveiene mangler sidestykke... selv i alpene.
Og det er INGEN trafikk her. (Nesten)
https://locatoweb.com/map/single/1231262859
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
- Kant1
- Onkel
- Posts: 3216
- Joined: 06 Oct 2015 06:10
- MC: BMW R1250GSA 2019
Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)
Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- På tide med sydentur
Er en stund siden jeg kom hjem fra Hellas. Travle dager i ny jobb, og mye arbeidstid forran skjermene, har gjort at jeg har hatt mindre forumtid enn jeg kunne tenkt meg.
Men noen bilder fra denne sinnsyke kjøreopplevelsen må jo deles:
Morgenstund på terrassen, måtte grytidlig opp denne dagen. Var i kjøreklørne 0645 for gjennomgang av rutiner, sykler (ikke alle kjører GS i hverdagen, utrolig nok
Og det tar ikke lange tida før vi et ute på tildels utfordrende veier
Oppover her blir det mer fokus på å kjøre trygt, enn på å "tøysegasse"
Men alt er ikke bare grusveier, vi kjørte masse fantastiske svingete asfalveier også
Onsdagen gav oss mye kjøring i høyden, og utfordringer av alle slag. Å kjede seg, blei det lite tid til
Blei stort sett en støvandes kar, hver dag. Skåler med ene turguiden, han låg i front denne dagen, og er dermed støvfri og nesten gullende ren Ofte var det både bratt og luftig langs ruta
The long and windin' road Her hadde vi nettopp en "fika" oppi fjellet. De sørger for at vi holder blodsukkeret oppe igjennom dagen Torsdagen var spektakulær, kjøring på elendige, bratte veier i ville fjellsider. Du har gjerne kjørt litt grusveier før du setter pris på disse fjellveien
Og hele uka både bor og spiser vi standsmessig. Skikkelig digg
Desverre kunne ikke BusaTrond være med, pga av noen plager i en arm, så vi må vel tilbake til neste år, tenker jeg.
For dette var kåte greier, som han bruker å si
Men noen bilder fra denne sinnsyke kjøreopplevelsen må jo deles:
Morgenstund på terrassen, måtte grytidlig opp denne dagen. Var i kjøreklørne 0645 for gjennomgang av rutiner, sykler (ikke alle kjører GS i hverdagen, utrolig nok
Og det tar ikke lange tida før vi et ute på tildels utfordrende veier
Oppover her blir det mer fokus på å kjøre trygt, enn på å "tøysegasse"
Men alt er ikke bare grusveier, vi kjørte masse fantastiske svingete asfalveier også
Onsdagen gav oss mye kjøring i høyden, og utfordringer av alle slag. Å kjede seg, blei det lite tid til
Blei stort sett en støvandes kar, hver dag. Skåler med ene turguiden, han låg i front denne dagen, og er dermed støvfri og nesten gullende ren Ofte var det både bratt og luftig langs ruta
The long and windin' road Her hadde vi nettopp en "fika" oppi fjellet. De sørger for at vi holder blodsukkeret oppe igjennom dagen Torsdagen var spektakulær, kjøring på elendige, bratte veier i ville fjellsider. Du har gjerne kjørt litt grusveier før du setter pris på disse fjellveien
Og hele uka både bor og spiser vi standsmessig. Skikkelig digg
Desverre kunne ikke BusaTrond være med, pga av noen plager i en arm, så vi må vel tilbake til neste år, tenker jeg.
For dette var kåte greier, som han bruker å si
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- På tide med sydentur
Ja det der så skikkeli vondt ut.
Ser ut som en flott støvete tur. Hva lå gradestokken på under turen?
Ser ut som en flott støvete tur. Hva lå gradestokken på under turen?
Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- På tide med sydentur
Dæven det der så absolutt ikke feil ut. Får levere lottokupongen neste uke også, så kanskje jeg får meg en sånn tur etterhvert.
- Kant1
- Onkel
- Posts: 3216
- Joined: 06 Oct 2015 06:10
- MC: BMW R1250GSA 2019
Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)
Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- På tide med sydentur
Det var stort sett godt over 20 grader, lavest når vi var i høyden, men en morgen oppi fjellet var det bare 9 grader før sola tok tak. Og på det meste, nede ved sjøen, siste dagen, var 37.
Var livlig i kjørebuksa da
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
- Palma
- Posts: 4748
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- På tide med sydentur
Bra du tok en for laget Olav. Det så ikke ut som du hadde det veldig fælt
- ashland
- U-Svingen
- Posts: 2658
- Joined: 11 Oct 2015 20:11
- MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20 - Location: Halden
Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- På tide med sydentur
Flotte bilder Olav
Ser ut som om du har hatt en flott tur
Ser ut som om du har hatt en flott tur
fun is not a straight line
Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- På tide med sydentur
En kan ikke nekte for at dette så godt ut, kanskje spesielt de der asfalterte kurvene Bra noen av oss vet å nyte to hjul litt oftere enn jeg selv gjør om dagen
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4589
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- På tide med sydentur
Fin-fine bilder der, ja
Litt bedre natur enn skinnflate Latvia også, ser jeg.
Litt bedre natur enn skinnflate Latvia også, ser jeg.
- Tekumseh
- Posts: 2088
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- På tide med sydentur
Fantastisk flotte bilder! Tipper dette var opplevelse ja
- Kant1
- Onkel
- Posts: 3216
- Joined: 06 Oct 2015 06:10
- MC: BMW R1250GSA 2019
Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)
Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Bukkerittet
Må vel dele litt fra denne turen..
Del 1:
Drog avgårde sammen med Stian tidlig torsdag morgen, og var på Geilo samtidig med at lunchkakene i varmdisken på Spar-butikken var ferdige.
Så var det en standard tur nedover på vestsia av Hallingdal mot Torpo.
Vi kjørte "Høgspenten" for første gang (for meg, Stian har kjørt over den før), og ikke nok med det.. siden Stian ikke hadde lukket sal-veska si, strødde han litt effekter langsmed sporet. Så vi måtte snu og kjøre ned igjen.
Vi fant noen av sakene, men vinglassene var og blei borte. og de var mine
Vi bestemte oss for å kjøpe nye, framfor å leite
Videre, gjennom små bekker og over høydedrag og små daler, denne turen er virkelig å anbefale, framfor Rv7 nedi dalbunnen
Ved Trillhus nedafor Torpo har vi en asfaltpause, før vi svinger oss opp på Torpoåsen igjen. (Igjen, for min del)
Torpoåsen og Krøssstølvegen retning Hemsedal har jeg vært igjennom mange ganger i år, men ruta videre fra Øvre Hemsedalsveg blir ny idag.
Det viser seg at sporet jeg har funnet på kartet er en del av "Roadbook SørNorge".
Det er ikke mye asfalt eller tilkjørte masser på dette sporet, men dritgøy å ta seg igjennom her
Så finner vi asfalt igjen, opp til Lykkja, med utsikt utover Tisleifjorden
og deretter finner vi veien mot dagens lunsj, som igjen (typisk nok for 2022 sesongen) blir ved Jokerbutikken på Fv 52. Men på veien dit er vi innom et spor som er knallkjekt å kjøre. Finnes ikke på kartet.
Etter lunch blir det snarveien ned mot Leira, og jeg bare digger den dansbare asfalten med lange og korte svingkombinasjoner, og like før demningen ved Leira tar vi venstre utover Vestsidevegen langs fjorden, og kjører forbi denne kåken her...
lurer på hva det er, og hvem sin det er
Snart etter finner vi veien over elva, og krysser E16, og så bærer det ut på grus. Oppover åsen, så venstre, i retning vest.
På kartet har vi funnet to grusveger som NESTEN henger i sammen, kun 3-400 mtr skiller de to vegstubbene.
På Finn kart sine flyfoto, kan det med litt velvilje se ut til at det er et slags tråkk imellom disse vegstubbene, og snart er vi framme der vegen slutter... og et lite tråkk/brei sti, tar over.
Stian stikker først, og beskjeden er "det går greit det her, Olav"
Jeg smeller inn 1 gear, opp bakken, forbi Stian, og ut på stien.
For det var det det blei, veldig fort.
En liten sti, mellom steiner og maurtuer, og jeg kjenner med en gang jeg har den rette sykkelen for dette.
Stian følger på like bak, men straks før vi er nedpå den andre veg-enden havner framhjulet mitt på utsia av stien, og jeg må bare komme meg av sykkelen.
Ikke at det var så vanskelig akkurat.
får stablet kroppen opp i vertikal stilling, og så må vi få sykkelen opp på stien igjen, så de siste 20 meterne kan forseres på normalt vis.
GSen er ikke akkurat lett som en fjær, men vi greier å få den opp på stien igjen, uten noen form for problem. Kostet kun 0,35ltr svette.
Og alle veit at svette kun er fett som gråter.
Så dette var egentlig en vinn vinn situasjon.
Men snart etter kan vi nyte utsikten over Valdres igjen
Videre videre, etterhvert innom noe asfalt før en ny "offrroad"rute skal sjekkes ut. Også her har vi gjort hjemmeleksa på Finn kart sine flyfoto, og her er det TYDELIGE hjulspor, så vi er optimister.
Og det går bra, grusen blir dårligere og smalere jo lenger innover veien vi kommer, og etter en velteplass er det mer gress enn grus. Og rundt en sving, ligger svaret.
Rotvelter.
Store og små trær ligger strødd oppover langs vegen, i all hovedsak på tvers.
Vi kjemper oss igjennom greiner og kjører lange strekk i grøfta på innsia, og tilslutt er vi framme på en snuplass.
Her venter det som normalt ville vært en utfordring, men nå er vi så fulle av adrenalin og pågangsmot, at vi stusser ikke et sekund på den gaaaanske så bratte, steinete og svingete "vegen" foran oss.
Autopilot inn, to fingre på clutchen, vekta bak, blikket opp og fram (litt uvant for en som sliter med beskjedenhet, slik som meg) og gasse gasse gasse...
Og opp kom vi. På toppen venter nok en rotvelte, men den smyger vi oss greit under og gjennom, og DER er det vei igjen...
"Stian, vi klarte det" jubler jeg på intercomen,
men var nok litt tidlig ute, for igjen, rundt neste sving ligger nye rotvelter
Men det blir fort klart at dette er i meste laget å jobbe seg igjennom på en sein ettermiddag.
Vi må snu, og jobber oss tilbake.
Gjennomvåte av svette finner vi etterhvert fast grunn under gummien igjen, og nede ved E16 ser jeg en Coop-butikk.
Jeg spør Stian "Skulle vi ikke hatt oss en kald cola?!"
"E det nån gong vi skal ha oss cola, så e det no" lyder det bak meg.
Slik blir det.
Iskald Cola er digg når man er såpass oppbrukt som vi er nå.
Kjenner blodsukker-rushet så sterkt, at det napper helt ut i neglerøttene
Men la gå, for å spare inn litt tid må vi gønne på, på asfalten.
Over heia fra Ryfoss til Beito, så mot Jotunheimsvegen, og selv om GPSen sier vi bør kjøre via Vågå for å komme fram kl 21.19, mener vi (dvs jeg) at Jotunheimsvegen i warpspeed vil gi oss tid til en ekstra øl eller to før leggetid på Grimsbu.
Ganske riktig, på andre sia, i bakkene opp mot Skåbu har vi kjørt inn en god time på alternativet via Valdresflya og Vågå.
Ned mot Vinstra, ut på E6, for å ligge i kø med trailere, bobiler og Auriser (unnskyld Ojda)
tar av på Ringebu, og i bakkene opp mot Venabygdsfjellet smeller det....
Ingen tur uten komplikasjoner, og har man med en KTM, så er det gitt hvem som får det.
det blir en roadside repair av Stian sin "notsoSuperAdventure", og mens jeg stikker tilbake til Biltema på Vinstra for å skaffe reprasjonsting, peller Stian ned skidplata under motoren.
Jeg har mange flere bilder fra denne "epoken", men av personvernhensyn (altså min egen helse) skal jeg ikke dele så mye fra dette.
Kort fortalt, vi kommer oss videre uten for mye bråk, og oppå fjellet får vi med oss en fin skumringsstemning
Vel nede ved Atna kjører vi forbi denne unge damen som stod i vegkanten med en flott Tempo Corvette
Vi stoppet og spurte om alt var i orden, noe det var, hun skulle bare se etter et sted å sove. På langtur, må vite.
Utrolig kult.
Og en times tid etterpå parkerer vi syklene utenfor Grimsbu, får en øl i neven, og etterpå kan vi ta ev hjelmen....
Life is good
Del 1:
Drog avgårde sammen med Stian tidlig torsdag morgen, og var på Geilo samtidig med at lunchkakene i varmdisken på Spar-butikken var ferdige.
Så var det en standard tur nedover på vestsia av Hallingdal mot Torpo.
Vi kjørte "Høgspenten" for første gang (for meg, Stian har kjørt over den før), og ikke nok med det.. siden Stian ikke hadde lukket sal-veska si, strødde han litt effekter langsmed sporet. Så vi måtte snu og kjøre ned igjen.
Vi fant noen av sakene, men vinglassene var og blei borte. og de var mine
Vi bestemte oss for å kjøpe nye, framfor å leite
Videre, gjennom små bekker og over høydedrag og små daler, denne turen er virkelig å anbefale, framfor Rv7 nedi dalbunnen
Ved Trillhus nedafor Torpo har vi en asfaltpause, før vi svinger oss opp på Torpoåsen igjen. (Igjen, for min del)
Torpoåsen og Krøssstølvegen retning Hemsedal har jeg vært igjennom mange ganger i år, men ruta videre fra Øvre Hemsedalsveg blir ny idag.
Det viser seg at sporet jeg har funnet på kartet er en del av "Roadbook SørNorge".
Det er ikke mye asfalt eller tilkjørte masser på dette sporet, men dritgøy å ta seg igjennom her
Så finner vi asfalt igjen, opp til Lykkja, med utsikt utover Tisleifjorden
og deretter finner vi veien mot dagens lunsj, som igjen (typisk nok for 2022 sesongen) blir ved Jokerbutikken på Fv 52. Men på veien dit er vi innom et spor som er knallkjekt å kjøre. Finnes ikke på kartet.
Etter lunch blir det snarveien ned mot Leira, og jeg bare digger den dansbare asfalten med lange og korte svingkombinasjoner, og like før demningen ved Leira tar vi venstre utover Vestsidevegen langs fjorden, og kjører forbi denne kåken her...
lurer på hva det er, og hvem sin det er
Snart etter finner vi veien over elva, og krysser E16, og så bærer det ut på grus. Oppover åsen, så venstre, i retning vest.
På kartet har vi funnet to grusveger som NESTEN henger i sammen, kun 3-400 mtr skiller de to vegstubbene.
På Finn kart sine flyfoto, kan det med litt velvilje se ut til at det er et slags tråkk imellom disse vegstubbene, og snart er vi framme der vegen slutter... og et lite tråkk/brei sti, tar over.
Stian stikker først, og beskjeden er "det går greit det her, Olav"
Jeg smeller inn 1 gear, opp bakken, forbi Stian, og ut på stien.
For det var det det blei, veldig fort.
En liten sti, mellom steiner og maurtuer, og jeg kjenner med en gang jeg har den rette sykkelen for dette.
Stian følger på like bak, men straks før vi er nedpå den andre veg-enden havner framhjulet mitt på utsia av stien, og jeg må bare komme meg av sykkelen.
Ikke at det var så vanskelig akkurat.
får stablet kroppen opp i vertikal stilling, og så må vi få sykkelen opp på stien igjen, så de siste 20 meterne kan forseres på normalt vis.
GSen er ikke akkurat lett som en fjær, men vi greier å få den opp på stien igjen, uten noen form for problem. Kostet kun 0,35ltr svette.
Og alle veit at svette kun er fett som gråter.
Så dette var egentlig en vinn vinn situasjon.
Men snart etter kan vi nyte utsikten over Valdres igjen
Videre videre, etterhvert innom noe asfalt før en ny "offrroad"rute skal sjekkes ut. Også her har vi gjort hjemmeleksa på Finn kart sine flyfoto, og her er det TYDELIGE hjulspor, så vi er optimister.
Og det går bra, grusen blir dårligere og smalere jo lenger innover veien vi kommer, og etter en velteplass er det mer gress enn grus. Og rundt en sving, ligger svaret.
Rotvelter.
Store og små trær ligger strødd oppover langs vegen, i all hovedsak på tvers.
Vi kjemper oss igjennom greiner og kjører lange strekk i grøfta på innsia, og tilslutt er vi framme på en snuplass.
Her venter det som normalt ville vært en utfordring, men nå er vi så fulle av adrenalin og pågangsmot, at vi stusser ikke et sekund på den gaaaanske så bratte, steinete og svingete "vegen" foran oss.
Autopilot inn, to fingre på clutchen, vekta bak, blikket opp og fram (litt uvant for en som sliter med beskjedenhet, slik som meg) og gasse gasse gasse...
Og opp kom vi. På toppen venter nok en rotvelte, men den smyger vi oss greit under og gjennom, og DER er det vei igjen...
"Stian, vi klarte det" jubler jeg på intercomen,
men var nok litt tidlig ute, for igjen, rundt neste sving ligger nye rotvelter
Men det blir fort klart at dette er i meste laget å jobbe seg igjennom på en sein ettermiddag.
Vi må snu, og jobber oss tilbake.
Gjennomvåte av svette finner vi etterhvert fast grunn under gummien igjen, og nede ved E16 ser jeg en Coop-butikk.
Jeg spør Stian "Skulle vi ikke hatt oss en kald cola?!"
"E det nån gong vi skal ha oss cola, så e det no" lyder det bak meg.
Slik blir det.
Iskald Cola er digg når man er såpass oppbrukt som vi er nå.
Kjenner blodsukker-rushet så sterkt, at det napper helt ut i neglerøttene
Men la gå, for å spare inn litt tid må vi gønne på, på asfalten.
Over heia fra Ryfoss til Beito, så mot Jotunheimsvegen, og selv om GPSen sier vi bør kjøre via Vågå for å komme fram kl 21.19, mener vi (dvs jeg) at Jotunheimsvegen i warpspeed vil gi oss tid til en ekstra øl eller to før leggetid på Grimsbu.
Ganske riktig, på andre sia, i bakkene opp mot Skåbu har vi kjørt inn en god time på alternativet via Valdresflya og Vågå.
Ned mot Vinstra, ut på E6, for å ligge i kø med trailere, bobiler og Auriser (unnskyld Ojda)
tar av på Ringebu, og i bakkene opp mot Venabygdsfjellet smeller det....
Ingen tur uten komplikasjoner, og har man med en KTM, så er det gitt hvem som får det.
det blir en roadside repair av Stian sin "notsoSuperAdventure", og mens jeg stikker tilbake til Biltema på Vinstra for å skaffe reprasjonsting, peller Stian ned skidplata under motoren.
Jeg har mange flere bilder fra denne "epoken", men av personvernhensyn (altså min egen helse) skal jeg ikke dele så mye fra dette.
Kort fortalt, vi kommer oss videre uten for mye bråk, og oppå fjellet får vi med oss en fin skumringsstemning
Vel nede ved Atna kjører vi forbi denne unge damen som stod i vegkanten med en flott Tempo Corvette
Vi stoppet og spurte om alt var i orden, noe det var, hun skulle bare se etter et sted å sove. På langtur, må vite.
Utrolig kult.
Og en times tid etterpå parkerer vi syklene utenfor Grimsbu, får en øl i neven, og etterpå kan vi ta ev hjelmen....
Life is good
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Bukkerittet
Flotte bilder og herlig fortalt.
- Tekumseh
- Posts: 2088
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Bukkerittet
Takk for fine bilder og god lesing
Forresten den gule kåken eies av en nyrik tysker, og man kan låne seg rom der: https://www.nrk.no/innlandet/bygger-slo ... -1.8147898
Forresten den gule kåken eies av en nyrik tysker, og man kan låne seg rom der: https://www.nrk.no/innlandet/bygger-slo ... -1.8147898