Ja, det ligger i navnet: CDI: Capacitive Discharge Ignition, fritt oversatt kondensator utladingstenning. Man lader opp en kondensator som så tømmes fort gjennom primærspolen.
De fleste CDI anlegg har også en krets som genererer en høy spenning som benyttes til å lade opp kondensatoren, litt samme teknologi man finner i en elektronblits. Da tar de en liten transformator og hakker opp strømmen til primærspolen, Denne opphakking gjør i praksis samme nytte som vekselstrøm. Sekundæren i denne vesle trafoen generer typisk 200 - 400 V, og den lader opp en kondensator. Derfor behovet for ekstra +12V tilførsel.
Honda har forenklet (eller komplisert?) det hele ved at de legger en ekstra spole som generer høyspenning, og erstatter derved opphakkingskretsen og den interne transformatoren man ellers finner i CDI annlegg. Derved eliminere de behovet for ekstern tilkobling til 12V for CDI boksen Stator på sykkelen inneholder kun spoler, og det samme for coilene. All elektronikken befinner seg inne i CDI boksen.
Ordinær generatorfunksjon med regulator kommer i tillegg, og der er ekstra ledninger ut fra stator som leverer 3-fas vekselstrøm fra generator til likeretter/regulator