Jeg må bare nyansere litt det jeg skriver i posten over da det virker som om jeg mener at et mobilkamera nærmest er like gode som speilreflekskameraer til 20.000 eller mer. De aller billigste speilreflekskameraene kan du dog få gratis av meg, og setter man på middelmådig optikk på disse og er selv uerfaren og tror at nå skal du ta vinnerbildene som popper ut av kameraet som magiske malerier så blir du skuffet. Veldig skuffet.
Det er nettopp der mobilkameraene er den store vinneren. Bildene blir faktisk rent estetisk veldig bra rett etter man har tatt dem nærmest uten redigering overhodet. Bildet man får ut er liksom slik man opplevde det i virkeligheten og kanskje enda litt bedre faktisk.
Med et vanlig kamera blir man stort sett alltid litt skuffet hvis man forventer at kameraet skal gjengi det man faktisk så der og da. For det er ikke noe software der som "skjønner" at man tar bilde av mat, et ansikt, en bil, en himmel eller vann etc. Softwaren i disse telefonene har blitt ganske smart der. Hvis den gjenkjenner en form av en bil feks. og merker at kameraet/telefonen beveger seg i samme slengen prøver softwaren å legge til action i bildet ved å kanskje duse ned bakgrunnen for å fremheve bilen etc.
Kjenner softwaren igjen vann og himmel, så optimaliserer den for landskapsfoto etc.
Derfor blir bildene rett ut av de dyrere smarttelefonene i dag mer enn bra nok for 90% av befolkningen.
Jeg kjøpte meg for noen år siden Canon 5D MK III i tillegg til hele Canon sine L-objektiver som er top of the line objektiver som koster skjorta. Jeg tok selvsagt kun bilder i RAW format. Det er det eneste som betyr noe.
Ser man kun på bildekvalitet og glemmer alt med ergonomi, autofokus etc. så vil jeg si at vertfall en iPhone 15 Pro Max hvor man tar bilder i ProRAW tar bedre bilder. Her snakker vi altså om et kamera som for 10 år siden kostet 20.000 kroner (uten objektiv) og 30.000 kroner med et allround zoom objektiv i L-klassen.
Speilrefleks kameraene i dag er jo trolig mye bedre, men koster nok også mer vil jeg tro, men uansett så mener jeg at speilrefleks kameraer er en utdøende greie. Speilløse kameraer som blir like smarte som mobiltelefoner med fullframe sensorer derimot blir en artig opplevelse. Svindyrt, men du store for noen muligheter disse kameraene kan få.
Tenk deg softwaren i telefonene som grunnet plassen i de større kameraene kan forbedres betraktelig, kombinert med mye mer lyssterk optikk og mye bedre ergononomi og ikke minst autofokus etc. Da snakker vi en total rævkjøring av mobilkameraer.
Når det er sagt, så vil jeg si at mobilkameraene i dag er veldig bra og bra nok for dem aller fleste. Vertfall hvis man lærer seg å bruke dem skikkelig samt tar bilder i RAW format. Vertfall de bildene som er "viktig".
Man kan teste dette med AI gjenkjenning av objekter med mobil hvis man feks. holder opp et bilde av et ansikt og et bilde av feks. landskap og holder kameraet forran disse. På bildet av ansiktet vil kameraet ofte gå i portrettmodus og gjøre bakgrunnen uskarp. Ved landskapsbildet vil trolig ikke dette skje.
Vertfall er iphone ganske smart der. Det er nok trolig Samsung også samt andre telefoner uten at jeg vet noe om det.