Det er mitt inntrykk også etter å ha lest og sett en del videoer. En FDM printer ser ut til å kreve mer kunnskap rundt det å justere printeren, mens resin printer blir mer helle resin i beholder og trykke play. Blir det noe galt så er det som oftest i softwaren. Det er vertfall slik jeg har forstått det så langt.JoeHugin wrote: ↑20 Aug 2023 14:12FDM er masse hazzle.Toalmar wrote: ↑20 Aug 2023 10:21 Blir Spennede og følge denne tråden videre.
Har en fortid med 3D printer med både oppturer og nedturer med tanke på kvalitet og utseende på printede ting.
Kjøpte først en "billig" printer fra Kina før jeg endte på en lite brukt Creality CR-20 Pro.
Printet både med PLA, PETG, ABS og TPU. Resin printer er helt ukjent territorium så her er jeg blank.
Uansett så er erfaringen at det har vært mange timer med problemer, irritasjon og påfølgende utfordringer.
Så min erfaring er i hvert fall, alle er ikke like lett som man skulle tro når det kommer til 3D printing.
Resin handler om å fylle resin i fatet, slice delen og trykke play. Har hatt noen få feilede print når jeg har tunet supports for mye ned, men ekstremt lite trøbbel sammenlignet med FDM.
Har sett på resin som kan erstatte FDM mtp størrelse (CR10-S V2 Pro) men det har vært litt dyrt enn sålenge. Også blir det tunge deler fort.
Klart du kan kalibrer resinprinteren og, men det handler mer om å kalibrere slicer og lysetider. Litt mindre styr enn varme i dyse, bed-varme, clogs i dyse, høyde på byggeplate, offset fra BLtouch, kjøling og vifter, fuktighet i filament osv osv..
Faktisk har resin, selv med klinete og mye rensing, gitt meg en langt mer behagelig opplevelse av additiv produksjon.
Men jeg kan selvsagt ta feil. At det dukker opp noen feilprint i mitt eie er jeg helt overbevist om, men man lører så lenge man lever