3D-print-tråden

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Bjerknez
MC: Triumph Rocket III GT

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Da har jeg fått svaret :thumleft

Jeg kunne ikke se nevneverdig forskjell fra forrige gang vedrørende det jeg endret i innstillingene.

De første 5 milimeterne lager noen merkelige lag som dere ser på boksen. Det skjedde også på den forrige. Usikker på hvorfor dette skjer når resten av boksen og opp faktisk ser bra ut.

Lokket ble ikke bra denne gangen heller. Det med at teksten på lokket er dårlig viste jeg om. Den teksten blir bra hvis lokket hadde ligget den andre veien da det ble overheng.

Men lokket ellers skulle jo blitt bra....?

Hmmm... tror jeg må ty til utenlandske fora for mer hjelp her muligens. Svaret er sikkert enkelt, men vet ikke helt hvor jeg skal begynne, det er problemet :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Bjerknez

Post by Bjerknez »

Har lest meg opp litt og snakket med noen som kan dette langt bedre enn meg.

Jeg må ta i betrakning at dette er en resin printer og dermed prøve og unngå å printe ting med store flatsider rett på plata da dette skaper "suction" som gjør at de nederste lagene hvor store flater er i kontakt med folien skaper vakum og "drar" lagene litt i fra hverandre. Så fort bunnen av boksen er printet så ser man at resten går bra.

Det samme gjelder lokket.

Så løsningen på dette er rett og slett reltivt enkel og har ikke så mye med innstillinger å gjøre. Man må bare bruke såkalte supports. Lychee slicer har en auto funksjon for dette så denne er verdt og prøve.

Det jeg skal printe bør også plasseres på skrå og ikke rett på plata. Spesielt hvis det er snakk om store flater.

Den lille sjakkbrikken jeg postet tidligere funket fordi flaten var liten.

Det var nok trolig bare jeg som trodde at jeg kunne slippe unna med supports når flater er såpass store, men det er stikk motsatt. :)

Så da har jeg noe å teste ut i helgen. Jeg setter alt tilbake til standard innstillinger og bruker supports og prover igjen :)
JoeHugin
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Post by JoeHugin »

Hm, ja, tenk om noen andre kunne nevnt det her tidligere at man bør unngå dette :plystre

Blir bra å se i helgen hva du får til :thumleft
Hvordan synes du renseprosessen er?
Bjerknez

Post by Bjerknez »

JoeHugin wrote: 25 Aug 2023 10:30 Hm, ja, tenk om noen andre kunne nevnt det her tidligere at man bør unngå dette :plystre

Blir bra å se i helgen hva du får til :thumleft
Hvordan synes du renseprosessen er?
Blir bra dette seru, så fort jeg får en flyt i det. Det handler om å lære seg å bruke det man har. For meg er FDM printer uansett uaktuelt. :)

Renseprosessen er fortsatt litt ny for meg, men jeg har lært at man ikke trenger å tømme beholderen for resin hver gang man er ferdig bare man husker på og sette på lokket. Resin kan stå i maskinen veldig lenge. I følge andre.

Det eneste man tørker av mellom hver gang er byggeplata. Det er noen få lette tørk med litt papir så er det gjort.

Så må man selvsagt vaske det man printer samt herde dette. Men dette gjør man i Wash and cure maskinen.

I det store og hele en ganske grei prosess synes jeg og bedre blir det vel når man kommer mer inn i det.

men man trenger på en måte en plass og holde på. Det blir fort mye styr hvis man må flytte rundt på ting hver gang. Men litt klin blir det jo selvsagt. man bruker mye papir og engangshansker er et must :)
JoeHugin

X - 2000 Suzuki TS

Post by JoeHugin »

Har latt resin stå i flere måneder selv, trykket play og ingen problem. Så stemmer bra det 😎
Bjerknez

Post by Bjerknez »

Da har jeg satt denne boksen med lokk til print igjen. Denne gangen med supports plassert på skrå med standard innstillinger. Jeg lot Lychee bestemme supportplasseringen og jeg vakgte tynne supports.

Så nå må jeg si jeg forventer et bedre resultat, bortsett fra de små merkene etter supportsa da. Men målet mitt nå er å trikse og mikse frem til jeg klarer å printe en slik boks på best mulig måte :)

Så om ca. 3.5 timer så poster jeg resultatet :thumleft

Som Tommas skrev tidligere. "3D printing, minutt for minutt" :lol:
JoeHugin

X - 2000 Suzuki TS

Post by JoeHugin »

Er noen som "maler" printet med resin og bruker UV lampe/lommelykt for å herde og, istf å pusse så mye 😅
Bjerknez

Post by Bjerknez »

JoeHugin wrote: 25 Aug 2023 22:02 Er noen som "maler" printet med resin og bruker UV lampe/lommelykt for å herde og, istf å pusse så mye 😅
Jeg sovna gitt... fy og fy... :lol:

Skal snart ned i furtebua og sjekke resultatet :)

Bør vel forøvrig funke det, hehe?

Problemet blir vel at målene da endres grunnet resin laget, så er kanskje ikke egnet hvis deler skal passe sammen. Da må man evt. ta høyde dor dette når man tegner i 3D....
JoeHugin

X - 2000 Suzuki TS

Post by JoeHugin »

Mja, er mer for å jevne ut hullene etter støttene, istf å pusse ned og fjerne noen tidels mm av hele greia
Bjerknez

Post by Bjerknez »

Da har jeg sjekket og det ble fiasko denne gangen også. Boksen og lokket falt av støttene grunnet "suction" fra underlaget. Det var kun maks 1 mm. med produkt på folien så vekten var ikke noe problem i seg selv.

jeg tror jeg gjorde en blemme når jeg valgte "thin" supports i Lychee.

Jeg tror jeg prøver igjen med tykkere supports og legger til noen flere i tillegg :)
støtter.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Bjerknez

Post by Bjerknez »

Ny print er startet og den er vel ferdig i 05:30 tiden. Jeg økte eksponeringen fra 2 til 2.5 sekunder, rekalibrerte platen og brukte tykkere supports denne gangen. Så får vi se om noen timer om jeg omsider snart klarer og få printet noe som faktisk kan brukes :lol:

Jeg bygger meg gradvis opp erfaringer å jeg skjønner nå hvorfor man ikke finner mange videoer av folk som printer bokser med lokk med resin printer. Men jeg skal få det til. Jeg må bare knote litt med det samt sette meg inn i hvordan dette funker og hva jeg bør endre av innstillinger ut fra hva som skjer av feil etc.

Å printe med store flater mot plata er ikke anbefalt. Da bør man bruke støtter slik jeg gjør nå, men bakdelen her er at disse støttene lager små merker. Det gjør ikke noe hvis merkene er på steder som ikke spiller noen rolle. Som feks. Inne i en boks.

Men en ting er jeg overbevist om, å det er at denne printeren er kapabel til å printe ut tekst med under 1mm høyde og teksten blir også skikkelig crisp og fin. Selv under lupe ser det helt fantastisk ut.

Så det jeg holder på med nå, er egemtlig bare en rookie greie. Nemelig å få noe selvlaget printet som faktisk kan brukes og som ser bra ut.

Jeg har ikke tenkt til å gi meg her. Flere flasker resin er på vei så jeg er klar for å dykke dypere inn i dette materiet :thumleft
Bjerknez

Post by Bjerknez »

Ble ikke så bra denne gangen heller :lol:
støtter.JPG
Må dykke litt dypere i materien ser jeg. Den som gir seg har tapt :thumleft
JoeHugin

X - 2000 Suzuki TS

Post by JoeHugin »

Husk at all resin må kalibreres, aller helst 🙂
Ikke så viktig mellom batcher (jeg har iallefall ikke merket så mye behov for det), men mellom typer.

Ser du sliter med krymping. Hvilken resin er det du har nå igjen?
Bjerknez

Post by Bjerknez »

JoeHugin wrote: 26 Aug 2023 08:36 Husk at all resin må kalibreres, aller helst 🙂
Ikke så viktig mellom batcher (jeg har iallefall ikke merket så mye behov for det), men mellom typer.

Ser du sliter med krymping. Hvilken resin er det du har nå igjen?
Jeg bruker Elegoo sin "standard grey V2" resin og jeg bruker standard settings for den resin.

Akkurat den samme resin'en jeg brukte til å printe ut denne som første print:
chess_3.JPG
chess_2.JPG
chess_1.JPG
Bjerknez

Post by Bjerknez »

Jeg har sendt mail til Elegoo technical support og fått svar. Jeg har sendt dem alt av filer, slik at dem kan se hvor feilen ligger.

For det er jo bare noen innstillinger som må tweakes her. Kanskje er jeg helt på jordet med tanke på og bruke standard innstillinger. Det får jeg nok svar på innen få dager. Dem er raske til å svare, men nå er det jo helg.

Slik det er nå vet jeg ikke helt hvor jeg skal starte. Men dem datt i vertfall ikke av støttene denne gangen.

Det blir nok bra til slutt dette. Jeg lever i trua! :thumleft :lol:
Post Reply