3D-print-tråden

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Bjerknez
Posts: 907
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

inunf wrote: 13 Sep 2023 10:42
Canutus wrote: 13 Sep 2023 08:40
inunf wrote: 12 Sep 2023 19:54 Nå skal jeg ta på konspirasjonsteorihatten og kaste en brannfakkel:

3D-mus er bare tull, "big 3D" pusher de på bedriftene slik at Logitech får solgt enda mer. Regner med "big 3D" får kickback fra Logitech. Litt forskjellig fra program til program, men stort sett jobber man kjappere uten og det er en ting mindre å holde styr på.
Etter 15år med SpaceMouse Pro, så er jeg rimelig trygg på at den er effektiv å jobbe med i Inventor, og kan godt tenke meg den kan være grei i mange andre program også. Det som er vrient er når "naboen" har satt opp sin annerledes enn en selv, og en bare skal vri litt på en modell :roll:
Prøv å ta slagtrekker'n ifra en mekaniker og si du har jo skiftenøkkel....
Ja, kan til nøds gå med på at den har noe for seg med Inventor. Der er det så vidt jeg har forstått ikke mulig å endre funksjonene på museknappene, slik at man må holde nede scrollehjulet på (den vanlige) musen og ctrl for å få snudd på modellen. Irriterende, men jeg jobber faktisk raskere uten 3D-mus siden jeg kan ha venstre hånd på tastaturet og bruke tastatursnarveiene. Foretrekker Solidworks, hvor man snurrer på modellen med å holde nede scrollehjulet.
Jeg er nok enig i resonnementet ditt her. Jeg klarer ikke helt å se hvilke fordeler denne musen har i feks. Fusion 360 hvis det du sier stemmer. Jeg bruker som nevnt tastaturet for snarveier som du nevner.
User avatar
Bjerknez
Posts: 907
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Bjerknez wrote: 13 Sep 2023 02:43 Ideene strømmer på...

Her har jeg tegnet to holdere til små neodynium magneter som skal fungere som kontaktpunkter for kjapp testing samt lading av batterier etc.
Målet er å lodde ledninger til en stålskive som denne magneten presses inn på inne i disse holderene og lime det sammen med epoxy.

Grunnen til at jeg ikke lodder direkte til magneten er fordi magneten da mister hele eller deler av styrken når den utsettes for høy varme.

magnet_1.png

magnet_2.png
Da har printet slike holdere som skal passe til de 5x2mm magnetene jeg har. Merk at diameteren på hullet der magnetene går inn er kun 5mm(!) og hullet i stammen er kun 1.5mm. Allikevel fikk jeg nærmest ett 100% clean print uten skavanker. Og magneten passet helt perfekt. :)
IMG_1266_Original.jpeg
IMG_1265.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 907
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Bikeridr wrote: 09 Sep 2023 18:57 Snart hjemme selv nå. Må nok ta igjen litt 3D-printing, ja..
Nå må du se å få ut finger'n! :lol:
User avatar
gansilo
Posts: 1
Joined: 15 Sep 2023 14:23
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by gansilo »

Hei alle sammen, dette er mitt første innlegg på forumet. I går så jeg at man kan lage nye vindusrammer ved hjelp av en 3D-printer.
Jeg legger ved et bilde av vinduskarmene som jeg vil gjenta.
Image
Fortell meg hvem som kan hjelpe meg med dette?
User avatar
Bjerknez
Posts: 907
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Du må nok i såfall ha tak i en som har en stor FDM printer. For her ser jeg detaljer ikke er så nøye :lol:

Men er printern stor nok, så er jo dette en grei skuring å få til vil jeg tro.
User avatar
kvase
Posts: 4064
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by kvase »

gansilo wrote: 15 Sep 2023 14:50 Hei alle sammen, dette er mitt første innlegg på forumet. I går så jeg at man kan lage nye vindusrammer ved hjelp av en 3D-printer.
Jeg legger ved et bilde av vinduskarmene som jeg vil gjenta.
Image
Fortell meg hvem som kan hjelpe meg med dette?
Jeg vil tro at får du printa ut ca slike ruter så har du råte frie rammer for glasset så er det bare å lime de i sammen med et eller anet super lim så er sikkert det bedre en store ramme stykker med dertil riktig ramme rundt for hengsler etc hasper
dremel-old-window-frame--d59a595acb974d329d8db55d18010ee4.jpg
Kopierte en av dine
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Bjerknez
Posts: 907
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Det går vel også ann å lage rammene slik at man kan skyve glassene inn i spor fra en av sidene?
User avatar
Bjerknez
Posts: 907
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Hvis jeg får nøyaktige mål av den nåværende rammen så kan jeg prøve og tegne en løsning.

Men andre må evt. printe den da min resin printer blir for liten til slike prints.

Så kan vi kjøre en felles dugnad ;-)
User avatar
mekkern
Posts: 5137
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: 3D-print-tråden

Post by mekkern »

Personlig ville jeg heller kjøpt en Router og laget nye i tre.......
User avatar
Bjerknez
Posts: 907
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

mekkern wrote: 15 Sep 2023 16:02 Personlig ville jeg heller kjøpt en Router og laget nye i tre.......
Eller kjøpt en som er fiks ferdig. Koster jo litt selvsagt, men en 3D printet slik del må jeg vel si er en ganske god løsning egentlig. Og billig. Med litt maling vil den også se ut som treverk. Ikke råtner det heller.

Men selvsagt... ingenting slår skikkelig gammeldags håndverk :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 907
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Siden jeg i lang lang tid (les over 2 år) har irritert meg over at slangen til munnstykket på støvsugeren i kjelleren ikke sitter fast da den har sprukket, så bestemte jeg meg for å tegne en ny del hvor jeg tok mål av den gamle som utgangspunkt.
IMG_1278.jpeg
IMG_1277.jpeg
Siden jeg byttet resin så har jeg ikke hatt en eneste feilprint så langt. Printern bare spytter ut prints uten problemer. Ikke fikler jeg med innstillinger noe særlig heller. Det bare funker.

Uansett, her her delen som nå driver å printer:
wakuum2_Original.png
wakuum_Original.png
Om ca. En time får jeg resultatet. Hvis jeg er våken. Hvis ikke må jeg vente til i morgen... :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 907
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Å slik ble resultatet :)
IMG_1280.jpeg
IMG_1282.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Dette er det jeg digger med 3d printing, løse problemer 🙂
User avatar
Bjerknez
Posts: 907
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

JoeHugin wrote: 17 Sep 2023 10:37 Dette er det jeg digger med 3d printing, løse problemer 🙂
Jepp. Å det er målet mitt med printeren. Nå sitter jeg bare her og prøver å finne ting som kan repareres eller forbedres med 3D print... :lol:
Toalmar
Posts: 189
Joined: 26 Jul 2013 08:40

Re: 3D-print-tråden

Post by Toalmar »

Bjerknez wrote: 17 Sep 2023 10:39
JoeHugin wrote: 17 Sep 2023 10:37 Dette er det jeg digger med 3d printing, løse problemer 🙂
Jepp. Å det er målet mitt med printeren. Nå sitter jeg bare her og prøver å finne ting som kan repareres eller forbedres med 3D print... :lol:
Du må bli litt mer røff i håndteringen av ting så kanskje du løser det på den måten :mrgreen:
Post Reply